Urheilujohtamisen Tulevaisuus –Foorumi otti
pienen varaslähdön aiheeseen jo perjantaina. Ehdin ”Jönssiin” juuri ajoissa ja
järkevällä pullalla ehdin vielä jakamaan taksinkin hotellilta yliopistolle
yhdessä Turun Ammattikorkeakoulun Urheilujohtamisen lehtorin Jaakko Haltian
sekä Jyväskylän Happeen erittäin dynaamisen duon Lasse Riitesuon ja Jani Oravan
kanssa.
Tähän viikkokausia työn alla olleeseen blogitekstiin pyrin tiivistämään
muutamia nostoja foorumin aikana esille nousseista teemoista nimenomaisesti
sosiaalisen median näkökulmasta. Perjantain SoMe-workshop koostui kahdesta osiosta.
Ensin herrat Riitesuo ja Orava kertoivat Happeen ja Hirviteatterin maagisen
tarinan. Tämän jälkeen TeamUpin yrittäjäpariskunta Donna ja Kimmo Kivirauma
esittelivät yrityksensä toimintaa.
Happee on suomalaisen urheilumarkkinoinnin mallioppilas |
Happee- Maailman seuratuin salibandyseura
Maailman seuratuimman säbäseuran, eli Jyväskylän
Happeen, stoorissa on paljon elementtejä, joista muiden seurojen kannattaisi
ottaa oppia välittömästi. Salibandyseuran loppuunmyytyyn jäähalliin
huipentuneessa tarinassa on tunnistettavista modernille
markkinointiviestinnälle tyypillisiä elementtejä, jotka harmittavan usein
loistavat suomalaisessa urheiluskenessä poissaolollaan. Mainittakoon
konkreettisina esimerkkeinä nyt vaikkapa sosiaalisen median luova valjastaminen
seuraviestinnän ytimeen sekä erittäin vaikuttava videotuotanto.
Happee ymmärsi jo vuosia sitten sen mitä
valitettavan moni urheiluseura ei ymmärrä vieläkään. Happee myy kumppaneilleen seurayhteisöä,
johon lasketaan kuuluvaksi myös salibandyseuraa sosiaalisessa mediassa
seuraavat kuluttajat. Myyntiargumentit
eivät siis nojaa pelkästään esimerkiksi katsojakeskiarvoon. Tällä hetkellä Happeella
on Facebookissa yli 9300 tykkääjää, Twitterissä reilut 3150 seuraajaa ja
Instagramissa vajaat 2400 seuraajaa. Happeen yleisökeskiarvo Salibandyliigan
runkosarjassa on muuten noin 650 katsojaa.
Kuten herrat Riitesuo ja Orava asian
ilmaisivat, Happeessa on siirrytty jo aikaa sitten perinteisestä ”1000 euroa
per metri mainosta” myynti-ideologiasta nykyaikaan. Esimerkki Happeen
kumppaneilleen tarjoamasta lisäarvosta on mm. se, että jokunen kansainvälinen
vaihto-opiskelija on valinnut Jyväskylän yliopiston vaihtokohteekseen
päästäkseen seuraamaan Happeeta lähempää. Hämmästyttävää.
Happee on ollut suomalaisen salibandyn edelläkävijä
mm. Facebook-otteluisännyyksien ja YouTube-striimien suhteen. Riitesuo ja Orava
olivat myös kehittäneet seuralle uuden tulokanavan sosiaalisen median
konsultoinnista ja koulutuksesta. Erinomainen esimerkki siitä miten
urheiluseurat voivat pienellä ennakkoluulottomuudella konseptoida osaamista,
joka syntyy osana seuratoimintaa. Ollaan siis taas kentällä, jota Tekesin
rahoittama ja korkeakoulujen kanssa yhteistyössä toteuttamamme Arvoa Urheilusta- hanke pyrkii ottamaan haltuun.
Loistavaa innovatiivisuutta osoitti myös
seuran tapa tehdä ns. ennakkomyyntivideoita. Ennen myyntitapaamista Happeen
puuhamiehet olivat siis usein jo tehneet ensimmäisen version videosta, jollaista
he tarjoaisivat potentiaaliselle uudelle yhteistyökumppanille. Erittäin
konkreettinen työkalu myynnin tueksi ja itsekin yrityksemme
sponsorointipäätöksiin osallistuvana osaan kyllä arvostaa tällaista
vaivannäköä.
Vertaillaanpas hieman:
Perinteinen tapa:
Urheiluseura on ulkoistanut myyntinsä ja
minulle tarjotaan puhelimitse lippupakettia sekä jonkinasteista logonäkyvyyttä
peliasussa, sponsoriseinässä tai kotisivuilla.
Modernimpi tapa:
Seuran edustajat tulevat tapaamaan minua ja
heillä on jo valmiina konkreettinen visio siitä mitä lisäarvoa he voisivat
yrityksellemme tarjota. Lisäksi he konkretisoivat tämän audiovisuaalisesti
videolla, jossa näytetään miten yrityksemme viesti on tarkoitus kohdentaa
seuran kautta tavoitettavissa oleville kohderyhmille tavalla joka sopii seuran
edustamiin arvoihin.
Kumpi tapa tekee markkinointipäättäjään
tehokkaamman vaikutuksen?
TeamUp- Urheilun Facebook?
Tampereella päämajaansa pitävä TeamUp on
mielenkiintoinen startup. Vuonna 2012 perustettu yritys rakentuu idealle yhdistää seurat ja kannattajat aiempaa tehokkaammin
TeamUpin tarjoaman alustan kautta.
Facebook suhtautuu pääpiirteissään urheiluseuroihin
samalla tavoin kuin puhtaasti kaupallisiin yrityksiin. Urheiluseurat kuitenkin
houkuttelevat sosiaalisessa mediassa hurjia määriä seuraajia verrattuna
yritysbrändien vastaaviin lukuihin. Siinä missä vaikkapa Manchester Unitedilla
on tänä päivänä Facebookissa lähemmäs 66 miljoonaa seuraajaa, Applen vastaava
luku on ”vain” 26 miljoonaa. On siis selvää, että urheiluseurat hallitsevat
valtavia yhteisöjä.
TeamUp on tunnistanut markkinaraon siinä, että
vaikka urheiluseurat houkuttelevat sosiaalisessa mediassa valtavia massoja
seuraajikseen, eivät nämä kuitenkaan useinkaan ”omista” näitä seuraajiaan. Käytännössä
tämä tarkoittaa sitä, että some-alusta voi myydä seuran fanisivujen yhteyteen
mainostilaa yrityksille, jotka kilpailevat seuran omien kumppaneiden kanssa.
TeamUpin yrittäjillä on kova usko bisnesideaansa. |
Kuvitteellisesti voimme havainnollistaa tätä
niin, että seuralla X on valtava yhteistyösopimus Coca-Colan kanssa, mutta
Facebook myy seuran fanisivujen yhteyteen näkyvyyttä Pepsin mainoskampanjalle.
Seuralle ei ole tähän ristiriitaisuuteen juurikaan sananvaltaa. Lisäksi Facebookin hiljattaiset,
maksettua näkyvyyttä rankasti suosivat, toimenpiteet ovat johtaneet siihen,
että seurojen itse tuottaman sisällön orgaaninen näkyvyys on romahtanut.
TeamUpin strategiaan puolestaan kuuluu se, että palvelu ei filtteröi sisältöä, vaan esimerkiksi tietyn seuran seuraajat näkevät aina kaikki seuran julkaisemat päivitykset.
TeamUpin tavoitteet on asetettu äärimmäisen
korkealle ja yrittäjien usko yritykseensä tuntuu olevan erittäin vahva.
Haasteita varmasti riittää matkalla, mutta eihän tällaiselle
ennakkoluulottomuudella ja rohkeudelle voi kuin toivottaa mitä parhainta onnea
matkaan.
Urheilijohtamisen Tulevaisuus –Foorumin toinen
päivä tarjosi huikeasti pohdittavaa, mutta tämän päivän anti jääköön mahdolliseen
toiseen bloggaukseen.
Loppuun on kuitenkin mainittava, että kyseessä
oli myös verkostoitumisen näkökulmasta erittäin onnistunut tapahtuma. Harvoin
tulee tilaisuutta päästä keskustelemaan rauhassa urheilujohtamisesta suuresti kunnioittamieni
Alpo Suhosen ja Erkki Alajan kaltaisten todellisten konkarien kanssa. Nöyrällä
kunnioituksella otin vastaan tämän kaliiberin herrasmiesten jakaman
kokemusperäisen tiedon suomalaisen urheilujohtamisen kehityksestä viimeisimpien
vuosikymmenten aikana.
Turusta kajahtaa muuten huhtikuussa, kun Turun
kauppakorkeakoulun TSE Exen järjestämässä vuotuisessa kutsuseminaarissa Top Management Forumissa
on teemana tällä kertaa urheilujohtaminen. Allekirjoittanut juontaa tapahtuman,
johon on kiinnitetty puhujiksi Samuli Vasala, Mika Kojonkoski, Sari
Mikkonen-Mannila sekä J-P Vuorinen. Paikalle odotetaan reilua kahtasataa yritysjohtajaa ja muuta asiantuntijaa. Tulee erittäin hauskaa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti