Eletään
alkuvuotta 2010. Olemme ystäväni kanssa jo pitkään neuvotelleet erään pienen
kotimaisen urheiluvälineverkkokaupan ostosta, mutta homma tuntuu olevan jumissa.
Päätämme luopua koko projektista ja perustaa sen sijaan jääkiekkovarusteiden
maahantuontiin ja verkkokauppaan erikoistuneen Hockey Tiger Oy:n. Kukapa
urheilun parissa kasvanut pikku poika ei joskus olisi haaveillut omasta
urheilukaupasta? Kokeilukulttuuri kuuluu sisäänrakennettuihin ominaisuuksiini,
joten ei kun vain tuumasta toimeen. Tästä alkoi matka joka opetti paljon. Myös
sen kuuluisan kantapään kautta.
Miksi päätimme sitten
keskittyä juuri jääkiekkoon? Järkeilimme, että lajin suuri suosio Suomessa tarkoittaa
sitä, että markkinan on kovasta kilpailusta huolimatta oltava merkittävän
kokoinen. Taustatutkimus paljasti myös, että alan digimarkkinoinnin osaaminen
oli Suomessa lapsenkengissä. Olkoonkin, ettei meiltäkään tuota liiaksi vielä
tuolloin löytynyt. Tukea päätöksellemme antoi se, että lätkäammattilaisena
vuosikymmenen ajan leipänsä tienanneen veljeni, sekä muutamien korkealla
tasolla aikanaan kiekkoilleiden kavereideni, kautta meillä oli jo hyvä verkosto
kotimaisessa lätkäskenessä käden ulottuvilla. Houkuttelinkin bisnekseen mukaan
muutamia jääkiekkopiireistä tuttuja kavereitani. Tosin loppupeleissä heidän
roolinsa jäi melko pieneksi.
Opetin myös samaan
aikaan yrittäjyyttä Turun kauppakorkeakoululla ja tiesin, ettei pienestä
lätkäkauppaprojektista olisi varmasti ainakaan haittaa yrittäjyysopetuksen ja
–tutkimuksen näkökulmasta. Ja tottahan se oli. Kosketuspintaa yrittäjyyden
käytännön haasteisiin maassamme tuli runsaasti. Joskus jopa liiankin runsaasti.
Joka tapauksessa, uskon edelleen että tämäkin seikkailu teki minusta myös
paremman opettajan.
Aloituspiste
Yritystoiminnan
aloittamiseen liittyi muutamia merkittäviä haasteita, joista byrokratia oli
kuitenkin pienimpiä.
Ensinnäkin,
meillä ei siis ollut käytännössä minkäänlaista verkkokauppaosaamista. Vaikka
olin jo tuolloin kiinnostunut sosiaalisen median mahdollisuuksista
liiketoiminnan näkökulmasta, oli käytännön kokemus somen hyödyntämisessä
kuluttajabisneksessä käytännössä puhdas nolla. Itse asiassa, ainoat kokemukseni
koko kuluttajabisneksestä olivat lukiovuosilta. Tuolloin nimittäin dominoimme
kaverini kanssa Kuopion torin (a.k.a Mualiman Napa) jäätelömarkkinoita. Torin
ainoat miespuoliset jäätelönmyyjät yhdistettynä taustalla non-stop
pauhanneeseen 2Pacin kasettiin toivat meille tuolloin selkeän kilpailuedun,
mutta se on jo toinen tarina se.
B2B-kokemusta sen
sijaan meiltä löytyi jo tuolloin suhteellisen runsaasti, mutta esimerkiksi
koulutuspalveluiden myynnin tai mekaanisen puunjalostuksen viennin kokemuksista
emme pystyneet kauheasti jääkiekkovarustebisnekseen ammentamaan.
Opiskelin siis
omatoimisesti verkkokauppojen pyörittämisen alkeet ja aloin myös perehtyä
digimarkkinointiin. Graafisen puolen ulkoistin vanhalle pelikaverilleni Pete
Nivalalle (Nivala Design), jonka kanssa homma on toiminut aina
hienosti toimialasta riippumatta. Lähdimme liikkeelle varovaisesti ja alkupääomaksi junailin reilun
kymppitonnin. Käytännössä rahoituspaketti kasattiin omistajien pusseista ja
pankkilainasta, jonka itse takasin.
Hakukoneoptimointiin
saimme hupparipalkalla apua loistavalta Ilkka Kurkelalta. Ilen esimerkkiä
seuraten pääsin itsekin nopeasti hajulle SEO:n perusteista.
Sisältömarkkinointia teimme mm. blogin kautta jo alusta lähtien. Koska olen aina
tykännyt kirjoittamisesta ja tarinankerronnasta, niin tämä lähtikin aika
luonnostaan. Sisällöntuotannossa hyödynsimme myös työharjoittelijoita.
Varustebisneksen
kannalta olennaista oli kuitenkin löytää kilpailukykyistä tavaraa myytäväksi.
Tämä ei ollut mitenkään helppo rasti. Roikuin paljon mm. Ali Babassa yrittäen
etsiä potentiaalisia tavarantoimittajia. Olihan itsestään selvää, että kaikki
isot brändit olivat Suomessa jo edustettuina.
Lisäksi uuden
toimijan olisi ollut hyvin haastavaa päästä, ainakaan millään tavalla fiksuun,
yhteistyöhön kotimaisten tukkuliikkeiden kanssa. Vuosien varrella tuli toki oltua
yhteyksissä joihinkin isommistakin pelureista. Yleensä neuvottelut tyssäsivät
viimeistään siihen, ettei meillä ollut kivijalkamyymälää. Päätimme jo heti
kättelyssä ettemme koskaan tulisi sellaista myöskään perustamaan.
Lopulta törmäsin
ruotsalaiseen Rebellion Hockey -brändiin ja aloitimme saman tien neuvottelut tuotemerkin
maahantuonnista. Brändi oli positioinut itsensä kapinallisella otteella
värittyneeksi haastajaksi, josta pidin kovasti. Lisäksi Rebellionilla oli jo
tallissaan muutamia kovaluisia NHL-pelaajia ja uskoimme tämän tuovan
tietynlaisen uskottavuusbuustin myös Suomen markkinoilla toimittaessa. Tämän NHL-lisenssin
saaminen tuotemerkille ei ole muuten mitään halpaa leikkiä. Neuvottelut
Örebrossa johtivatkin pian yhteistyön aloittamiseen. Rebellionin kohdalla
kustannustason radikaali nousu kuitenkin pakotti meidät pian harkitsemaan muita
vaihtoehtoja.
Starttaillessani
yhteistyötä Rebellionin kanssa sain myös ensimmäiset kontaktini itävaltalaisen
Fischer Sportsin muutamaa vuotta aiemmin perustettuun lätkäosastoon.
Suksijättinä paremmin tunnettu Fischer ei ollut tyytyväinen silloiseen
partneriinsa Suomessa ja kävimmekin hyvässä hengessä yhteistyöneuvotteluja. Lopulta
he päätyivät kuitenkin valitsemaan toisen suomalaisen kumppanin. Perimmäisenä
syynä varmasti se, että tämä kilpaileva yritys pyöritti jo kivijalkamyymälää
Helsingissä. Pian kyseinen yritys kuitenkin ajoi toimintansa alas. Niinpä
meille aukesi tilaisuus ottaa myös Fischerin mailat valikoimiimme. Fischeristä
muodostuikin vuosien saatossa meille selkeä ykkösbrändi. Hinta-/laatusuhde oli
erittäin hyvä ja pystyimme myymään mailoja jo järkevällä katteellakin. Alkoi
näyttää siltä, että Hockey Tigerista voisi tulla vielä kannattavakin bisnes.
Vuosien varrella
edustimme hetken aikaa myös virolaista Frontier Hockeya. Kontakti Frontieriin
syntyi Bratislavan MM-finaalin erätauolla Slovakiassa. Frontier osasi erityisesti
maalivahdinmailabisneksen hyvin, mutta emme oikein löytäneet heille sopivaa
paikkaa tuoteportfoliossamme. Ja toisaalta myyntivolyymimmekin olivat
luonnollisesti pienet, mikä taas tuskin tyydytti heitä pitkässä juoksussa.
Miten sitten
yhteistyö eri tavarantoimittajien kanssa toimi? Vaihtelevasti. Suurimmat väännöt
tulivat laatuongelmista, viivästyksistä ja reklamaatioiden käsittelystä.
Käytännössä kuitenkin pystyttiin hoitamaan hommat lähes aina hyvin rakentavassa
hengessä.
|
Liikevaihto stabiloitui nopeasti |
Seuradiilien sietämätön vaikeus
Parhaalla
tilikaudella liikevaihtomme nousi 36 000 euroon, mikä on mielestäni ihan asiallinen
luku sivutoimiselle mailabisnekselle. Mitä sitten olisi vaadittu bisneksen
kasvattamiseksi seuraavalle tasolle?
Tiesimme heti
alusta asti, että seuradiilit ovat tässä bisneksessä avainasemassa. Lukuisista
neuvotteluista huolimatta saimme näitä kotiin ihan liian harvoin. Ja ne
harvatkin olivat yleensä sellaisia, että kertatilausmäärät olivat pieniä. Tämä
taas toi suhteessa lisää logistisia kustannuksia ja toisaalta aiheutti lisää
työtä tilausten koordinointeineen.
Useamman kerran
törmäsimme siihen, että seurojen varustesopimusten taustalta löytyy erilaisia
henkilökohtaisia suhteita ja paikallisia kytkyjä. Eikä siinä mitään.
Bisnestähän tehdään ihmiseltä ihmiselle ja tämä tietysti korostuu etenkin
pienillä paikkakunnilla. Jokainen voi kuitenkin miettiä, että miten eettistä se
loppupeleissä on, että edustusjoukkue saa mailat hyvin halvalla, koska junnut
pakotetaan pelaamaan samaisella merkillä?
Virallisestihan
kukaan ei tätä myönnä, mutta käytännössä tätä tapahtuu usein. Usein siis
juniorit maksavat tavallaan osan edustusjoukkueen mailalaskusta. Törmäsimme
myös tapaukseen, jossa olisimme maksaneet seuralle myyntiin sidottuna sponssina
noin kolminkertaisen summan verrattuna siihen mitä paikallinen urheilukauppa
teki. Tästä huolimatta emme koskaan saaneet yhteistyösopimusta maaliin saakka.
Suurin syy kasvun
rajoitteille löytyy kuitenkin peilistä. Emme yksinkertaisesti tehneet tarpeeksi
myyntityötä. Sivutoiminen yrittäjyys tarkoitti meidän tapauksessamme
minimaalisia resursseja. Käytännössä myynti oli lähes täysin allekirjoittaneen
ja loistavan Matias Pulkkisen varassa. Ja kummallakin oli siis tämän bisneksen
lisäksi myös päivätyöt hoidettavana.
Mittari punaiselle
Keväällä 2015
mittani tuli täyteen. Vuosien varrella perhe oli kasvanut, päivätyöt vaihtuneet
vastuullisemmiksi ja muutama uusi bisnesidea tullut vastaan. Kynttilä alkoi
palaa siihen malliin molemmista päistä, että kun jälleen kerran lähettelin
eräänä arki-iltana klo 23.30 kuitteja kirjanpitäjälleni, sinetöityi pitkään
hautunut päätös jääkiekkobisneksen lopettamisesta. Bensa oli lopussa ja
motivaatio oli kadoksissa, sillä olin saanut sen opin mitä tästä yrityksestä
hain.
Kohtalon
johdatusta, tai sitten vain hakemalla haettua fatalismia, mutta seuraavana aamuna avatessani Twitterin
pomppasi silmieni eteen seuraava twiitti bisnesmalliguru Alex Osterwalderilta:
Hockey Tiger Oy
oli minun peruskouluni kuluttajabisnekseen. Sain valtavasti käytännön oppia esimerkiksi
digitaalisesta markkinoinnista, logistiikasta, maahantuonnista, myynnin
organisoimisesta sekä asiakaspalvelusta yleensäkin. Taloudellisesta
näkökulmasta Hockey Tiger Oy on tänä päivänä täysin velaton osakeyhtiö, joskaan mitään
merkittäviä voittoja emme tällä bisneksellä todellakaan onnistuneet takomaan.
Viisi opetusta urheiluvälinebisneksestä
Note to myself;
jos vielä joskus lähden mukaan urheiluvälinebisneksiin, niin nämä asiat on
syytä miettiä jo etukäteen.
- Panosta sisältöön ja hakukoneoptimointiin
Opettelin siis
digitaalista markkinointia todellakin kantapään kautta. Parhaimmillaan Hockey
Tiger Oy löytyi kuitenkin esimerkiksi ”jääkiekkovarusteet” haulla Googlen TOP
3:sta. SEO oli siis tehty hyvin. Viimeisinä kuukausina sijoitus alkoi pudota,
koska emme enää tehneet verkkokaupalle mobiilioptimointia.
Lisäksi
ylläpidimme blogia (http://hockeytiger.blogspot.fi/), joka keräsi aika ajoin
oikein hyviä lukijamääriä ja loimme verkkokauppaan kuluttajia hyödyttävää sisältöä. Esimerkiksi
artikkeli siitä mitä kannattaa huomioida jääkiekkomailaa valittaessa, toi
kauppaamme paljon liikennettä. Wikipediaan syöttämällämme linkkauksella toki
oli tässä oma roolinsa...
Google
Analyticsia käytin kävijäliikenteen seuraamiseen heti toiminnan alusta saakka.
Verkkokaupassamme vieraili vuoden 2014 aikana 25 518 yksilöityä kävijää.
Ikävä kyllä konversioprosentti jäi säälittävän pieneksi. Osittain tämä oli tarkoituksellistakin, sillä laitoimme tarkoituksella hintatason verkkokauppaan sellaiseksi, että meille jäi tätä kautta myydyistä tuotteista fiksu kate. Verkkokauppa toimikin
lähinnä markkinointitarkoituksessa. Merkittävin myynti tuli omilla verkostoilla, viidakkorummulla
ja seurakaupasta.
|
Verkkokauppa keräsi kävijöitä |
- Etsi hyvä perintätoimistokumppani
Sinisilmäisyyteni
karisi heti kättelyssä, kun ensimmäisenä toimintavuonna parikin vedättäjää
pääsi viilaamaan allekirjoittanutta huolella linssiin. Yli tuhannen euron
luottotappiot herättivät huomaamaan kuinka raadollisesta bisneksestä on
kyse.
Ensin yritimme
hoitaa perintäprosessia itse, mikä oli jälkikäteen ajatellen lähes
idioottimaista. Tästä seurasi vain älytön määrä työtä ilman tuloksia. Onneksi
ymmärsin pian ulkoistaa perinnän. Ensimmäisen partnerin kautta perintä ei vielä
toiminut, mutta toisen kohdalla homma alkoi pelittää. Vaihdoimme laskutuksen
Anders Manageriin ja saimme perintätoimistokumppaniksemme Pappila &
Penkkala Groupin. Tämän jälkeen luottotappiot putosivat radikaalisti. Hyvä
perintäkumppani on erittäin tärkeä myös seurakaupassa. Ne kerrat kun sain
urheiluseuroilta rahani ajoissa, olivat nimittäin laskettavissa yhden käden
sormilla. Yleensä tähän tarvittiin vähintään uhkaus perintätoimien
aloittamisesta.
Lähes aina
yrittäessämme puskea isompia tilauksia läpi kireällä aikataululla homma meni
enemmän tai vähemmän vihkoon. Tyypillisesti logistiikkafirma hävitti paketit
jonnekin tai paketeista paljastui vääriä tuotteita. Pyrimme optimoimaan
logistisia kustannuksia ja toimitimme yleensä tuotteet suoraan tehtaalta tai
valmistajan keskusvarastolta asiakkaalle. Tämä oli fiksua siinäkin mielessä,
että mailapaketin lähettäminen Itävallasta Turkuun oli halvempaa kuin sen
lähettäminen Kuopiosta Turkuun. Siitä vähän mittakaavaa Postin hinnoittelusta,
vaikka toki meilläkin oli jonkinlaiset sopimushinnat. Allekirjoitan täysin sen,
että logistiikan korkea hinta on erittäin suuri haaste kotimaisille
verkkokaupoille.
Reklamaatiot, nuo
ainaiset murheenkryynini. Niitä nimittäin riitti ja niiden käsittely vei paljon
aikaa ja energiaa. Matkan varrelle sattui muutamia mailamalleja, joissa
reklamaatioon päätyi vähintään puolet myydyistä mailoista. Kun havahduimme
tähän, niin poistimme toki kyseiset mallit valikoimistamme. Usein reklamaatiot
olivat aiheellisia, mutta vähintään yhtä usein joku koitti vain kepillä jäätä.
Reklamaatioihin
liittyvissä toimintatavoissa oli merkittäviä eroja eri valmistajien välillä.
Joku suhtautui reklamaatioihin suhteellisen ymmärtäväisesti, toinen taas yritti
venkoilla pois vastuustaan lähes joka kerta. Tämä nostatti omaakin stressitasoa
sillä olinhan ikävässä välikädessä mailavalmistajan ja kuluttaja-asiakkaan
välissä. Välillä valmistajien selitykset laatuongelmiin lähentelivät jo
komiikkaa ja jouduin hieman suodattamaan viestiä kuluttajien suuntaan, jotta
homma ei lähtisi täysin käsistä.
Kansainvälisestä
liiketoiminnasta väitelleenä en voi sanoa, että kulttuurierot olisivat
varsinaisesti päässeet yllättämään. Toki pieniä eroja toimintatavoissa oli
riippuen siitä toimittiinko ruotsalaisten, virolaisten vai itävaltalaisten
kanssa. Itse mailatehtaat kuitenkin sijaitsivat esimerkiksi Kiinassa ja
Ukrainassa. Jälkimmäisen kohdalla oli viimeisinä vuosina poliittista riskiä,
mutta Ukrainan sotatoimet sijoittuivat toiselle puolelle maata, eivätkä näin
ollen vaikuttaneet meihin käytännössä lainkaan. Myös jenkkifirmat olivat meihin
aina silloin tällöin yhteyksissä, mutta päätin hyvissä ajoin välttää EU:n
ulkopuolisen bisneksen mukanaan tuomaa tulli- & ALV-rumbaa.
Toki tehtaiden
kanssa oli vääntöä aika usein. Tavarantoimitukset tulivat usein myöhässä, pelaajakohtaisesti
räätälöityjen PM-mailojen lapamuotit menivät sekaisin, tehtailta luvattiin
liikoja ja niin edelleen. Ylivoimaisesti helpointa bisneksen teko oli Fischerin
kanssa, mutta tähän luultavasti vaikutti se, että konserni on jo vuosikymmeniä
toiminut globaalisti. Joka tapauksessa, kannattaa varautua siihen että
prosessit eivät yleensä toimi yhtä sujuvasti kuin suomalainen voisi olettaa.
Mitä seuraavaksi?
Seuraava askel on
realisoida vielä loputkin Hockey Tigerin mailavarastosta. Rapiat 50 mailaa
löytyy vielä varastosta, joten jos kiinnostaa saada laatukeppejä todella edullisesti,
niin voi vaikka nakata sähköpostilla. Hockey Tiger Oy:tä ei tulla varsinaisesti
hautaamaan, vaan toiminta jatkuu muilla liiketoiminta-alueilla. Käytännössä
yrityksen kautta tullaan laskuttamaan mm. konsultointikeikkojamme sekä yhteistyöprojektejamme SK Motio Finlandin kanssa. Siinä määrin mitä nyt päivätyöltäni M3 Researchin palveluksessa jää aikaa. Toisaalta
yritystä ei viitsi lopettaa siitäkään syystä, että suomalainen byrokratia
osakeyhtiön lopettamisessa on lievästi sanottuna raskasta. Ja onhan meillä
vielä perinnässä saataviakin jokusen etelänloman verran…
Summasummarum,
matka oli opettavainen mutta nyt on aika jatkaa kohti uusia haasteita. Hockey
Tiger Oy murisee siis viimeisen kiitoksensa kaikille asianosaisille ja vaeltaa kohti auringonlaskua.
Kiitos.