Maailman suurimmat urheiluseurat takovat käsittämättömiä talouslukuja. Vaikka näiden seurojen liikevaihdot pyörivät sadoissa miljoonissa euroissa, on niiden taloudellinen rakenne silti hämmästyttävän usein erittäin epäterve.
Tällä kertaa nappasin
tarkasteluun maailman suurimpien jalkapalloseurojen liiketoimintamallit.
Seurakohtaisesti näiden rakenteet nimittäin eroavat toisistaan. Tälläkin
kertaa bloggaukseni fokus on siis vahvasti ammattilaisurheilussa. Mikäli olet kiinnostunut urheilujohtamisesta amatööriurheilun kontekstissa, suosittelen tutustumaan Mikko Mäntylän mainioon blogiin (http://ainaennenkin.fi/).
Urheilun rahavirrat: Sponsorit, Matsit & TV-diilit
Ammattiurheilussa pyörivä
raha tulee pääosin muutamista lähteistä. Sponsorisopimukset ovat luonnollisesti
lajista riippumatta yksi merkittävimmistä tulonlähteistä. Muutamissa
huippusarjoissa myös TV-oikeudet tuovat seuroille sievoisen potin pääomaa.
Lisäksi ottelutapahtuman tuotot lipun-, ravintola- ja fanituotemyynteineen
tuovat myös merkittäviä tuloja seuroille. Nämä kolme pääluokkaa ovat tyypillisesti käytössä vertailtaessa eri seurojen tuloja keskenään. Silloin tällöin tosin näkee, että näiden
kolmen pääluokan lisäksi esimerkiksi mahdolliset stadionin vuokratulot, catering-tulot,
palkintorahat tai pelaajamyynnistä saadut tulot on otettu omaksi luokakseen
mukaan seurojen tulovirtojen tarkasteluun.
Keräsin maailman suurimpien futisseurojen tulorakenteet alla olevaan taulukkoon. Luvut siis havainnollistavat kunkin luokan osuutta seuran kokonaisliikevaihdosta. (lukujen lähde: Forbes & Deloitte).
Keräsin maailman suurimpien futisseurojen tulorakenteet alla olevaan taulukkoon. Luvut siis havainnollistavat kunkin luokan osuutta seuran kokonaisliikevaihdosta. (lukujen lähde: Forbes & Deloitte).
Seura
|
Yhteistyösopimukset
|
Ottelutapahtuma
|
TV-sopimukset
|
Real
Madrid
|
41 %
|
23 %
|
36 %
|
Barcelona
|
37 %
|
24 %
|
39 %
|
Bayern
Munchen
|
55 %
|
25 %
|
20 %
|
Manchester
United
|
42 %
|
30 %
|
28 %
|
Paris
Saint-Germain
|
64 %
|
23 %
|
13 %
|
Taulukosta nousee
esiin ainakin pari havaintoa:
Real ja Barca saavat
poikkeuksellisen merkittävän siivun tuloistaan TV-sopimuksista. Tätä selittää
se, että Espanjassa ei kerätä TV-sopimuksista saatavia tuottoja yhteiseen
pottiin jyvitettäväksi, vaan La Liga seurat saavat neuvotella itsenäisesti omat
diilinsä. Käytännössä tämä on johtanut siihen, että Real Madrid ja Barcelona
ovat täysin omassa kastissaan vertailtaessa maan TV-sopimusten
arvoja.
Molemmat saavat nimittäin vuositasolla reilusti yli 180 miljoonaa euroa
TV-sopimuksistaan, kun seuraavassa kastissa tulevat Valencia ja Atletico tienaavat
omista diileistään huomattavasti pienempiä summia (pari vuotta sitten vajaat 50
miljoonaa euroa per seura). Valtaosa La Liga seuroista kuitenkin on viime
kausina tienannut ”vain” alle 20 miljoonaa euroa vuodessa omista
TV-oikeuksistaan. Espanjassa onkin jo vuosia puhuttu TV-oikeuksiin liittyvän
rahanjakomallin uudistuksista. Toistaiseksi ehdotukset on kuitenkin (vähemmän
yllättäen) torpattu kahden jättiläisen taholta. Taloudellinen
epätasa-arvo on johtanut siihen, että Barcelona ja Real Madrid ovat hallinneet
suvereenisti La Ligaa aina tähän kauteen saakka (kiitos Atletico!).
Tämä
taloudellisten resurssien ja kilpailullisen menestyksen väliseen suhteeseen
liittyvä keskustelu on helppo linkittää klassiseen väitteeseen siitä, että liigan
brändiarvolle on aina parempi se mitä tasaisempi ja ennalta-arvaamattomampi kilpailullinen
lopputulos on. Esimerkiksi Pohjois-Amerikassa tähän on
pyritty vaikuttamaan mm. nuorten lahjakkuuksien draft-järjestelmillä. Käytännössä tämän ideologian
voidaan nähdä nojaavan klassiseen ”uncertainty principleen” (kts. El-Hodiri
& Quirk 1971). Yksinkertaistettuna ko. taloustieteellinen malli väittää, että kaikkien matsien voittaminen
korreloi negatiivisesti lipputuloihin. Toisin sanoen, liian ylivoimainen
joukkue ei ole pitkässä juoksussa optimaalinen tuottojen maksimoimisen
näkökulmasta.
Toki sittemmin
urheiluun on tullut mm. erilaisia ylikansallisia sarjoja (esim. Champions
League), jotka tuovat oman mausteensa tähän soppaan. Onkin haastavaa tulkita
sitä mikä on optimaalisin tilanne sekä liigalle että siinä pelaaville
seuroille. Toki yksi murskaavan ylivoimainen seura vie yleistä mielenkiintoa sarjalta. Toisaalta, mikäli tämä seura pärjää
myös eurokentillä, houkuttelee se varmasti taas lisäyleisöä myös kansallisen
sarjan matseihin. Sittemmin El-Hodirin ja Quirkin malli onkin saanut myös
kritiikkiä osakseen (esim. Treble 2005).
Gate takings vs.
Win rate (El-Hodiri & Quirk 1971)
|
Huomionarvoista
on myös se, että ottelutapahtumien tuotot näyttelevät isossa kuvassa suunnilleen
samanlaista roolia eri seurojen kokonaisliikevaihdossa. Tämä siis siitä
huolimatta, että Bundesliigaa pääsi edelliskaudella halvimmillaan katsomaan
reilulla kymmenellä eurolla, kun taas Valioliigassa halvimmat piletit maksoivat
lähes kolmekymmentä euroa. Esimerkiksi Dortmundin fanikatsomoon (”Die
gelbe Wand- Keltainen muuri”) pääsee noin yhdeksällä punnalla, kun taas ManUn
ja Real Madridin vastaavat fanihinnat pyörivät 30 punnan tietämillä.
Samoin Bundesliigan halvimmat kausikortit maksavat
alle puolet Valioliigan vastaavista. Esimerkiksi Manchester United takookin yhdellä kotimatsilla yli kolme kertaa
enemmän rahaa kuin esimerkiksi juuri Dortmund.
Suurimpien seurojen liikevaihtojakaumat (Lähde: Deloitte Money League- tutkimus, 2014) |
Entäpä Suomi?
Akateemisella
urallani keskustelin monien suomalaisseurojen toimitus-/toiminnanjohtajien kanssa heidän seurojensa tulorakenteista. Arviot rahavirtojen jakautumisesta olivat
lähes hämmästyttävän identtisiä. Lähes poikkeuksetta seurajohtajat arvioivat
seuransa tulovirran muodostuvan niin, että sponsoritulot muodostivat noin 70 %
tuloista ja ottelutapahtuman tuotot loput 30 %. Lisäksi päälle tuli
epäsäännöllisesti muita tuloja esimerkiksi juuri palkintorahojen muodossa. Jääkiekkoa (lue:
Liigaa) lukuun ottamatta suomalaiset seurat eivät TV-rahoista juuri ole päässeet
nauttimaan (pl. Veikkausliigan surullisenkuuluisa URHO TV-diili). Oikeastaan
päinvastoin, sillä esimerkiksi muinaisen Urheilukanavan tuotannoistahan
lajiliitot/liigat maksoivat itse.
Jonkinlaisena trendinä on ollut pyrkiä löytämään uusia tulonlähteitä myös kokonaan urheilun
ulkopuolelta. Tällaisista urheilun ulkopuolisista tulovirroista malliesimerkkinä
toimii Rauman Lukon RTK-Palvelun tarina, joka on mahdollistanut pääsarjatason kiekkoilun kyseisessä kaupungissa. Vähemmän menestyksekkäitä esimerkkejä
seurojen pyörittämistä sivubisneksistä löytyy mm. huoltamoista, kiinteistönvälitysfirmoista
ja ravintoloista.
Oodi Bundesliigalle
Missä sitten ovat
taloudellisesta näkökulmasta parhaiten voivat seurat? Todennäköisesti Saksassa.
Saksalainen
ideologia, jossa lippujen hinnat pidetään siis maltillisella tasolla, tiivistyy
Bayern Munchenin presidentin Uli Hoenessin taannoiseen vastaukseen toimittajan
tiedusteltua syytä Bayernin edullisiin lipunhintoihin:
“We do not think the fans are like cows to be milked.
Football has got to be for everybody. That's the
biggest difference between us and England."
Toisaalta tämä
ideologia näkyy myös siinä, että Bundesliiga seurojen tulovirroissa
sponsorirahalla on suhteellisesti esimerkiksi Valioliigaa suurempi rooli. Saksalaiset
myös välttävät velkarahaa viimeiseen saakka, ja siinä missä monet
Valioliigaseurat tekevät taloudellista tappiota, useimmat Bundesliigaseurat
tekevät voittoa pitämällä kulunsa kurissa.
Dortmund ei rahasta pääsylipuilla |
TwentyFour7- jalkapallolehden
selvityksen mukaan vuonna 2012 Bundesliigaseurat tekivät yhteensä 47 miljoonan
punnan voitot. Vastaava luku Valioliigasta oli 207 miljoonaa puntaa turskaa.
Tämä siitä huolimatta, että Valioliigaseurojen yhteenlaskettu liikevaihto oli
selvästi suurempi. Ero tulee siitä, että kyseisenä vuonna Bundesliigaseurat
maksoivat palkkoja 38 % liikevaihdostaan. Samalla ajanjaksolla Valioliigaseurojen
vastaava luku oli keskimäärin 67 %.
Jos haluat
tutustua yksityiskohtaisemmin Valioliigaseurojen seurakohtaisiin taloudellisiin
rakenteisiin, niin suosittelen tsekkaamaan Guardianin artikkelin aiheesta.
Löydät sen tästä.
Omistusmuodot: Jäsenet vs. miljardöörit
Oman mausteensa
seurojen välisten liiketoimintamallien ja tulonlähteiden vertailuun tuo näiden hyvinkin erilaiset
omistusmuodot.
Saksassa seurat todella ovat seuroja myös juridisesti. Esimerkiksi Bayern Munchenin omistuksesta reilut 80 % on seuran jäsenillä. Itse asiassa saksalainen regulaatio määrittää, että yli puolet seuran määräysvallasta tulee olla jäsenten hallussa (ns. "50 + 1"-sääntö). Tästä säännöstä on vain muutamia poikkeuksia. Esimerkiksi Wolfsburg & Bayer Leverkusen ovat yritysomistuksessa, mutta tämäkin johtaa juurensa kauas historiaan.
Saksassa seurat todella ovat seuroja myös juridisesti. Esimerkiksi Bayern Munchenin omistuksesta reilut 80 % on seuran jäsenillä. Itse asiassa saksalainen regulaatio määrittää, että yli puolet seuran määräysvallasta tulee olla jäsenten hallussa (ns. "50 + 1"-sääntö). Tästä säännöstä on vain muutamia poikkeuksia. Esimerkiksi Wolfsburg & Bayer Leverkusen ovat yritysomistuksessa, mutta tämäkin johtaa juurensa kauas historiaan.
Samoin Barcelona
on juridisesti yhdistys (association), ei osakeyhtiö. Barcelona ei siis myy
osakkeita, vaan ainoastaan seuran jäsenyyksiä ja tätä kautta seuran omistavat sen
noin 170 000 jäsentä.
Valioliigassa puolestaan seurojen omistus on siirtynyt yhä enemmän ulkomaisten sijoittajien haltuun. Käytännössä show pyörii pitkälti öljy-/kaasurahan ympärillä, mutta esimerkiksi Manchester United on ollut vuodesta 2005 saakka yhdysvaltalaisen, kauppakeskusbisneksessä miljardinsa takoneen Glazerin suvun hallussa. Toki Glazeritkin toteuttivat ManUn valtauksensa järjestelyillä, jonka seurauksena varakas seura onkin ajautunut velkakierteeseen.
Manchester Unitedin brändiarvo on laskussa |
Uunituoreen Brand Finance –tutkimuksen mukaan Unitedin brändiarvosta on sulanut vuoden sisällä yli 100 miljoonaa puntaa. Vuosia maailman arvokkaimmaksi futisbrändiksi arvostettu seura onkin tippunut jo tällä listalla kolmanneksi (Bayernin ja Realin jälkeen). Erityisesti Mestareiden Liigan (Champions League) ulkopuolelle jääminen kirpaisi Unitedia pahasti, sillä tämän seurauksena mm. Chevrolet joutuu pohtimaan uusiksi sponsorointistrategiaansa, joka nojasi vahvasti siihen, että yritys tuo brändiään esiin Euroopassa ManU-sponssin kautta.
Mielenkiintoista on nähdä tuoko heikon menestyksen ja Sir Alex Fergusonin eläköitymisen mukanaan tuoma ManUn osakkeiden roima arvonlasku uutta dynamiikkaa myös seuran omistuskuvioihin. Seurasta on toki tehty vuosien mittaan useampia ostotarjouksia ja esimerkiksi Quatarilainen sijoittajaryhmä tarjosi vuonna 2010 Unitedista suolaista 1,8 miljardin hintaa. Toistaiseksi Glazerit eivät ole kuitenkaan ole olleet halukkaita luopumaan seurasta. Hämmästyttävä yhteensattuma oli muuten se, että samana päivänä kun kirjoitin tämän tekstin, uutisoitiin Malcolm Glazerin kuolemasta. Tämä tuonee mukanaan oman lisänsä Unitedin omistusspekulaatioihin.
Jos kiinnostaa tutustua Itä-Suomen Yliopistolla hiljattain pitämäni urheilumarkkinoinnin luennon kalvoihin, niin löydät ne Slidesharesta: Urheilumarkkinointi-luento, 19.05.2014, UEF