Top Management
Forum on Turun kauppakorkeakoulun johtamiskoulutusyksikön (TSE exen) vuotuinen
huipputapahtuma, jossa johtajuutta käsitellään eri näkökulmista. Tällä kertaa
näkökulmaksi valittiin urheilu. Tässä tekstissäni avaan hieman tapahtuman
järjestelyjä, kerron miten itse päädyin tapahtuman juontajaksi, sekä nostan
esiin omasta mielestäni tilaisuuden mielenkiintoisinta antia. Päähuomion annan
HJK:n markkinointijohtaja Sari Mikkonen-Mannilan esitykselle
urheilumarkkinoinnista, koska aihe on erityisen lähellä sydäntäni.
Puhujakattaus oli loistava |
Puhujat- tapahtuman suola
Elettiin
marraskuuta 2014, kun sain TSE exen markkinointipäällikkö Timo Oksaselta tiedustelun
siitä voisinko auttaa heitä tämänvuotisen Top Management Forumin
järjestelyissä. Teemaksi oli valikoitunut urheilujohtaminen, jota siis olin
vuosikausia opettanut ja tutkinut työskennellessäni takavuosina Turun
kauppakorkeakoulun palveluksessa. Luonnollisesti suostuin tähän pyyntöön
ilomielin.
Heti
järjestelytiimin ensimmäisessä tapaamisessa speksasimme erilaisia näkökulmia
urheilujohtamiseen ja urheilubisnekseen. Samalla mietimme jo valmiiksi
ykköspuhujakandidaattimme kullekin teemalle. Omista verkostoistani lupasin
tiedustella kiinnostusta Valon ja Suomen Olympiakomitean liiketoimintayksikön
uunituoreelta toimitusjohtajalta Samuli Vasalalta sekä SM-Liigan ja Suomen
Jääkiekkoliiton ex-toimitusjohtajalta J-P Vuoriselta. Molemmat suostuivatkin
saman tien mukaan.
Myös muut
shortlistimme kärkinimet vastasivat kutsuun myöntävästi ja näin puhujakattaus
saatiin kivuttomasti kasaan. Jopa niin kivuttomasti, että olimme varautuneet
siihen, että peruutuksia voi ilmetä. Henrik Dettmann joutuikin pian peruuttamaan
osallistumisensa tehtyään Suomen urheiluhistoriankin näkökulmasta merkittävän
sopimuksen turkkilaisen huippuseura Besiktasin kanssa.
Pienen
selvittelyn jälkeen Dettmannin tilalle kiinnitettiin suoraan suomalaisen
urheilumaailman huipulta, hyvin karismaattiseksi puhujaksi osoittautunut, Mika
Kojonkoski. Puhujakvartetin täydensi siis urheilumarkkinoinnin näkökulmaa
tilaisuuteen tuonut HJK:n loistava markkinointijohtaja Sari Mikkonen-Mannila. Kasassa
oli loistava puhujakattaus, mutta jossain vaiheessa joku muisti, että
tilaisuuteen tarvitaan juontajakin. Tässä vaiheessa työmeilini kilahti jälleen
ja homma oli sillä selvä; Kuuluvainen mikin varteen.
”Toppari2015”: Hienoja ihmisiä, loistavaa tunnelmaa.
Mainitsin
ohimennen blogissani tulevasta tilaisuudesta ja tämän johdosta sain viikon
sisällä lukuisia tiedusteluja siitä miten tapahtumaan pääsisi osallistumaan.
Top Management Forum on lähinnä TSE exen sidosryhmille tarkoitettu
kutsutilaisuus, joten sitä ei ole perinteisesti juurikaan markkinoitu. Toki
olimme sopineet, että sain käyttööni rajallisen määrän kutsuja, joita sitten
jakelin omille kontakteilleni parhaani mukaan.
Top Management
Forum 2015 keräsi lopulta reilusti yli 200 ennakkoilmoittautunutta.
Some-pöhinöitä olisi voinut näin jälkikäteen ajatellen luoda enemmänkin, vaikka
toki pistin Twitteriin pientä alkulämpöä pitkin viikkoa.
Pelipäivä: Ensimmäinen puoliaika- Leadershipistä urheilumarkkinointiin
Ensimmäinen
analogia urheilun ja Top Management Forumin välille on helppo rakentaa.
Allekirjoittanut tunnisti heti aamusta vanhan tutun fiiliksen. Sen saman
fiiliksen, jonka olin kokenut lukuisia kertoja nuorempana ennen tenniskisoja
tai tärkeämpää salibandymatsia.
Topparissa oli erinomainen fiilis |
Ultimaattiseksi nousseiden työkiireiden takia
oli spiikkien suunnittelu jäänyt tietenkin pitkälti edellisiltaan, joten
aamupäivällä kävin näitä läpi mielessäni. Metodi on sama kuin valmistautuessani
luennoimaan. Teen ensin mahdollisimman hyvät muistiinpanot, vaikka tiedän että
todellisuudessa tulen käyttämään näistä vain osan. Lopun improvisoin tilanteen
mukaan. Mitä kokeneemmaksi esiintyjäksi olen tullut, sitä enemmän uskallan
luottaa hyvän suorituksen edellyttämän ns. flow-tilan löytymiseen.
Sama homma pätee
myös urheilussa. Mitä enemmän toistoja ja treeniä takana, sitä helpompaa on
järkevien toimintamallien löytäminen paineistetussa tilassa (kuten esimerkiksi
tärkeässä ottelussa).
Tällä aasinsillalla pääsemmekin sujuvasti päivän ensimmäiseen puhujavuoroon. Alkuesittelyiden ja Turun kauppakorkeakoulun dekaanin (ja timanttisen urheilumiehen) Markus Granlundin avaussanojen jälkeen lauteille kipusi nimittäin uunituore kauppatieteiden tohtori Arto Ryömä.
Tällä aasinsillalla pääsemmekin sujuvasti päivän ensimmäiseen puhujavuoroon. Alkuesittelyiden ja Turun kauppakorkeakoulun dekaanin (ja timanttisen urheilumiehen) Markus Granlundin avaussanojen jälkeen lauteille kipusi nimittäin uunituore kauppatieteiden tohtori Arto Ryömä.
Tutkijatohtori
Ryömä avasi pelin vahvalla leadership-näkökulmalla perustaen esityksensä johtajuutta
jääkiekkojoukkueessa käsitelleeseen väikkäriinsä. Jos et ole vielä tutustunut
tähän tulevaan klassikkoon, niin löydät sen täältä: https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/103686/Ae-2_2015.pdf?sequence=2
Yksi puheenvuoron
mielenkiintoisimmista teemoista oli mielestäni havainto siitä miten
jääkiekkokeskustelussa yleisesti käytössä oleva retoriikka heijastelee
yhteisöllisyyttä. ”Me”-puhe todellakin dominoi ”Minä”-puhetta
jääkiekkojoukkueessa. Urheilun yhteisöllisyydestä & kollektiivisesta
johtajuudesta olisi varmasti opittavaa myös muiden alojen organisaatioilla.
Arto Ryömä on tullut ryminällä suomalaisen urheilun leadership-keskustelun eturiviin (kuva: Timo Oksanen) |
Toinen
puheenvuoro oli itselleni päivän odotetuin. HJK:n fantastinen
markkinointijohtaja Sari Mikkonen-Mannila avasi omia näkemyksiään
urheilumarkkinoinnista otsikolla:
”Urheilumarkkinointi- Business as usual?” Mikkonen-Mannila onnistuikin
kiteyttämään reiluun puolituntiseen erittäin paljon samoja tekijöitä, joita
olen itsekin pohdiskellut kymmenen viime vuoden aikana. Oli myös erittäin
mielenkiintoista kuulla hänen näkemyksiään erityisesti suomalaisesta
jalkapallojohtamisesta.
Turun Sanomatkin noteerasi Sari Mikkonen-Mannilan presiksen |
- Suomalaiselle jalkapallolle on edelleen tyypillistä vahva amatöörimäisyys. Vanhoilla kaveri-/ja pelikaverisuhteilla on edelleen suuri merkitys lajin kabineteissa.
- Veikkausliigaa koskeva päätöksenteko on haastavaa, koska mukana olevien seurojen resurssit ja ambitiot poikkeavat erittäin paljon toisistaan. Jokaisella seuralla on kuitenkin yhtäläinen äänioikeus liigan asioista äänestettäessä.
- HJK hakee rohkeasti uusia markkinoita. Tästä esimerkkeinä mm. FC Barcelonan houkuttelu Helsinkiin sekä uudet japanilaispelaajat. Klubi onkin saanut uusia asiakkaita Aasiasta, jonne on myyty mm. fanirekvisiittaa sekä jopa kausikortteja. Kyseessä on siis sama ilmiö, jonka japanilaislegenda Hidetoshi Nakata aloittu jo 1990-luvun lopulla siirryttyään Serie A:n Perugiaan.
- Pienten asioiden jatkuva parantaminen. HJK:n hyvä taloudellinen- & urheilullinen menestys ei ole tuuripeliä, vaikka urheilulle tyypillisesti onnella ja sattumalla on montaa muuta toimialaa suurempi merkitys. Yksittäinen ottelu saattaa urheilussa kääntää tilikauden voitollisesta vahvasti tappiolliseksi. Klubi koki tämän karvaasti hävittyään joku vuosi sitten Eurocupissa virolaiselle Nõmme Kaljulle. Perisuomalaiseen tapaan helsinkiläiset olivat laskeneet budjettinsa seuraavan kierroksen varaan, joten tuloksena tilikaudelta oli miehekäs tappio. Mikkonen-Mannila kuitenkin korosti, että tästä otettiin opiksi, eikä budjettia enää rakenneta urheilullisen menestyksen varaan.
- Segmentointi. Nyt pitää nostaa hattua. HJK näyttäisi olevan yksi todella harvoista suomalaisista seuroista, joka on oikeasti segmentoinut kannattajakuntaansa. Klubi on tunnistanut, että noin 3 % kannattajista kuuluu ”Superkannattajat” –segmenttiin. Vaikka tämä segmentti onkin pieni, niin sen merkitystä ei sovi aliarvioida. Se on nimittäin hyvin näkyvä ja äänekäs osa kannattajakuntaa. Ns. ultrakannattajat näyttelevät aina isoa roolia peruskannattajien tapahtumasta saamassa laatukokemuksessa. Peruskannattajiksi Klubi luokitteli 43 % kannattajistaan. Tämä luokka tuo seuralle eniten euroja. Menestystä etsivään, ns. gloryhunter-, segmenttiin puolestaan kuului 35 % kannattajista. Oma fiilikseni on, että tämä segmentti on suomalaisessa sportissa hyvin merkittävä. Tämä puolestaan selittää osaltaan sitä miten vahvasti seurajoukkueen kilpailullinen menestys korreloi yleisömäärien kanssa. Neljäs segmentti oli melko neutraali ”Alaa seuraavat” (12 %).
- Yhteisöllisyys. Sari Mikkonen-Mannila oli törmännyt samaan ilmiöön, jota itsekin olen sadatellut eri liittojen ja seurojen osalta jo pidempään. Kellään ei tunnu olevan käytössään mitään järkevää rekisteriä seuran läpi vuosien varrella virranneista ihmisistä. Esimerkiksi HJK on yhdistänyt helsinkiläisiä jo toistasataa vuotta. Jokainen voi kuvitella millainen määrä lapsia, vanhempia, kummeja ja isovanhempia on HJK:n eri ikäluokkien matseja vuosikymmenten aikana seurannut (tälläkin hetkellä seurassa on noin 2700 junnua). Näillä kaikilla on olemassa jonkinlainen side seuraan ja täten he muodostavat hyvin potentiaalisen asiakaskunnan myös nyky-HJK:lle. Ongelma on se, että vuosien jälkeen näiden kohderyhmien tavoittaminen ilman minkäänlaisia yhteystietoja ei ole helppoa. HJK onkin ryhtynyt nyt järjestelmällisesti keräämään tietoa jäsenistöstään.
- Sponsoroinnin hyödyntäminen. Vanha sanonta kuuluu, että siinä missä maailmalla yritykset käyttävät sponsorointiin 1 miljoonan ja sen hyödyntämiseen 2 miljoonaa, Suomessa yritykset käyttävät sponsorointiin kymppitonnin, mutta siihen rahat sitten loppuvatkin. Sponsoroinnin varsinainen hyödyntäminen siis tahtoo turhan usein unohtua tai sitten siihen ei yksinkertaisesti riitä osaamista. Kuten Mikkonen-Mannila totesi, joskus yrityksen kannattaisi lykätä sponsorointipäätöstä vuodella ja rakentaa ennemmin tuona aikana kunnon suunnitelma siitä miten kyseistä investointia tullaan yrityksen markkinoinnissa hyödyntämään.
Mielestäni tähän viimeiseen pointtiin kiteytyy suomalaisen
urheilusponsoroinnin suurin haaste. Yritykset eivät osaa hyödyntää
sponsorointi-investointejaan, eivätkä ne mittaa näistä investoinnista saatavaa
lisäarvoa. Toisaalta seuroissa ei riitä osaaminen syöttää yrityksille ideoita
siitä mitä kaikkea sponsoroinnista voi saada irti. Olen ymmärtänyt, että
esimerkiksi Ruotsista löytyy konsulttitoimistoja, jotka ovat erikoistuneet
nimenomaisesti tähän sponsoroinnin osa-alueeseen.
On päivänselvää, että niin suomalainen urheilu- kuin markkinointiväkikin
kaipaa koulutusta sponsoroinnin hyödyntämiseen. Jos ja kun haaste saadaan
joskus taklattua, tulee sponsoroinnin arvostus tehokkaana
markkinointiviestinnän kanavana vihdoin nousemaan myös Suomessa. Nyt
sponsorointi kantaa edelleen maassamme hieman hyväntekeväisyyden stigmaa.
Ensimmäisen puoliajan sai kunnian päättää Samuli Vasala. Samuli oli mukana
jo vuosina 2008 ja 2009 vetämilläni urheilujohtamisen kursseilla vierailevana
luennoitsijana. Eteenpäin on menty
sitten noiden vuosien. Monellakin saralla.
Samulin presentaation ydintä oli mielestäni pohdiskelu fyysisen
hyvinvoinnin ja työelämässä menestymisen välisestä suhteesta. Hänen oma
kokemuksensa oli, että yöunen määrän lisääminen korreloi nopeasti
myyntituloksiin ja auttoi selvästi työtehtävien priorisoinnissa.
"Suomisportin bisnesmies", kuten Kauppalehti otsikoi Samuli Vasalan taannoisen haastattelun (kuva: Timo Oksanen) |
Pelipäivän toinen puoliaika: Lätkäkabineteista ihmisten valmentamiseen
TSE exen palkittua ansioituneita kouluttajia ja opiskelijoita, oli J-P
Vuorisen vuoro raottaa hieman ikkunaa jääkiekon ympärillä käytävään
kabinettipeliin. Arvostettavan avoimesti ja rehellisesti puhunut J-P nosti
esiin muutamia seikkoja joita itsekin olen vuosien varrella ihmetellyt. Kuten
Mikkonen-Mannilakin teki omassa puheenvuorossaan, myös Vuorinen nosti esiin urheiluseuroille
tyypillisen suunnitelmallisuuden- ja pitkäjänteisyyden puutteen sekä kädestä
suuhun elämisen.
Olen itsekin tehnyt
seuraavan havainnon jo vuosia sitten. Seurat argumentoivat usein, ettei heillä
ole varaa edes muutamien tuhansien eurojen markkinoinnin tai organisaation
kehittämisprojekteihin, vaikka nämä mitä todennäköisimmin maksaisivat itsensä
pian moninkertaisesti takaisin. Samaan aikaan ne kuitenkin kaivavat rahat
uusiin pelaajahankintoihin tarvittaessa vaikka kansalaiskeräyksellä.
Yhden
floppaavan ulkomaalaisvahvistuksen palkalla tekisi monessa seurassa ihmeitä
nimenomaan seuraorganisaation ammattimaistumisen näkökulmasta. Toki minulla
on tässä oma lehmä ojassa, mutta ei liene sattumaa että oikeat suurseurat
esimerkiksi Valioliigassa investoivat merkittävästi euroja mm. erilaisiin
sidosryhmätutkimuksiin. Kun myynti saa lukuja ja faktoja argumenttiensa tueksi,
ollaan paljon paremmassa asemassa kuin pelatessa pelkillä mielikuvilla ja
mutu-tuntumalla.
J-P Vuorinen avasi hieman kiekkokabinettien saloja (kuva: Timo Oksanen) |
Toinen mielenkiintoinen nosto oli median rooli urheiluvaikuttamisessa. J-P avasi tätä kertomalla, että on melko
tavallista, että eri lätkämarkkinan toimijat tekevät vaihtokauppaa esimerkiksi
toimittajien kanssa. Itselleni tulee mieleen usein nähty ilmiö, jossa
esimerkiksi pelaaja-agentti ”vuotaa” siirtohuhun tutulle toimittajalle.
Vastapalveluksena tämä taas kirjoittaa positiivishenkisiä juttuja agentin
asiakkaista, jolloin näiden markkina-arvo taas nousee. Samoin mediapelin kautta
voi ohjata myös yleistä mielipidettä ja tätä kautta vaikkapa savustaa johtajia
ulos tai pönkittää omaa asemaansa kulissipelissä. Eräänlaista
vaikuttajaviestintäähän tämäkin on.
Päivän klousasi erityisesti naispuolisen yleisön karismallaan hurmannut Mika
Kojonkoski. Kojonkosken esitys niputti tietyllä tavalla kauniisti koko
päiväohjelman, sillä hänen teemansa eivät olleet kovinkaan kaukana ensimmäisenä
puhuneen Arto Ryömän aiheista. Kojonkoski pystyi pitkän valmennusuransa
varrelta antamaan erinomaisia esimerkkejä siitä miten avoimella dialogilla ja
ihmisläheisellä kuuntelulla voidaan auttaa urheilijaa saavuttamaan optimaalinen
suoritustasonsa.
Täytyy vielä erikseen alleviivata Kojonkosken poikkeuksellisen taitavaa
esiintymistä. Äänenpainot, kehollinen ilmaisu ja välitön kontakti yleisöön
kelpaisivat hyvin malliesimerkiksi esiintymiskoulutuksiin.
Yhteenvetona;
Top Management 2015 oli erittäin onnistunut tapahtuma. Olen saanut tapahtumasta
todella paljon positiivista palautetta, mikä tietysti lämmittää sydäntä.
- Twitteristä löydät paljon Twiittejä tapahtumasta hashtagilla: #Toppari2015
- Timo Oksasen mainion videokollaasin näet tästä: https://www.youtube.com/watch?v=ht72HeUKwis
Vaikuttaviin tarinoihin liittyy aina myös annos draamaa. Niin tälläkin kertaa. Kävi
nimittäin niin, että samaan aikaan kun itse esiinnyin Top Management Forumissa, sairastui nuorempi
tyttäreni erittäin korkeaan kuumeeseen. Viimeinen viikko onkin mennyt erittäin huolestuneissa merkeissä, mutta onneksi tauti taitaa vihdoin taittua. Kiitokset
TYKSin osaavalle henkilökunnalle hyvästä hoidosta.