Sports Business
School Finlandin Vili Nurmi & kumppanit järjestivät tänäkin vuonna
loistavan tapahtuman. Tarkoitus oli alun perin osallistua koko settiin, mutta
haaveeksihan tuo taas jäi. Marras-joulukuu on myös markkinointitutkimusalalla huippusesonkia,
joten vähemmän yllättäen duunit puskivat päälle kesken semman. Vaikka osan puheenvuoroista
missasinkin, niin ainakin näkemäni esiintyjät olivat timanttisia. Hyvä
seminaari inspiroi ja herättää ajatuksia. Tässä muutamia nostoja seminaarin
annista:
Määrittelyn tärkeys
Pelin avasi melko akateemisella lähestymistavalla Pedro Guedes Carvalho (UBI,
Covilhã, Portugali). Sattuneesta syystä tämä esitys
sisälsi allekirjoittaneelle paljon tuttua juttua, mutta eräs pohdinta jäi
erityisesti mieleen. Kuten herra Carvalho korosti, markkinoida voi joko
urheilua itsessään tai brändejä urheilun kautta. Molemmista käytetään usein samaa nimitystä: "urheilumarkkinointi". Suomessakin meidän pitäisi
useammin määritellä urheilumarkkinointi-termi kontekstin mukaan. Turhan usein
ohitamme tämänkaltaiset määrittelyt itsestäänselvyyksinä ja tämä taas johtaa väärinkäsityksiin.
Paras, tai pahin, esimerkki tästä on termi ”urheilujohtaminen”. Itse käytän
sitä mieluiten seurajohtamisen kontekstissa. Moni muu yhdistää termin kuitenkin
liittotason johtamiseen. Joku puolestaan luulee, että keskustelemme nyt
leadershipista urheilun kontekstissa. Eli pohdimme esimerkiksi valmentajan ja
pelaajan välistä johtajuus-/valta-asetelmaa.
E-urheilu on tätä päivää
Toisesta esityksestä vastasi e-urheilun
asiantuntija Johan Järvinen. Kun puhutaan urheilujohtamisesta tai -markkinoinnista,
niin pääsen enää harvoin tilanteeseen, jossa en tiedä teemasta käytännössä juuri
yhtään mitään. Nyt tuli pitkästä aikaa tällainen tilanne eteen.
Oma kokemus
e-urheilusta on muutama hetken aikaa tsekattu Counter Strike- skaba YLEn
kanavilta. Omat pelikokemuksetkin ovat jääneet lähes fanaattisen Championship
Manager- hakkaamiseni jälkeen erittäin satunnaisiksi. E-urheilu on kuitenkin
alkanut erityisesti ammatillisesta näkökulmasta kiinnostaa yhä enemmän ja
siinäkin mielessä opin tästä presiksestä todennäköisesti enemmän kuin mistään
muusta näkemästäni seminaariesityksestä. Aihe säväytti Twitterin perusteella
montaa muutakin paikallaolijaa. Lopputulemana uskallan väittää, että useampi
osallistuja jäi ainakin mielessään pohtimaan urheilun määrittelyä sekä
tulevaisuutta.
E-urheilu tarjoaa jo nyt mahdollisuuksia ammattilaisuuteen ja
laji onkin omaksunut monia piirteitä perinteisemmiltäkin lajeilta. Esimerkkinä
nyt vaikka sponsorointi ja vedonlyönti. Toki varjopuoliinkin on jo törmätty,
sillä vedonlyöntimarkkinoilta on tunnistettu jo ensimmäiset e-urheilun
vedonlyöntihuijaukset. Kukaan rahapelikenttää ja urheilun integriteettihaasteita
vähänkään tunteva tuskin yllättyy siitä, että nämä ovat tapahtuneet nimenomaisesti
Aasiassa. Erityisesti Aasiassa laji on jo hyvinkin mainstream-viihdettä, kuten
Superdatan tilastot osoittavat.
e-urheilu kasvaa hurjaa vauhtia |
Eniten
kuitenkin diggasin Järvisen esityksestä huokuneesta kohderyhmätuntemuksesta.
Uskallan väittää, että hyvin harva suomalainen perinteisemmän urheilulajin
liittoedustaja pystyy heittämään vastaavan tason kohderyhmämäärittelyjä kehiin.
Mikä e-urheilun urheilupoliittinen asema sitten tulee
olemaan jatkossa? Urheilulajien suosio on jatkuvassa muutoksessa. Squash oli
todella kova juttu 1980-luvulla. Nyt laji on henkitoreissaan. Lumilautailua ei
vielä reilut kymmenen vuotta sitten pidetty edes urheiluna. Nyt lajin
olympiamitaleita juhlitaan koko kansan voimin. Kuka oli edes kuullut
Frisbee-golfista vielä kymmenen vuotta sitten? Voi hyvinkin olla, että kymmenen
vuoden päästä e-urheilua pidetään sporttina, siinä missä montaa muutakin lajia.
Hauskan lisätwistin e-urheiluvauhkoiluni sai
Twitterissä, kun paljastui että samana päivänä oli Lippupalvelun järjestämässä
tapahtumassa kerrottu HIFK:n järjestäneen haastematsin, jossa FC Mihin
suopotkupallojengissä samaan aikaan kanssani luutinut Juuso Puustinen kohtasi
kannattajien edustajan. Tätä matsia oli seurannut Twitchin kautta toistasataa
katsojaa. Ai mikä Twitch? No en tiennyt minäkään ennen tätä semmaa: https://fi.wikipedia.org/wiki/Twitch
HIFK:lle tunnustusta siitä, että seura hakee uusia tapoja fanien
osallistamiseen.
Tähdet, tähdet...
Ikävä kyllä missasin seuraavat presikset
ensimmäiseltä päivältä, vaikka erityisesti Sotkamon Jymy –case olisi
kiinnostanut kovastikin. Seuraavana aamuna päällikkö Nurmi oli leiponut kasaan
sellaisen pommin, että hattu nousee täällä edelleen korkealle. Itse tyydyin
seuraamaan striimin kautta, kun mies marssitti lavalle ensin Petri Pasasen ja
heti perään IMO Suomen kovimman urheilijan kautta aikain, vähintäänkin ajankohtaisen
Jarkko Niemisen.
Vähemmän yllättäen mestarit vetivät hyvin
tyylikkään session. Molemmat nostivat esiin mm. sen, miten tärkeää urheilijalle
on ymmärtää huomioida kannattajat. Urheilijan on syytä muistaa, että fanien
ansiosta heillä ylipäänsä on duunia. Takavuosina, pyöriessäni nykyistä enemmän
silloisten huippu-urheilijoiden kanssa samoissa piireissä, aistin välillä hieman
ylimielistä suhtautumista kannattajiin. Toisaalta tuolloin seurojenkin asenne
tuntui olevan se, että urheilijat urheilevat, eikä heidän tarvitse juurikaan
osallistua seuran markkinointiin.
Toki ymmärrän varsin hyvin, että tälläkin
kolikolla on kaksi puolta. Ylifanaattiset höyrypäät ovat epäilemättä välillä
hyvinkin raskaita tapauksia hoitaa tyylikkäästi. Toisaalta, kuten Pasanen ja
Nieminen korostivat, tulee urheilijalta aina löytyä se muutama minuutti
valokuville ja nimikirjoituksille erityisesti pienimpien junioreiden kanssa.
Mikä sitten on liian paljon ja mikä liian vähän? Tähän tuskin on universaalia
vastausta. Riippunee pitkälti urheilijan luonteesta.
Loput esitykset menivät sitten valitettavasti työkiireiden
takia enemmän tai vähemmän ohi.
Sisujengi-presis olisi kyllä kiinnostanut
kovastikin, mutta myyntimiehen täytyy tietty välillä priorisoida itse myyntiä.
Jokerit-casea ehdin sen sijaan seuraamaan hieman tarkemmin. Olen seurannut
alusta asti erityisesti Jokerit-Huawei –yhteistyötä suurella mielenkiinnolla ja
nähnyt jokusen Jokerit-presiksen aiemminkin, joten teema oli sinänsä jo tuttu.
Pari uutta juttua jäi tästäkin presentaatiosta kuitenkin käteen.
Ensinnäkin oli mielenkiintoista kuulla, että
Jokerien yleisö oli nuorentunut noin 10 % seuran vaihdettua Liigan KHL:ään.
Ei tarvitse olla kummoinen meedio vetääkseen tässä syy-seuraus nuolia Jokerien
loistavan ja täysin uudistuneen markkinoinnin & viestinnän ja
katsojademografioiden muutosten välille.
Jokerien markkinointijohtaja Petri Ruohosen arvion mukaan Jokereilla on tällä hetkellä noin 25 % suurempi markkinointibudjetti kuin HIFK:llä. Jokerit on kuitenkin ollut todella paljon esillä mediassa (niin hyvässä kuin pahassakin) viimeisen parin vuoden aikana. Seura nojaa strategiassaan paljon ansaittuun mediaan. Hattua päästä siis myös seuran viestintää hoitavan Republic of Communications- viestintätoimiston suuntaan. Onhan esimerkiksi juuri mainitsemani Huawein ja Jokerien yhteiskampanjat mainioita esimerkkejä modernista urheilumarkkinoinnista tarinankerronnallisine elementteineen. Tsekkaa esimerkiksi 7 tarinaa rohkeudesta -kamppis, jos et muuten usko (https://www.youtube.com/watch?v=2cciRPsFblY).
Yhteenveto
Todella kovan seminaarin oli Vili kumppaneinen saanut pystyyn. Järjestäjät ovat antaneet ymmärtää, että videotaltioinnit tulevat lähiaikoina yleiseen jakoon. Ainakin itse otan tuolloin katseluun vielä missaamaani presentaatiot.Isossa kuvassa täytyy taas nostaa esiin se, että suomalainen urheilumarkkinointi kehittyy parhaillaan hyvää vauhtia. Toki jokainen aiheen parissa duunia tekevä toivoisi, että kehitysvauhti olisi vielä ripeämpää, mutta suunta on selvästi oikea.
Koulutus ja hyvien esimerkkien jakaminen ovat ensisijaisen tärkeitä tämän kehityksen kannalta. Vuoden sisällä olen nyt osallistunut ainakin kolmeen hyvään seminaariin/foorumiin urheilujohtamisen – ja urheilumarkkinoinnin kentällä. Tämä on enemmän kuin edellisellä vuosikymmenellä yhteensä.
Ja lisää on tulossa, sillä odotan jo vesi kielellä ensi viikolla starttaavaa Sponsorointi- ja Tapahtumamarkkinoinnin Foorumia.
Tätä ennen olen mukana vielä Markkinointiliiton MARK Insight- ryhmämme järjestämässä (ja M3 Researchin sponssaamassa) Koukuttava Brändikokemus –seminaarissa: http://www.mark.fi/tapahtuma/mark-insight--tapahtuma/
Tuosta tulee muuten erittäin timanttinen aamupäivä. Twitteristä voit seurata keskustelua hashtagilla: #brändikokemus
E-sportsin suosion ennustamisessa on huomattava, toisin kuin muiden lajien kohdalla, että yleinen digitalisaatio kasvattaa vääjäämättä e-sportsin suosiota.
VastaaPoista