Urheilun
pelaajamarkkinat ovat pitkään toimineet suhteellisen samalla kaavalla. On
pelaajia, on seuroja ja on pelaaja-agentteja, joiden bisnes on yhdistää kysyntä
ja tarve markkinoilla. Digitalisaatio tulee kuitenkin, ennemmin tai myöhemmin,
ravistelemaan tätä luutunutta mallia.
Uskon vahvasti,
että digitaaliset palvelut tulevat tietyllä tavalla demokratisoimaan pelaajamarkkinoita
vähentämällä osaltaan pelaajasiirtojen suhdesidonnaisuutta ja välikäsien roolia neuvotteluprosesseissa. Askel läpinäkyvämpään suuntaan puolestaan lisää
pelaajamarkkinoiden tehokkuutta ja hyödyttää erityisesti pelaajia ja seuroja.
Mitä se tarkoittaa pelaaja-agenteille? Aika näyttää.
Keskityn tässä
bloggauksessani nimenomaisesti pelaajamarkkinoiden digitalisoitumiseen ja jätän
esimerkiksi Big Dataan nojaavan ”Moneyball”- ilmiön tarkastelun
ulkopuolelle. Jos aihe kiinnostaa, niin
bloggaukseni Big Datasta aiheesta löytyy täältä: http://kuuluvainen.blogspot.fi/2014/11/mita-big-data-tuo-urheiluun.html
Pelaajamarkkinoiden muutos
Lähdetään
liikkeelle tarkastelemalla sitä miten pelaajamarkkinat ovat muuttuneet
viimeisen vuosikymmenen aikana. Otetaan esimerkki jääkiekosta ja omasta
lähipiiristäni. Veljeni neuvotellessa kymmenisen vuotta sitten
pelaajasopimuksesta erään ruotsalaisen seuran kanssa, pyysi seura DVD:tä
jostain edelliskauden matsista katsottavakseen. Tällaista tallennetta ei
kuitenkaan valmiiksi löytynyt ja sellaista metsästettiin sitten ympäri
Kuopiota. Loppupeleissä DVD tilattiin suoraan Canal Digitalilta ja lähetettiin
postitse Ruotsiin. Aikaa tähän säätöön meni toista viikkoa. Tuohon aikaan
tällainen oli kuitenkin melko tavallinen toimintamalli suomalaisten pelaajien
neuvotellessa ulkomaisten seurojen kanssa.
Miten homma
toimii nykyään? Tätä nykyä löydät YouTubesta parilla klikkauksella pätkää lähes
jokaisesta ammattiurheilijasta. Sittemmin myös erilaiset palvelualustat ovat
tarjonneet helpon tavan jakaa videoita esimerkiksi seurojen ja
pelaaja-agenttien välillä. Tämä luonnollisesti kasvattaa myös skouttauksen kustannustehokkuutta. Jalkapallobisneksessä
erityisesti italialainen Wyscout on suuri toimija tällä
alalla. Palvelusta löytyy materiaalia yli 220 000 pelaajasta ja sitä
hyödyntää yli 400 seuraa sekä yli 450 agenttia. Erityisesti palvelun
käyttäjäystävällisyyttä on kehuttu ja yritys onkin panostanut paljon
palvelumuotoiluun ja mobiiliin.
Agenttien rooli markkinoilla
Pelaajamarkkinat
ovat perinteisesti nojanneet erittäin vahvasti henkilökohtaisiin suhteisiin.
Tietyillä agenteilla on hyvät suhteet tiettyihin seuroihin ja valmentajiin ja
tämä näkyy vahvasti siinä mihin näiden agenttien asiakkaat päätyvät. Useimmiten
suomalaisilla agenteilla on kuitenkin ollut melkoisen rajallinen määrä suoria
kontakteja ulkomaisiin seuroihin. Tätä haastetta agentit ovat blokanneet
muodostamalla, enemmän tai vähemmän muodollisia, agenttiyhteisöjä. Käytännössä
siis suomalainen agentti hoitaa näissä verkostoissa kontaktit suomalaisiin
seuroihin, ruotsalainen agentti ruotsalaisiin seuroihin ja niin edelleen.
Tulonjako menee sitten agenttien keskinäisen sopimuksen mukaisesti (esimerkiksi
50 % palkkiosta sille agentille, jonka pelaaja on kyseessä ja 50 % sille
agentille, joka hoitaa kontaktit kyseisen maan seuraan ja kantaa päävastuun
sopimusneuvotteluista).
Hyvän johdatuksen
pelaaja-agenttitoimintaan (jalkapallon kontekstissa) tarjoaa muuten Jarkko
Jokirannan Jyväskylän yliopistoon aiheesta tekemä gradu.
Digitalisaatio muuttaa pelaajamarkkinoita |
Digitalisaation mahdollisuudet pelaajamarkkinoiden näkökulmasta
Miten
digitalisaatio sitten muuttaa tätä perinteistä asetelmaa? Mahdollisesti
paljonkin.
Tuore suomalainen
startup Pro Sport Job on hyvä esimerkki yrityksestä, joka lähtee haastamaan
perinteistä pelaajamarkkinoiden liiketoimintamallia digitalisaation keinoin. Sähköiseksi työnhakutoimistoksi mediassa
lanseerattu uusi palvelu tarjoaa urheilualan toimijoille virtuaalisen
kohtaamispaikan. Ideana on siis törmäyttää esimerkiksi pelipaikkaa etsivät
pelaajat seuroihin, jotka hakevat tietyntyyppistä pelaajaa riveihinsä. Myös
esimerkiksi agentit ja valmentajat voivat hyödyntää palvelua vastaavanlaisesti.
Käytännössä siis palvelu taklaa ns. tiedon epäsymmetriaan liittyviä haasteita. Seurojen
on tämänkaltaisten alustojen kautta huomattavasti aiempaa vaivattomampaa
viestiä tarpeistaan yhdellä kertaa suurelle joukolle alan toimijoita. Tähän
saakka tieto avoimista pelipaikoista on ollut usein vain hyvin rajallisella
määrällä pelaaja-agentteja.
Kokonaan oma
lukunsa on eettisesti arveluttava toimintatapa, jossa valmentajat sotkeutuvat
pelaajasiirtoihin myös rahallisesti. Toisin sanoen, valmentaja voi saada
tietyltä agentilta esimerkiksi rahallisen palkkion junaillessaan kyseisen agentin
pelaajia joukkueeseensa. Suomessa tätä tuskin juurikaan esiintyy, mutta huhuja
tällaista tapauksista on kuulunut mm. Itä- ja Keski-Euroopasta. Mitä läpinäkyvämmäksi homma tehdään kaikille
osapuolille, sen vaikeammaksi tämänkaltaiset vedätykset jatkossa muuttuvat ja
peli pysyy rehellisempänä.
Miten homma toimisi
sitten ihannemaailmassa? Seuralle tulee tarve löytää tietyn profiilin omaava
pelaaja, jonka palkkapyyntö menee seuran budjettiin. Parilla klikkauksella
seura näkee vapailla markkinoilla olevat, tarpeitaan vastaavat, pelaajat ja saa
näin helposti kontaktin potentiaalisiin vaihtoehtoihin.
Perinteisessä
maailmassa homma toimisi puolestaan niin, että seura kontaktoi agentteja, jotka
sitten tarjoavat asiakkaistaan mahdollisesti profiiliin sopivia vaihtoehtoja.
Parhaimmillaan uusi palvelu siis säästää huomattavasti aikaa ja tuo prosessiin
läpinäkyvyyttä.
Erityisesti ns.
alemmissa ammattilais-/puoliammattilaissarjoissa tälle on tilausta. Koska olin
jokunen vuosi sitten hetken mukana erään agenttitoimiston taustoilla, uskoisin olevani
kohtalaisen hyvin kartalla siitä, millaisista palkoista puhutaan esimerkiksi
jääkiekon osalta. Jos verrataan vaikka viiden vuoden takaiseen, niin useissa
maissa pelaajapalkkiot ovat vieläpä olleet laskusuunnassa.
Jos jätetään
suurimmat sarjat pois tarkastelusta, niin harvemmin puhutaan rahasummista,
joista jää pelaajalle kauden jälkeen juurikaan mitään säästöön. Mikäli diili on
tehty agentin kautta, niin tästä pienestä palkasta lähtee vielä se noin 4-5 %
agenttipalkkiota. Uudet alustat voivat siis auttaa pelaajia säästämään tämän
osuuden.
Toisaalta
digitalisoituminen on tarjonnut myös agenteille uusia mahdollisuuksia helpottaen mm. kontaktiverkoston rakentamista. Varjopuolena on tosin se, että esimerkiksi Facebookissa toimii lukuisia ”agentteja”, jotka pyörittävät
bisnestään pääosin sosiaalisen median kautta. Pelaajille tähän väliin pieni varoituksen sana; älä koskaan maksa agentille
etukäteen. Useampi hyvin epämääräinen toimija yrittää tällaisella niksillä
viilata hyväuskoisia pelaajia linssiin esimerkiksi juuri Facebookissa ja
Internetin keskustelupalstoilla.
Digitaaliset alustat
Olisi toki
hienoa, jos vaikkapa juuri suomalainen Pro Sport Job breikkaisi ensimmäisenä
alustana globaalisti. Kilpailu on kuitenkin jo kovaa.
Käsittääkseni
eräänlainen pioneeripalvelu oli jo 2000-luvun alkuvuosina lanseerattu
saksalainen Sport Contract. Kyseinen palvelu on onnistunut saavuttamaan jo
kohtuullisen kattavan käyttäjäkunnan, mikä on tällaisille alustoille tietenkin
elintärkeää. Sport Contract sivuston mukaan heillä on esimerkiksi yli 7000
pelaajaa ja yli 400 seuraa mukaan palvelussaan. Myös Sport Contract on
kehittänyt viime vuosina softaansa esimerkiksi video- ja tilasto-ominaisuuksien
näkökulmasta. Olen keskustellut joskus kyseisestä alustasta agenttien ja
seurajohtajien kanssa ja he ovat maininneet palveluun liittyvän pari haastetta.
Ainakin jokunen vuosi sitten palvelun hinta oli vielä agenteille kohtalaisen
korkea. Seuroille taas tulee palvelun kautta välillä paljon yhteydenottoja
agenteilta, jotka edustavat pelaajia, joiden taso ei riitä millään esimerkiksi
Suomen ylimpiin sarjoihin.
Muita viime
vuosina vastaan tulleita verkostoitumisalustoja ovat olleet mm. ruotsalainen
ProHockeyIQ, suomalainen Roster Zoom, ranskalainen Findsportjobs.com sekä urheilun LinkedIniksi joskus
mainostettu Network90.
Myös Wyscout on lähtenyt laajentamaan palveluportfoliotaan skouttaustyökaluista
verkostoitumisen suuntaan.
Totuuden nimissä
on kuitenkin sanottava, ettei monikaan näistä alustoista ole vielä saavuttanut mainittavampaa menestystä. Tekemistä onkin vielä
ansaintalogiikoiden hiomisessa sekä ennen kaikkea uskottavuuden ja kriittisen
massan kehittämisessä. Yleensä uskottavuutta luodaan referenssien kautta, mutta
pikainen vilkaisu eri alustoille kertoo, ettei hyviä referenssejä vielä
juurikaan löydy. Se, että joku yksittäinen urheilija tai seurapomo suosittelee
palvelua, ei vielä kerro paljoakaan siitä toimiiko palvelu kohderyhmässään vaiko ei.
Siinä vaiheessa
kun joku näistä palveluista onnistuu luomaan laajan käyttäjäyhteisön, joka vielä
luottaa toisiinsa, alkaa tapahtua. Luottamus on muuten tutkimuksellisestikin
erittäin mielenkiintoinen käsite. Hieman ihmettelin takavuosina, kun kollegani
Turun kauppakorkealla halusivat tutkia luottamuksen roolia pankkisuhteissa. En
ihmettele enää.
Nähtäväksi jää milloin
pelaajamarkkinat kohtaavat todellisen kulttuurimuutoksen ja mitkä näistä
palveluista breikkaavat laajemminkin. Diginatiivien kypsyessä seurajohtajiksi
pelaajamarkkinoiden digitalisoituminen on joka tapauksessa enemmän kuin
todennäköistä.