YLE & katsaus Liigaseurojen talouteen
YLE julkaisi 1.3.2016 erittäin laajan paketin Liiga-seurojen
taloudesta. Tähän liittyen sain soiton, jossa allekirjoittanutta pyydettiin
keskustelemaan aiheesta YLE Radio Suomen Ajantasa- ohjelmaan.
Täytyy myöntää,
etten ollut ko. formaatista aiemmin edes kuullut, mutta pikainen tsekkaus
osoitti, että kyseessä on, ei enempää eikä vähempää, kuin Suomen suosituin radiokanava. Ja vielä melko ylivoimaisesti suosituin sillä kanavan päivätavoittavuus on
jäätävästi yli 1,2 miljoonaa suomalaista.
Joka tapauksessa, kymmenen minuutin tykityksessäni otin
kantaa mm. Liiga-pelaajien viihdearvon ja maksettujen palkkojen väliseen
suhteeseen, palkkakattoon, mesenaatteihin, Liigan viestintään, TV-sopimukseen
ja muutamiin seuroihinkin. Jos kiinnostaa, niin haastatteluni löydät Yle
Areenasta (kohdasta 35:00 eteenpäin): http://areena.yle.fi/1-3280906?autoplay=true
Sports Business Club & Kisakallion Urheiluopisto: Urheilubisnespäivä
Urheilun ympärille rakentuvaa verkostoitumisorganisaatio
Sports Business Clubia pyörittävän Jan Koskimiehen kutsusta suuntasin 10.3
Kisakallioon puhumaan urheilumarkkinoinnista. Jos SBC- konsepti ei ole vielä
tuttu, niin lisätietoa löydät täältä: http://www.sportsbusinessclub.fi/
Kun nyt satun pyörimään erilaisissa tapahtumissa (joko osallistujana tai
puhujana) lähes viikoittain, olen asettanut itselleni yhden nyrkkisäännön.
Jokaisesta tapahtumasta pitää oppia jotain uutta ja matkaan pitää tarttua
vähintään yksi uusi kontakti. Tässä mielessä Kisakallion Urheilubisnespäivä
täytti hyvin paikkansa. Muita esiintyjiä olivat mm. SportsIQ:n Harri Hohteri,
Noora Rätyä manageroiva Olli Aro, Yellow Film & TV:n Pasi Jaatinen, HIFK:n
Mika Kortelainen & Markus Lindström sekä Innovation Housen Petra
Erätuli-Kola & Katja Aalto.
Oman presikseni vedin vähemmän yllättäen
asiakasymmärryksestä ja modernimmasta lähestymistavasta urheilumarkkinointiin.
Esitykseni slidet löydät tästä: http://www.slideshare.net/artokuuluvainen/urheilumarkkinointi-20-matka-kohti-parempaa-asiakasymmrryst
Data-analytiikka- Tämä on nykyaikaa
Mitä sitten opin muilta esiintyjiltä?
Jos otetaan muutamia
nostoja, niin vahvan koristaustan omaavan Harri Hohterin setti oli hyvä katsaus
data-analytiikan urheilulle tarjoamista mahdollisuuksista. Itsekin joskus
laukauskarttoja käsipelillä vääntäneenä, osaan arvostaa nykyteknologiaa, joka
vähentää huomattavasti virheiden määrää antaen samalla paljon muuta valmennuksellisesti
mielenkiintoista tietoa. Tätä tietoa on mm. pelaajien sijoittuminen kussakin tilanteessa, pelaajien syketiedot sekä heidän
liikeratansa kussakin vaihdossa. Kun tämän datan vielä integroi otteluvideoihin, niin voidaan puhua jo
erittäin arvokkaasta valmennuksellisesta työkalusta.
Kehittyvä analytiikka antaa tietenkin
lisäarvoa myös TV-lähetyksille, esimerkiksi havainnollistamalla pallon kulloistakin nopeutta ja tarjoamalla
kannattajille mahdollisuuden seurata esimerkiksi vain haluamaansa
pelaajaa. Toisin sanoen, painamalla tabletilla suosikkipelaajaasi, seuraat tietyn vaihdon ajan vain tämän pelaajan liikkumista pelin
sisällä. Samalla tämä teknologia avaa
tietenkin kokonaan uusia mahdollisuuksia mm. vedonlyönnille.
Hyvät pöhinät Kisakalliossa. Kuva: Toni Nikunen |
Markkinointioikeudet- Mitä jos…?
Olli Aron presiksestä mielenkiintoisin nosto oli ajatus
siitä, että pelaaja omistaisikin omat markkinointioikeutensa. Pidän
ajatuksesta. Käytännössä tämä voisi tuoda esimerkiksi Mestis-pelaajille
mahdollisuuden pelata taas lätkää ammattimaisemmin. Oma tuntumani on, että
siinä missä vielä vajaa kymmenen vuotta sitten Mestiksessäkin oli suhteellisen
paljon jamppoja, jotka pelasivat ammattilaisena (usein toki pienellä
liksalla, mutta kuitenkin päätoimisesti), on määrä sittemmin romahtanut.
Mikseivät pelaajat sitten voisi myydä henkilökohtaisia yhteistyökumppanuuksia ja
ansaita tällä tavoin parempaa liksaa?
Toki tässä tulee heti haaste siitä mitä kumppanuuksia seura
myy ja mitä taas pelaajat voivat myydä? Lisäksi voi olla haastetta välttää
ristiriitaisia sopimuksia. Jos seuran pääkumppanina on suuri
henkilöstövuokrausyritys, niin voiko yksittäinen pelaaja tehdä oman diilin
kilpailevan henkilöstövuokrausyrityksen kanssa? Juridisesti tällainen
järjestely voi siis sisältää pieniä haasteita. Nämä haasteet ovat tuskin kuitenkaan ylitsepääsemättömiä, mikäli seuroilla vain on oikea tahtotila viedä
järjestelmää eteenpäin. Oikein toteutettuna pelaajat siis voisivat pelata
ammattilaisena, ilman että tämä vaatisi seuroilta juuri mitään nykyistä
enempää. Samalla pelaajille kertyisi kokemusta myynnistä ja markkinoinnista.
Tällaiseen systeemiin olisi myös helppo kytkeä esimerkiksi ammatillista
koulutusta, jolloin pelaajat saisivat samalla myös muodollisen tutkinnon
kehittyvästä osaamisestaan.
Koripallo on edelläkävijöitä mm. data-analytiikan osalta |
Myy viihdettä, älä ”vain” urheilua!
Kovaa nousua suomalaisen viihdetaivaan eturiviin viime
vuodet tehnyttä Yellow Film & TV:tä tilaisuudessa edusti Pasi Jaatinen.
Jaatinen nosti esiin muutamia erittäin hyviä pointteja.
Urheilu on käsikirjoittamaton realityshow - Pasi Jaatinen
Tästähän urheilun
viehätyksessä juuri on kyse. Et koskaan voi tietää mitä tapahtuu seuraavaksi ja
asiat joiden todennäköisyyttä voi pitää minimaalisena tapahtuu koko ajan. Vai
olisitko aavistanut vielä joku kuukausi sitten, että Leicester marssii kohti
Valioliigan mestaruutta tai, että IPK nousee Mestikseen? Tuhkimotarinoita
parhaasta päästä.
Jaatisen esitys sisälsi myös hyvää pohdintaa ”pienempien”
lajien tarjoamista mahdollisuuksista. Siinä missä Liigan, F1:sen tai
Valioliigan lähetysoikeuksien arvo lasketaan kymmenissä miljoonissa, joutuvat
muut lajit usein maksamaan itse tuotannoista. Kuitenkin alueellisesta
näkökulmasta paikallinen seura on paljon merkityksellisempi kuin kansainvälinen
suurseura. Kumpaa luulet, että vaikkapa Kainuussa seurataan tarkemmin,
Manchester Unitedia vai Sotkamon Jymyä?
Jarkko Niemisen Final Night on yksi säväyttävimmistä
urheilutapahtumista joihin olen viime vuosina osallistunut. Erittäin
mielenkiintoinen case, jonka taustoista olen saanut jo aiemminkin kuulla
muutamia mielenkiintoisia tarinoita. Urheilubisnespäivässä Jaatinen avasi
tarinaa vielä hieman lisää.
Ensinnäkin osa potentiaalisista sponsoreista oli
ilmoittanut, että tennis on marginaalihommaa. Tässä vaiheessa jo vanha C-luokan
tuuppari syvällä sisimmissäni yski verta. Kyseessä nyt kuitenkin on yksi
maailman harrastetuimmista lajeista ja paikalle oli tulossa lajihistorian
ehkäpä suurin legenda. Kaikki eivät siis Suomessa oikein ymmärrä miten iso juttu Roger Federerin saaminen Suomeen oli. Toki ymmärrän, että puhutaan Suomen
kontekstista mutta on siltikin käsittämätöntä, jos joku ei ymmärrä ”FedExin”
kansainvälistä huomioarvoa. Kaveri on Forbesinkin mukaan vuodesta toiseen yksi maailman
arvokkaimmista urheilubrändeistä (Federerin brändiarvo pyörii Forbesin mukaan
30 miljoonan dollarin pinnassa) (kts. esim. http://www.forbes.com/pictures/mlm45jemm/2-roger-federer/#7ce136713744)
YLE olisi halunnut järjestäjiltä rahaa vastineeksi
tuotannosta, joten tapahtuman striimaaminen piti ratkaista toisin tavoin. Pay Per View -diili MTV:n kanssa ratkaisi tämän haasteen.
Suomessakin Pay Per View- lähetykset ovat hiljalleen kasvamassa (vaikka kasvu
on varmasti paljon hitaampaa kuin vielä muutama vuosi sitten aavisteltiin).
Jaatisen mukaan PPV toimii parhaiten ”heimoille” suunnatuissa tapahtumissa.
Itselleni tuli heti mieleen UFC, joka on malliesimerkki tällä kentällä.
Pay Per
View- lähetykset avaavat myös uusia mahdollisuuksia yhteistyökumppaneille.
Esimerkiksi Final Nightin sponsorit jakoivat katseluoikeuksia asiakkailleen.
Toisena esimerkkinä Jaatinen käytti uuden, Teemu Selänteen, isännöimän
Supertähdet sarjan tuotepromoja. Esimerkiksi XZ- shampoissa tulee olemaan
koodeja, joilla sarjaa voi katsoa Ruutu-palvelusta jo etukäteen.
Final Nightin onnistumisen taustalla oli Jaatisen mukaan se,
että urheiluihmiset hoitivat urheilun ja viihdeihmiset viihteen. Lipunmyynti
onnistui myös hyvin. Itsekin lunastin omani erään tennisseuran kautta. Seurat
siis saivat myydä lippuja jo ennen kuin myynti avattiin suurelle yleisölle.
Lisäksi VIP-lipuista sai maksaa nelinumeroisia summia. Järjestäjät miettivät
asian niin, että se että pääset parin metrin päähän Roger Federerin kaltaisesta
globaalista supertähdestä on kuitenkin ”kerran elämässä” –luokan tilaisuus,
josta ihmiset ovat myös valmiita maksamaan. Ja näin myös kävi.
Yksi koko päivän mielenkiintoisimmista pohdinnoista liittyi
maksumuurien ja katsojalukujen suhteeseen. Erittäin vahvan kokemuksen media-alalta omaavan Jaatisen mukaan legendaarinen Hockey Night keräsi aikoinaan
ruudun ääreen 350 000 -1 000 000 katsojaa. Ensimmäinen luku heijasteli
SM-Liigan runkosarjanyhjäystä, jälkimmäinen puolestaan finaaleja.
Tänä päivänä maksumuurin
takana olevat lähetykset keräävät 20 000- 100 000 katsojaa.
Yllättääkö? Ei varsinaisesti. Aina niin tieteellinen metodini, eli keskustelut
naapurinmiesten kanssa, indikoi samaa. Monet ei-niin-kovat-lätkäfanit ovat kertoneet, että aikoinaan matseja tuli väijyttyä Hockey Nightista ja tätä
myöten myös koko SM-Liigan kiinnostus oli selvästi korkeammalla. Kun matsit sitten
siirtyivät maksullisille kanaville, lopetti moni näistä enemmän satunnaisista katsojista Liigan seuraamisen saman tien.
Tätä YLEn ja maksukanavien suhdetta sivusin muuten blogissani jo reilu vuosi
sitten jolloin tutkimme suomalaisten urheilun kulutusta: http://kuuluvainen.blogspot.fi/2014/12/suomalainen-penkkiurheilija-miten-ja.html
Jaatisen mukaan YLE vääristää kilpailua tarjoamalla
kansalle ilmaista urheilua. Hänen mukaansa tämä on olennainen tekijä sen
takana, etteivät suomalaiset ole oikein löytäneet maksukanavia. Jaatinen
havainnollisti ilmiötä kertomalla, että hiihdon maakuntaviestit saattavat
kerätä 650 000 katsojaa TV:n ääreen, kun taas hiihdon supertähtien Tour de
Ski kerää maksulliselle kanavalle vain 100 000 katsojaa.
Päivä jatkui vielä HIFK:n esityksellä mm.
mobiilikausikortin lanseerauksesta. Tästä esityksestä päällimmäisenä jäi
mieleen se, että seura on panostanut mm. e-sportsin ja Twitchin haltuunottoon (vanha
jengikaverini Suopotkupallojoukkue FC Mihin riveistä, eli Puustisen Juuso
#muuten voitti tuon matsinsa "Änärissä").
Myös crossmarketing-case Helsinki Horse
Shown kanssa oli varmasti hyvä tapa tavoittaa uusia kohderyhmiä. HIFK:n jälkeen
ääneen pääsivät vielä Tomi Natri sekä Innovation Housen Petra Erätuli-Kola
& Katja Aalto. Valitettavasti nämä esitykset menivät itseltäni ohi, sillä
jouduin poistumaan tilaisuudesta hieman ennen loppua. Kokonaisuutena päivä oli kuitenkin oikein mielenkiintoinen.
Ja kun tapahtumista puhutaan, niin toukokuussa Turusta jyrähtää huolella. Urheilujohtamisen tulevaisuus -foorumi tulee tänä vuonna olemaan timantin kova. Stay tuned.