Törmäsin
hiljattain Financial Timesissa artikkeliin, jossa käsiteltiin maksutelevisiokanavien
suosiota Iso-Britanniassa. Ei siinä, että FT kuuluisi mitenkään arkipäivääni, vaan ajauduin lehden sivuille Twitterin kautta. Joka tapauksessa, ko. artikkelissa viitattiin Ernst & Youngin
toteuttamaan tutkimukseen, jonka mukaan 64 % brittien kotitalouksista ei ole
valmis maksamaan urheilun katsomisesta televisiosta. Ihan vastaavaa tutkimusta
ei Suomesta tule mieleen, mutta vähän samalla suunnalla olemme (=M3 Research)
viime kuukausina liikkuneet.
Erään hiljattain
M3 Paneelissa tekemämme kyselytutkimuksen sivutuotoksena syntyi nimittäin
kohtalaisen mielenkiintoista dataa suomalaisista urheilun seuraajista. Rakensimme
osaksi kyselyä mittarin, jolla kartoitimme sitä miten ja missä suomalaiset
urheilua seuraavat. Tutkimus tehtiin 18–65-vuotiaita
suomalaisia edustavalla 1167 henkilön otoskoolla. Ns. virhemarginaali pyöri n. 2
%:n hujakoilla.
Tässä
blogauksessani en murskaa dataa sen syvemmin esimerkiksi lajikohtaisilla,
ikäryhmäkohtaisilla tai sukupuolikohtaisilla analyyseilla, vaan pysyttelen enemmänkin koko
otoksen tasolla. Luonnollisesti aineistossa oli selviäkin eroja eri lajien
seuraajien demografioissa ja tämä heijasteli esimerkiksi siihen miten
aktiivisesti tietyt ryhmät käyttivät nettistriimejä urheilun seuraamiseen.
Rakensimme
varsinaiseen tutkimukseen mittarin, jonka perusteella tunnistimme vastaajista
aktiiviset penkkiurheilijat. Tähän luokkaan päätyi noin 45 % vastaajista.
Näiden keskuudessa lajeista seuratuin oli jääkiekko. Tätä seurasivat
autourheilu, hiihto ja jalkapallo. Näissä ei sinänsä juuri yllätyksiä
esiintynyt, vaan samaiset lajit nousevat pinnalle myös muissa hieman
vastaavissa tutkimuksissa (kts. esim. Sponsor Insightin Sponsor Navigator tai
Taloustutkimuksen Sponsorointi & Urheilun arvomaailma -tutkimukset).
Urheilu on parasta paikan päällä?
Urheilun ystävien
mielestä urheilutapahtuman kokeminen paikan päällä on tietenkin paras tapa
seurata urheilua. Yhä enenevässä määrin on kuitenkin viime vuosina selitelty
heikkoja yleisömääriä kovenevalla kilpailulla ihmisten rajallisesta
vapaa-ajasta ja toisaalta sillä, että lajien TV-tarjonta on kasvanut
merkittävästi. Toisin sanoen, työpäivän jälkeen on vaivattomampaa jäädä
kotisohvalle katsomaan matsia, kun lähteä liikenneruuhkiin vaikkapa
jäähallille.
Moniko
18-65- vuotias suomalainen sitten vierailee säännöllisesti urheilutapahtumissa? Viikkotasolla 6 % vastanneista. Kuukausitasolla luku nousee
hieman yli 10 %:n. Huomionarvoista on se, että noin kolmasosa suomalaisista ei
käy koskaan urheilutapahtumissa.
Urheilutapahtumien
näkökulmasta suurimman potentiaalin ryhmä lienee kuitenkin ne, jotka
ilmoittavat käyvänsä vain harvoin urheilutapahtumissa. Kyselymme mukaan yli
puolet suomalaista kuuluu tähän segmenttiin. Tämä on todennäköisesti se pooli,
josta maamme urheilun tulisi ensisijaisesti hakea kasvua.
Mutta miten nämä ihmiset saataisiin sitten
houkuteltua nykyistä useammin katsomaan urheilua? Tämä on kysymys, johon ei vastausta
ole edelleenkään löytynyt. Itse lähtisin hakemaan vastauksia yhteisöllisyyden
rakentamisesta. Pelkällä urheilullisen suorittamisen laadulla ei
näiden katsojien silmissä varmastikaan ole kovin merkittävää roolia heidän
pohtiessaan lipun ostoa vaikkapa jääkiekko- tai jalkapallomatsiin.
Rivikatsojalle on siis käytännössä ihan yksi ja sama karvaako esimerkiksi kotijengi
1-2-2:lla vai 2-2-1:llä. Merkityksellisempää on tavata ystäviä ja saada
vaihtelua sekä piristystä keskelle maamme synkkää kaamosta.
Urheilua seurataan yleisiltä kanavilta |
Yleiset TV-kanavat tavoittavat urheilun seuraajat
Jos suomalaisia
on kohtalaisen haastava saada paikan päälle urheilutapahtumiin, niin TV:n (ja
erityisesti yleisten kanavien) välityksellä sporttia kyllä seurataan. Lähes 30
% vastaajista ilmoitti seuraavansa ns. ilmaisilta kanavilta tulevia
urheilulähetyksiä vähintäänkin viikoittain. Voisin kuvitella, että YLEn
lisääntynyt palloilutarjonta on erittäin hyvä asia erityisesti pienempien
lajien kannalta. Olen itsekin katsellut hiljattain telkkarista esimerkiksi
Futsalia, jota ei ole koskaan aiemmin tullut seurattua. Toisaalta, noin 13 %
kohderyhmästä ei seuraa urheilua myöskään yleisiltä kanavilta. Tämä segmentti
on todennäköisesti sellainen, ettei sitä urheilun pariin saa edes
taikatempuilla. Positiivinen puoli kolikkoa taas on se, että lähes 90 %
vastaajista on edes jollain tasolla urheilusta kiinnostunutta. Potentiaalia
urheilun kassavirtojen kasvattamiseen uusien katsojien houkuttelun kautta siis
on.
Mites maksulliset
kanavat sitten? Urheilun siirtyminen maksukanavillehan on ollut viime
vuosikymmenenä paljon tapetilla. Tätä on käytetty myös yhtenä selityksenä
sille, että esimerkiksi jääkiekon arvostus on tietyissä tutkimuksissa ollut
laskussa. Tässä tutkimuksessa rapiat 11 % seurasi urheilua maksukanavilta
vähintäänkin viikoittain. Kuukausitasolla vastaava luku oli 22 % ja reilut
puolet vastanneista ei koskaan seuraa urheilua maksullisilta TV-kanavilta.
Ja lopuksi vielä
viime vuosina paljon yleistyneet nettistriimit: Viikkotasolla urheilua seurasi
nettistriimien kautta noin 7 % kohderyhmästä. Kuukausitasolla vastaava luku oli
kuitenkin jo 19 %. Erityisesti nettistriimien kohdalla erot nuorempien ja
vanhempien ikäryhmien välillä luonnollisesti korostuivat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti