KHL:n poliittiset kytkökset
Pihkala on
haastatellut artikkeliaan varten muutamia Venäjän toimintaympäristöä hyvin
tuntevia suomalaisia erityisesti KHL:n poliittisiin motiiveihin liittyen. Jos
nyt karkeasti yksinkertaistetaan, niin Pihkala haluaa erityisesti nostaa
keskusteluun KHL:n vahvasti nationalistisen luonteen. Artikkelia varten
haastateltu Turun yliopiston historiantutkija Markku Jokisipilä näkeekin, että
KHL on vain yksi Putinin projekteista, joiden tavoitteena on lujittaa hänen
otettaan Venäjästä, ja toisaalta Venäjän otetta maailmasta.
KHL:n omistussuhteet puhututtavat |
Pihkala nostaa
artikkelissaan esiin urheilun lisäksi myös muita esimerkkejä ns. pehmeistä
vallankäytön välineistä. Tällaisia olivat esimerkiksi USA:n toisen maailmansodan
jälkeiset toimet Marshall-apuineen ja Hollywoodeineen. Tätä kautta Yhdysvallat
sai otetta Länsi-Euroopasta.
Artikkelissaan Pihkala
tulee johtopäätökseen, että KHL:ää johdetaan Venäjän valtion ylimmältä
portaalta. Jo pelkkä katsaus KHL-seurojen omistajuuteen antaa toki pontta tälle
väitteelle, koska käytännössä kaikki omistajatahot ovat liitettävissä suorasti
tai epäsuorasti Putiniin. Seurojen omistus näyttäisi kuuluvan useimmiten joko
valtion omistamalle yhtiölle tai sitten Putinin lähipiiriin kuuluville oligarkeille.
Pihkalalle on annettava tunnustusta siitä, että mies on saanut kaivettua
kohtuullisen hyvin kartalle eri seurojen omistajuussuhteita. Nämähän eivät ole
KHL:ssä kovinkaan julkisia.
Omistuksen motiivit
Kuten
artikkelissakin todetaan, ei KHL seuran omistaminen todellakaan ole sinänsä
mikään voitollinen bisnes. Päinvastoin. Toki urheiluseuran omistaminen harvoin on
voitollista missään muuallakaan. Tämä ei siis ole erityisesti KHL:n
erityispiirre. Motiivit omistajuudelle löytyvät siis muualta kuin
sporttibisneksen liiketoimintamahdollisuuksista. Kuten Turun kauppakorkeakoulun
professori, Pan-Eurooppa Instituutin vahva mies, Kari Liuhto Pihkalan
haastattelussa toteaakin, oligarkeilla on tarve parantaa julkisuuskuvaansa
KHL:n kautta. Tämä on varmasti totta.
Toisaalta KHL-
uutisointia jo pidempään suurella mielenkiinnolla seuranneena, olen varma että
jos KHL-seuran omistaminen on paikallisille liikemiehille tehokas tapa uida
Putinin suosioon, muutamien miljoonien eurojen tappiot ovat tästä hyvin pieni
hinta. Liikemies laskelmoi tietysti, että hokibisneksessä hävityt fyrkat
tulevat muissa bisneksissä takaisin moninkertaisesti. Tätä Pihkalakin
havainnollistaa artikkelissaan viittaamalla mm. Jokerien omistusportaaseen
kuuluvien Rotenbergien ja Timitshenkon yritysten miljardiluokan siltabisneksiin
Krimin niemimaalla. Jos venäläislähteitä on uskominen, niin näitäkään urakoita varten
ei järjestetty länsimaille tyypillisiä tarjouskilpailuja.
Urheilu vallankäytön välineenä
Pihkala selvästi
kokee, että suomalaisten suhtautuminen KHL:ään on aivan liian kritiikitöntä, eikä
maassamme edelleenkään tunnusteta urheilun ja politiikan vahvaa sidonnaisuutta.
Toki eettisesti
sarjan toiminnasta ja seurojen omistajien bisneskytköksistä löytyy länsimaisten
linssien läpi varmasti paljonkin kyseenalaistettavaa, mutta urheilun
käyttäminen pehmeänä vallan välineenä ei todellakaan ole mikään Venäjällä
keksitty juttu. Miksi urheiluseuroja yleensä omistetaan? Rakkaudesta lajiin ja
seuraan? Ehkä joskus näinkin, mutta yhä useammin omistuksen taustalta löytyy
myös halu päästä tätä kautta sisälle tiettyihin piireihin tai halu muuttaa
imagoaan tietyssä kohderyhmässä.
Luonnollisesti myös
urheilu ja politiikka ovat tätä kautta kietoutuneet toisiinsa paikoin hyvinkin
läheisesti. Harva markkinointi- tai viestintäkanava nimittäin on niin tehokas
esimerkiksi kansallistunteen nostattamisessa kuin urheilu. Pienemmässä
mittakaavassa sama toimii paikallistasolla ja esimerkiksi Ranskassa
urheiluseurat ovat usein hyvin läheisissä suhteissa paikallispolitiikkaan. Jos
en aivan väärin muista, niin aikanaan esimerkiksi yhden Eric Cantonan
sopimuksista allekirjoitti seuran puolesta kaupungin pormestari (tai joku muu
korkean position paikallinen virkamies).
Tämä ele kuohutti maailmaa 1960-luvun lopulla |
Toisaalta suuret
urheilutapahtumat myös tarjoavat tehokkaan foorumin tuoda esiin poliittisesti
haastavia ja arkaluonteisiakin aihepiirejä. Tästä hyvä esimerkki löytyy
vaikkapa vuoden 1968 Meksiko Cityn Olympialaisista sekä Tommie Smithin &
John Carlsonin mustista nyrkeistä.
Jos otetaan
tarkasteltavaan ilmiöön kaupallisempi aasinsilta, niin urheilun pehmeään
valtaanhan koko sponsorointiajattelukin nojaa. Oikein suunnattu
urheilusponsorointi on parhaillaan erittäin tehokas tapa saavuttaa tietyt
demografiset tai psykografiset kohderyhmät ja tätä kautta vaikuttaa heidän
ostokäyttäytymiseensä.
Toisaalta
urheiluseuroilla melko neutraalina toimijoina on usein loistavia
mahdollisuuksia fasilitoida erilaisia verkostoitumistapahtumia. Tätä
mahdollisuutta soisi suomalaisten urheiluseurojenkin hyödyntävän selvästi
nykyistä useammin. Parhaimmillaan näistä uusista kohtaamisista syntyy nopeasti
osallistujille uutta bisnestä. Tämä taas tulee takuuvarmasti näkymään jatkossa
näiden yritysten halukkuudessa investoida seuran kanssa tehtävään yhteistyöhön.