20.4.2017 koitti pitkään odotettu päivä. Noin puoli vuotta olin, kaikkien muiden projektieni ohella, vääntänyt pro bono -henkisesti kasaan Urheilujohtamisen Tulevaisuus Foorumia vuosimallia 2017. Foorumin taustoista bloggasin jo tammikuussa. Esimerkiksi vastaus kysymykseen miksi #UJT2017 järjestettiin nimenomaisesti Pieksämäellä, ja miksi sen järjestämisestä päävastuun kantoi tällä kertaa juuri allekirjoittanut. löytyy tuosta bloggauksesta: http://kuuluvainen.blogspot.fi/2017/01/urheilujohtamisen-tulevaisuus-foorumi.html
Mikä ihmeen markkinointibudjetti?
Koska meillä ei käytännössä ollut lainkaan
markkinointibudjettia, niin tällä kertaa todellakin käytin Foorumin
markkinointiin kaikki kuviteltavissa olevat verkostoni. Rahaa varsinaiseen
tapahtuman markkinointiin käytettiin yhteensä noin 100 euron verran. Jokainen
ymmärtää, että tuo on naurettavan pieni summa, kun kyseessä on kuitenkin yli
100 henkeä vetävä tapahtuma. Jokainen ymmärtää myös sen, että tuolla summalla
ei saa printtimediasta yhtään mitään. Markkinointi menikin pitkälti sosiaalisen
median kautta. Käytännössä siis rummutin tapahtumaa Facebookissa, Twitterissä
ja LinkedInissä, niin paljon että varmasti jotakuta tuo rupesi jo
ärsyttämäänkin. Taustatulta sain onneksi puhujiltamme, joista suurin osa
levitti #UJT2017 -ilosanomaa omissa kanavissaan. Erityiskiitos tästä Jaakko Haltia, Laura Lepistö ja Jarno Kukila. #Respect.
Olin myös yhteydessä Pieksämäellä vaikuttaviin järjestöihin,
tosin vaihtelevalla menestyksellä. Pari urheiluseuraa sekä paikallinen
nuorkauppakamari & yhteistyökumppanina mukaan lähtenyt Etelä-Savon
kauppakamari jakoivat tietoa tapahtumasta omilla sivuillaan. Myös savolaiset liikunnan
aluejärjestöt ja urheiluakatemiat lähtivät onneksi viestinnällisesti mukaan
talkoisiin. Lisäksi Pieksämäen Lehti teki pari ennakkojuttua tapahtumasta. Sain kontakteillani tapahtumaviestintää myös mm. Tekesin Arvoa Urheilusta -hankkeen
uutiskirjeeseen sekä Jyväskylän ammattikorkeakoululle ja Itä-Suomen
yliopistolle.
Hieman on tullut Pieksämäen suunnasta kritiikkiä siitä, että
viesti tapahtumasta ei tavoittanut itse pieksämäkeläisiä. Näin varmasti olikin, mikä on toki harmi,
mutta markkinoinnin nollabudjetilla ei siis investoida esimerkiksi
lehtimainoksiin. Haluan alleviivata sitä, että tapahtuman tavoitteena oli
kerätä rahaa paikalliselle junioriurheilulle sekä virkistää osaltaan Pieksämäen
kaupunkibrändiä. En missään tapauksessa halunnut riskeerata hyvinkin epävarmoja
tapahtumatuottoja ennakkoon. Loppupeleissä tapahtumasta jäi nytkin käteen alle
tuhat euroa voittoa. Lopullinen, junioreille jaettava summa, selviää kun tiedetään tuliko myynneistä luottotappioita. Jonkin verran on nimittäin erääntyneitä saatavia eri puolille tapahtumaan liittyen. Lippuja tapahtumaan myytiin rapiat 100 kappaletta, mutta
näistä merkittävä osa oli opiskelijalippuja, joiden kate oli melko
marginaalinen. Halusimme kuitenkin tarjota opiskelijaystävällisen hinnan
urheilubisneksestä kiinnostuneille tulevaisuuden vaikuttajille. Tällä kun on
tapana maksaa muodossa tai toisessa takaisin tulevaisuudessa. Kun annat, niin
saat. Ennemmin tai myöhemmin.
Erityiskiitos yhteityökumppanillemme LähiTapiolalle, joka kustansi tilaisuuteen jaettavaksi noin 70 kappaletta "Urheiluseurojen Sisäpiirissä- Tarinat tunteen takana teostamme". Melkoisen hienoa sponsorointia, jolla toivottavasti on pidempikantoisia seurauksia. Uskallan väittää, että kirjamme lukemalla, moni urheiluseura alkaa funtsia tekemistään hieman erilaisesta näkökulmasta.
Erityiskiitos yhteityökumppanillemme LähiTapiolalle, joka kustansi tilaisuuteen jaettavaksi noin 70 kappaletta "Urheiluseurojen Sisäpiirissä- Tarinat tunteen takana teostamme". Melkoisen hienoa sponsorointia, jolla toivottavasti on pidempikantoisia seurauksia. Uskallan väittää, että kirjamme lukemalla, moni urheiluseura alkaa funtsia tekemistään hieman erilaisesta näkökulmasta.
Analytiikka osoittaa kuitenkin sen, että viesti tapahtumasta
tavoitti hyvän määrän silmäpareja. Yli 11 000 henkeä näki
tapahtumailmoituksen Facebook-feedissään ja yli 1300 henkeä myös tsekkasi Facebookin
tapahtumasivuston. Tähän sitten päälle kaikki muut kanavat, kuten LinkedIn,
Twitter ja Instagram, allekirjoittaneen ja puhujien henkilökohtaisilla tileillä
jaettu tapahtumainfo, liikunnan aluejärjestöjen kanavat sekä Pieksämäen Lehden
lukijat.
#UJT2017- Great Success!
Itse tapahtuma meni oikein hyvin. Käytännössä
tapahtumajärjestelyistä vastasi tiimi jossa allekirjoittaneen lisäksi
vaikuttivat Pieksämäen kaupungilta kehitysjohtaja Kari Koistinen ja
liikuntapalvelupäällikkö Antti Nousiainen. Lisäksi järjestelyissä jeesasi
talkoilla veljeni Timo Kuuluvainen. Pieksämäen kaupungille täytyykin antaa
kiitokset aktiivisuudesta tapahtuman suhteen. Kuten todettua, muitakin
vaihtoehtoja oli, mutta kaupungin tarjoama tila sekä kahvitukset oli
kädenojennus, jolla uskaltauduimme järjestämään tapahtuman Pieksämäellä. Tietenkin
olisi ollut paljon helpompaa järjestää Urheilujohtamisen Foorumi taas Turussa
tai vaikkapa Helsingissä, mutta pidän tärkeänä, että paremman urheilujohtamisen
ilosanomaa levitetään tasaisesti ympäri maata. Toki tämä tarkoittaa sitä, että
suurempien osallistujamäärien saaminen paikalle vaatii huomattavasti enemmän
duunia järjestäjiltä.
Uskon, että Pieksämäen kaupunki sai pienelle sijoitukselleen
vastinetta. Suurin osa osallistujista tuli muualta Suomesta, jokunen yöpyikin
paikkakunnalla ja sosiaalisessa mediassakin tapahtuman ympärillä oli hyvää
pöhinää. Tapahtumapäivänä Twiittini saivat reilut 13 500 näyttökertaa. Ei
tarvitse olla penaalin terävin kynä arvatakseen, että esimerkiksi Laura
Lepistön ja Jarno Kukilan tapahtumatwiitit ylittävät allekirjoittaneen luvut
todella reilusti. Lisäksi paikalla olivat paikallisten medioiden lisäksi ainakin Savon Sanomat ja Länsi-Savo, joten myös muualla Savossa tapahtuma noteerattiin oikein hyvin.
Olen varma, että Pieksämäen kaupunkibrändi liikahti
osallistujien keskuudessa hitusen positiivisempaan suuntaan. Ainakin minulle
asti tullut palaute on ollut pääosin hyvin positiivista. Ainoat soraäänet ovat
tulleet ihmisiltä, jotka eivät edes olleet paikanpäällä. Toki jos joltakulta
löytyy osaamista tehdä isompi tapahtuma pienemmillä resursseilla, niin
fantastinen juttu. Ei voi tuossa tapauksessa muuta kuin hattua nostaa ja
asettua nimikirjoitusjonoon odottamaan vuoroaan.
Esimerkki somen tavoittavuudesta. Pelkästään tämän postauksen on nähnyt LinkedInissä jo päälle 6000 henkeä. |
Tällä kertaa en avaa esiintyjien puheenvuoroja blogissani
sen tarkemmin. Päivän aikana saimme nauttia todella monipuolisesta kattauksesta
teemojen vaihdellessa sponsoroinnista yhteiskuntavastuuseen ja ihmisten
johtamiseen. Valtava kiitos puhujille & mukana olleille startupeille
panoksestanne. Ilman teitä päivä ei olisi onnistunut!
Puhujien materiaaleihin voitte tutustua oheisesta linkistä:
Kimmo Peltosen mainiot kuvat tapahtumasta löytyvät täältä:
Harri Jalosen yhteenvedon tapahtumasta löydät täältä:
Ps. Jälkipeleillä paikalliset tahot ilmaisivat
kiinnostuksensa järjestää myös #UJT2018 Pieksämäellä ja vielä selvästi
tämänkertaista suurempana tapahtumana. Yhdessä pohdimme myös sitä, että
tapahtumalla voisi olla pieni uudelleenbrändäyksen paikka. Urheilujohtaminen
tapahtuman nimessä voi johtaa hieman harhaan, sillä monet aiheista olivat
tänäkin vuonna sellaisia, että ne koskettavat kaikkea liiketoimintaa ja myös
kolmatta sektoria yleensäkin. Jätetään hautumaan.