Lueskelin
hiljattain laatulehti The Economistista ajatuksia herättäneen artikkelin
urheiluseurojen omistajuudesta. Ajatusleikki johti siihen, että havahduin pohdiskelemasta sitä miten seurat voisi palauttaa niiden "oikeiden" kannattajien ulottuville. Voisiko kovasti hypetetty joukkorahoitus tarjota tähän ratkaisun? Jos joukkorahoitus ei ole kovin tuttu, niin voit tutustua tähän räjähdysmäisessä kasvussa olevaan rahoitusmuotoon vaikkapa tästä Bruegelissa julkaistusta uunituoreesta artikkelista.
Tässä
blogitekstissäni keskityn nyt pääosin ammattilaisurheiluun ja jätän täten
tietoisesti enemmän harrastustoimintaan panostavat yhdistykset pienemmälle
huomiolle. En myöskään käytä sen enempää energiaa esimerkiksi omistamiseen liittyvien juridisten seikkojen pohtimiseen. Näissä on varmasti eroja eri valtioiden välillä ja se mikä on toteutettavissa vaikkapa Englannissa voi olla haastavampaa toteuttaa Suomessa. Nyt
on kuitenkin tarkoitus maalailla taas hieman leveämmällä pensselillä.
Urheilun globalisaatio
Lyhyesti
referoiden The Economistin artikkelissa pohdittiin sitä miten brittifutiksen
kansainvälistyminen on vaikuttanut perinteikkäiden seurojen kulttuuriperimään
ja arvomaailmoihin.
Kolikolla on
tässäkin tapauksessa kaksi puolta. Urheilun globalisaatio sateliittikanavineen,
nettistriimeineen ja verkkokauppoineen on avannut Valioliigaseuroille valtavat
markkinat mm. Aasiassa ja tämän johdosta mm. otteluaikatauluja on rukattu niin,
että sarja saa näkyvyyttä myös Aasian primetimessa. Toisaalta myös
pelaajapolitiikassa on otettu huomioon aasialaisten pelaajien huima
markkina-arvo kotimarkkinoillaan ja Valioliigaseurat ovatkin alkaneet suunnata
harjoitusleirejään yhä enemmän Aasiaan (kts. esim. Premier League AsiaTrophy ).
Globalisaatiolla on kuitenkin myös
varjopuolensa. On seuroja, joiden paikallinen kannattajakulttuuri on
muuttumassa uhanalaiseksi. Globalisaatio ja yhteiskunnan
rakennemuutos räjähtäneine lipunhintoineen on johtanut siihen, että
seurakulttuurin aikanaan luoneilla kannattajasuvuilla ei enää ole
yksinkertaisesti varaa nähdä kannattamansa seuran otteluita paikanpäällä.
Mielenkiintoisinta
the Economistin artikkelissa oli siis se, että heräsin pohtimaan osin jopa
filosofista kysymystä; kenelle urheiluseurojen tulisi kuulua? Kenen siis tavallaan tulisi omistaa
urheilu?
Pragmaattisesti
ajatellen vastaus olisi tietenkin lapsellisen helppo. Osakeyhtiömuotoisen
seuran omistavat osakkeenomistajat. Loppupeleissä siis useamman seuran omistus kuuluisi pankeille, koska näiden seurojen julkisuuteen näkyvä omistus perustuu lopulta velkarahaan.
Alla oleva
taulukko havainnollistaa mielestäni hyvin jalkapallon globalisoitumista. Pelikaudella 2012-2013
maailman suurimpien seurojen omistus oli hyvinkin kansainvälisellä pohjalla.
Lähde: Deloitten Money League-tutkimus (2014) |
Voiko
urheiluseuraa kuitenkaan verrata suoraan perinteiseen osakeyhtiöön? Onko
urheiluseura vain yksi oikeushenkilö muiden joukossa vai sittenkin jotain
enemmän? Harvassa ovat ne yritykset, joiden sidosryhmät suhtautuisivat yhtä
intohimoisesti yrityksen tuotteisiin kuin hardcore-jalkapallofani
suhtautuu kannattamaansa seuraan. Väitänkin, että musiikkibisnes on
todennäköisesti ainoa toimiala, jota voi tällä asiakkaan sitoutumisen ja osallistumisen asteella edes verrata urheiluun.
Parantumattomana urheiluromantikkona
väitänkin, että isossa kuvassa seurojen tulisi kuulua niiden kannattajille.
Nimenomaisesti niille kannattajille, jotka ovat vuosikymmenien varrella olleet
suuressa roolissa kehittämässä seuran identiteettiä ja täten myös brändiä.
Niille kannattajille, jotka vuodesta toiseen käyttävät rahansa alati
kallistuviin kausikortteihin ja pelipaitoihin. Niille kannattajasuvuille, jossa
tiettyyn seuraan sitoutuminen on kulkenut sukupolvelta toiselle. Juuri nämä
sidosryhmät ovat niitä, jotka ovat epävirallisten traditioiden ja seuratunnusten
(kuten chantit) takana. Suomessa kannatuskulttuuri on toki niin nuorta, ettei
tämänkaltaisia perinteitä (vielä) ole juuri syntynyt.
Asuessani
Lissabonissa keskustelin usein paikallisten kanssa Benfican tai Sportingin
(joskus harvemmin myös Jose Mourinhon ex-seura Belenensesin) kannattamisesta.
Suhtautuminen seuroihin oli intohimoista, vaikkei osa Benfican
kannattajista ollut käynyt Estadio de Luzilla vuosikausiin. Usein seuran
jäsenyys oli kuitenkin lunastettu jo pikku lapsena suvun toimesta. Benficalla on muuten yli 230 000 jäsentä
(Socios).
Miten
globalisaatio sitten vaikuttaa näihin perinteisiin sidosryhmiin? Lisääntynyt
kysyntä on johtanut siihen, että esimerkiksi Valioliigassa lippujen hinnat ovat
nousseet räjähdysmäisesti. Tämä kehitys on puolestaan johtanut siihen, että vanhat
kannattajat on usein unohdettu, eikä heillä enää ole yksinkertaisesti varaa
kannattaa seuraansa paikan päällä. Ainakaan kovin usein. Pidemmällä tähtäimellä
tämä tulee muokkaamaan myös seuraidentiteettejä. Valioliigassa katsomodemografiat ovat jo
keskiluokkaistuneet ja, kuten Britit itse sanovat, katsomot ovat harmaantumassa.
“When you walk through
a storm/ Hold your head up high/And don’t be afraid of the dark…”
|
Mitä jos kannattajat saisivat päättää kaikesta?
Olisiko
mahdollista, että kannattajat todella omistaisivat kokonaan seuransa ja
pääsisivät päättämään kaikista seuraan liittyvistä asioista? Toki. Englannista
löytyy tästä jo useampia esimerkkejä ja Saksassahan kannattajat omistavat
pääsääntöisesti merkittävän määrän seuransa osakkeita. Esimerkiksi Bayern
Munchenin omistus jakautuu suunnilleen niin, että Audi ja Adidas omistavat
molemmat vajaat 10 % seurasta. Loput seurasta kuuluu kuitenkin sen jäsenille.
Joku varmasti argumentoi, että kannattajilla ei ole osaamista pyörittää seuraa ja budjettien näkökulmasta mopo tulee karkaamaan välittömästi lapasista. Oikein organisoituna tämä ei ole mikään todellinen riski. Esimerkiksi Saksan futisseurat ovat tuntumani mukaan taloudeltaan erittäin terveitä.
Mielenkiintoisimman
omistamiseen liittyvän casen viime vuosilta on kuitenkin tarjonnut Ebbsfleet United –niminen englantilainen alasarjaseura. Northfleetissä kotipaikkaansa
pitävässä seurassa on muuten aikanaan pelannut myös muuan Roy Hodgson. Tämä ei ole mikään sankaritarina, mutta herättää miettimään joukkorahoituksen urheiluseuroille tarjoamia mahdollisuuksia.
Ebbsfleetin joukkorahoitusmalliin perustunut omistusseikkailu eteni seuraavasti:
Ebbsfleetin joukkorahoitusmalliin perustunut omistusseikkailu eteni seuraavasti:
Loppuvuodesta
2007 nettiyhteisö MyFootballClub osti Ebbsfleet Unitedin. Noin 27 000
MyFootballClub- yhteisön jäsentä maksoivat kukin 35 puntaa ja lunastivat tällä
oikeuden osallistua seuran päätöksentekoon vuodeksi eteenpäin. Yhteensä
pottiin saatiin kasaan noin 700 000 puntaa (päivän kurssilla rapiat
850 000 euroa).
Yhteisön jäsenet äänestivät demokraattisesti mm. pelaajasiirroista,
budjeteista, lipunhinnoista ja varustesopimuksista. Käytännössä tämä toimi
esimerkiksi niin, että nettiyhteisöllä oli 48 tuntia aikaa äänestää hyväksyykö
se Ebbsfleetin valmentajan ehdottaman pelaajasiirron vaiko ei. Yhteisön
jäsenistä äänestettiin Ebbsfleetille myös uusi hallitus, jonka tehtävänä oli
koordinoida seuran ja nettiyhteisön välistä yhteydenpitoa.
Jo ensimmäisellä
kaudella uuden omistajayhteisön hallitsema Ebbsfleet eteni alasarjaseurojen
arvostamassa FA Trophy Cupissa aina mestaruuteen saakka. Finaali pelattiin
Wembleyllä ja paikalla oli noin 25 000 Ebbsfleetin kannattajaa. Lisäksi
matsi striimattiin, jotta seuran kansainväliset omistajat pääsivät nauttimaan
finaalitunnelmasta. Seuralla oli nimittäin omistajia reilusti yli 100 maasta
ympäri maailman. Kiinasta Australiaan ja Suomesta Yhdysvaltoihin.
Ebbsfleetin pelillinen menestys ei riittänyt ylläpitämään joukkorahoitusmallia |
Pelillisesti
menestyksekkäästä kaudesta huolimatta valtaosa MyFootballClubin jäsenistä jätti
seuraavana vuonna Ebbsfleet-jäsenyytensä uusimatta. Jäsenmäärä, ja tätä myötä myös seuran
merkittävin tulonlähde, romahti todella nopeasti yli kolmestakymmenestätuhannesta maksavasta jäsenestä
vain reiluun yhdeksään tuhanteen. Vuonna 2012 jäljellä oli enää reilut 1000
jäsentä ja seura oli vararikon partaalla. Keväällä 2013 MyFootBallClub päätti
äänestyksen kautta luopua omistuksestaan ja pian tämän jälkeen Kuwaitilainen
sijoittajaryhmä otti seuran hallintaansa.
Jos Ebbsfleetin tarina
kiinnostaa, niin löydät lisätietoa kuviosta mm. täältä:
Toimisiko joukkorahoitus Suomessa?
Suomeen on
lanseerattu viime vuosina useampia suoraan tai epäsuoraan urheilua koskettavia
joukkorahoituspalveluita. Mesenaatti.me kerää rahoitusta mm. erinomaiselle Jalkapallolehti.fi
sivustolle sekä rahoitti Atik Ismailin hiljattain ilmestyneen Mestaruussarjan Maestrot -kirjan (jossa muuten oma luku myös sedästäni). Kiririnki kirittää nuoria urheilijoita kohti parempia suorituksia tarjoamalla näille
alustan varainkeruuseen. TeamUp lanseeraa uutta palveluaan kovalla hypellä ja
niin edelleen.
Löytyisikö Suomesta tarpeeksi urheilun ystäviä, jotta täällä
voitaisiin toistaa Ebbsfleet Unitedin tarina? Toivottavasti tosin
menestyksekkäämpänä versiona. Tietynlaista
joukkorahoitustahan kannattajat ovat Suomessakin jo pidempään harjoittaneet
kerätessään varoja mm. pelaajahankintoihin ja erilaisiin kummipelaajajärjestelyihin. TPS-fanien investointi Sami
Rähmösen sopimukseen näistäviimeisimpänä esimerkkinä.
Toisaalta, MyFootballClubin kautta Ebbsfleetiin
sijoitti rahojaan henkilöitä yli 120:stä maasta. Käytännössä siis rahoittajia
voisi kerätä mistä päin tahansa maapalloa. Skeptikko tosin alkaa pohtia heti
tällaisten omistusjärjestelyjen urheilun integriteetille muodostamaa uhkaa. AC Allianssin
tarina on vielä liiankin tuoreessa muistissa.
Mikä sitten olisi
suurin este sille, etteikö joukkorahoituspalvelun kautta joku suuri yhteisö
voisi hankkia omaa urheiluseuraa myös Suomessa?
Suomihan on täynnä velkaisia
seuroja, joiden omistajat varmasti luopuisivat omistuksestaan, jos vain
tarjolla olisi kunniallinen tapa tämä tehdä. Toki tarvittaisiin suuri massa
lajista tai omistuksesta innostuneita ihmisiä, jotka olisivat valmiit sitoutumaan
pidempään projektiin.
Esimerkiksi Jatkoaika.comillahan on yli 200 000 lukijaa.
Ilveksen velkataakka taitaa olla liian suuri, mutta entäpä Jokipojat?
Ps. Nöyrä kiitos blogini lukijoille. Ensimmäisellä viikolla blogiini löysi lähemmäs 600 urheilujohtamisesta kiinnostunutta. Luku on noin kuusi kertaa suurempi, kuin mitä odotin :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti