Millainen olisi
täydellinen urheiluseuran johtaja? Kysymys hiipi pitkästä aikaa mieleeni, kun
lueskelin hiljattain Satakunnan Kansassa julkaistua, urheilujohtamista eri
kanteilta käsitellyttä, juttukokonaisuutta. Itsekin annoin toimittajalle
juttukokonaisuuteen melko runsaasti materiaalia noin 10 minuuttisella
saarnallani suomalaisen urheilujohtamisen ongelmista. Tämänkertainen pohdintani
lähti kuitenkin liikkeelle kainalona olleesta jutusta ja erityisesti Joni
Vesalaisen kommenteista urheilupuolen työnkuviin liittyen.
Tämä ei
todellakaan ollut ensimmäinen kerta, kun pohdiskelin ideaalisen urheilujohtajan
ominaisuuksia. Ja tälläkin kertaa tarkoitan urheilujohtajalla nimenomaisesti
seurajohtajaa, en niinkään liittojen kabinettiosastoa.
Vuonna 2012 tein
Turun kaupungin toimeksiannosta selvityksen urheilujohtamisen alueellisista mahdollisuuksista
nimenomaisesti koulutuksen ja tutkimuksen näkökulmista. Valitettavasti tämä selvitys ei ole julkinen,
joten sitä en pysty nyt jakoon laittamaan. Joka tapauksessa, tuossa projektissa
haastattelin mm. suomalaisia seurajohtajia urheilujohtamiseen liittyen.
Yhteensä
haastatteluita oli kymmenkunta. Seurapuolelta mukana oli johtajia
jalkapallosta, salibandysta, jääkiekosta ja yleisurheilusta. Osa
haastatelluista vaikuttaa tällä hetkellä suomalaisen urheilun näköalapaikoilla, osa samassa seurassa kuin tuolloinkin, osa taas
on jo jättänyt urheilujohtamisen kentät taakseen.
Jälkikäteen
katsottuna selvityksen mielenkiintoisinta antia oli haastatteluiden perusteella
koostamani yhteenveto siitä mitä ominaisuuksia haastatellut seurajohtajat kokivat tärkeäksi työssään. Jos en aivan väärin
muista, niin tämä listaus huomioitiin mm. Turun ammattikorkeakoulun
Urheilujohtamisen suuntautumisvaihtoehdon opintosisältöjä suunniteltaessa. Myös
Itä-Suomen yliopiston kanssa näistä tuloksista taisi olla ainakin puhetta
heidän miettiessään kurssisisältöjä sivuaineopinnoilleen.
Joni Vesalainen otti kantaa tärkeään asiaan |
Täydellinen urheilujohtaja- Myyttinen sankarihahmo?
Mitä
ominaisuuksia haastatteluista sitten nousi esiin? Seuraavassa listaus
löydöksistä (aakkosjärjestyksessä):
1.
Ajanhallintaan,
priorisointiin ja paineiden sietokykyyn liittyvä tietous/osaaminen
2.
Hallinnollinen
osaaminen (kirjanpito, verotus, budjetointi jne.)
3.
Hallitustoiminnan
tuntemus
4.
Henkilöstöjohtamisen
osaaminen (erityisesti vapaaehtoistyövoiman johtaminen ja motivointi)
5.
Intohimo,
kunnianhimo ja yrittäjämäinen asenne
6.
Juridinen
osaaminen (yhdistyslaki, tietosuojalaki, työsuhdelainsäädäntö)
7.
Kyky
hahmottaa kokonaisuuksia ja tehdä pidemmän tähtäimen strategista suunnittelua
8.
Markkinointiosaaminen
(myös ”sissimarkkinointi”)
9.
Myyntiosaaminen
10.
Neuvottelu-
ja esiintymistaidot
11.
Tapahtumajärjestämiseen
liittyvät taidot (”hypen” luominen)
12.
Toimintaympäristön
tuntemus (lajitausta, liike-elämä kontaktit jne.)
13.
Viestintäosaaminen
14.
Yhteiskunnallinen
tuntemus (esim. tuki- ja avustusjärjestelmien tuntemus, seuran arvojen
tunnistaminen)
No niin. Löytyykö
jostain seurajohtaja, joka mestaroi kaikilla näillä osa-alueilla? En usko. Raadollista
on se, että joskus seuroissa odotetaan sen ainoan palkatun työntekijän
todellakin hallitsevan kutakuinkin kaikki nämä osa-alueet.
Jokainen voi
tahollaan miettiä, että jos meillä olisi kaveri, jonka takataskusta löytyisi esimerkiksi
kauppatieteellinen, oikeustieteellinen ja valtiotieteellinen akateeminen
loppututkinto ja tämän päälle palava into kehittää ja myydä urheiluseuraa (sekä
harrastuksena tietysti mindfullnes), niin olisiko hän todellakin töissä
suomalaisessa urheiluseurassa? Epäilenpä suuresti. On siis itsestäänselvää, että tehokasta vastuunjakoa useampien henkilöiden välillä todellakin tarvitaan.
Myyntitaidot kunniaan
Tämän bloggauksen
puitteissa en edes pyri purkamaan kaikkia selvityksen löydöksiä
yksityiskohtaisesti. Tuossa olisi helposti aihetta jo yhteen Pro Gradu -tutkielmaan. Sen sijaan otan käsittelyyn pari nostoa mielestäni
hyvinkin olennaisista seurajohtajan ominaisuuksista.
Ensinnäkin myynti-
ja markkinointitaidot korostuivat lähes kaikkien seurajohtajien
haastatteluissa.
Varainkeruu ja sponsorointi ovat edelleen merkittäviä
haasteita urheiluseuroille. Jokainen tietää, ettei urheiluseuraa pyöritetä
ilman merkittävää rahoitusta.
Mikä sitten on tyypillinen ja seuran näkökulmasta helpoin rahan lähde?
Juniorit (=heidän vanhempansa) tietenkin. Ongelma on se, ettei tätä lehmää voi lypsää loputtomiin. Jo nyt käydään tasaisin väliajoin yhteiskunnallista keskustelua lasten harrastamisen karanneista kustannuksista. Jos seurassa on totuttu rahoittamaan
myös edustusjoukkueen toimintaa erilaisin junioreilta kerättävin jäsenmaksuin, johtaa
tämä ennemmin tai myöhemmin melkoiseen protestivyöryyn maksavien vanhempien
taholta.
Pääomia toiminnan
pyörittämiseen on siis kerättävä myös muista lähteistä. Jos jätetään yhä pienempään rooliin jäävät talkoot
pois laskuista, niin jäljelle jää käytännössä yritysyhteistyöstä kerättävä
sponsorirahoitus sekä yhteiskunnan seuratoimintaan kohdistamat avustukset.
Jälkimmäisen
ongelma on siinä, että nykyisessä taloustilanteessa erilaisia tukia ja
avustuksia leikataan helposti ja tätä myöten näiden varaan perustuva toiminta
on pitkässä juoksussa hyvin epävarmalla pohjalla.
Selvästi
potentiaalisimman rahoituslähteen seuroille tarjoavat siis yritykset.
Yritysten yhteiskuntavastuun korostuminen tarjoaa loistavia mahdollisuuksia myös
urheiluseuroille edellyttäen, että ne osaavat konseptoida ja myydä
kumppanuuksia yrityksille. Lisäksi seurojen on erittäin oleellista tunnistaa,
että sponsoroinnin trendit ovat menossa kohti vastikkeellisuutta. Yhä useammin yritykset
siis todella odottavat ainakin jonkinlaista lisäarvoa
sponsorointi-investointiensa vastapainoksi. Käytännössä pienemmätkin seurat
voisivat helposti tarjota vaikkapa sisältöä yritysten viestintäkanaviin. Jo
tämä olisi selvä askel eteenpäin verrattuna perinteiseen, hyväntekeväisyyttä
lähentelevään, malliin jossa myydään pelipaitamainos ja ollaan seuraavan kerran yhteydessä vuoden päästä.
Saman
hengenvetoon on todettava, että valitettavan harva suomalainen urheiluseura on
pystynyt reagoimaan toimintaympäristönsä muutoksiin ja pyrkii yhä pyristelemään
vanhoilla konsteilla. Toki laitamainoksilla ja lippupaketeilla pystyy
edelleenkin keräämään rahaa, mutta innovatiivisemmille ratkaisuille olisi
todella tilausta.
Väitän kuitenkin, että valtaosalla seuroista on edelleen
valtavia haasteita niin konseptoinnissa kuin myynnissäkin. Eikä mikään ihme,
sillä monesti lajin sisäpiiristä ponnistavilta seurajohtajilta puuttuu sekä
koulutusta että kokemusta myynnistä ja markkinoinnista. Karu totuus kuitenkin
on, ettei tänä päivänä urheiluseuraa johdeta kovinkaan menestyksekkäästi pelkällä
urheiluosaamisella. Tähän väliin on hyvä jälleen muistuttaa, että koulutusta
urheilujohtamiseen tarjoaa tätä nykyä Suomessakin useampi oppilaitos (mm. Turun
ammattikorkeakoulu, Itä-Suomen yliopisto sekä Sports Business School Finland/Haaga-Helia).
Tarvitaanko lajitaustaa?
Jos
myyntitaitojen merkityksestä vallitsi haastatelluiden seurajohtajien
keskuudessa lähes liikuttavan harmoninen konsensus, niin lajitaustan merkitys
sen sijaan jakoi mielipiteitä yllättävänkin paljon. Useampi haastatelluista
seurajohtajista oli tullut tehtäväänsä kokonaan lajipiirien ulkopuolelta.
Kaupallista koulutusta ei muuten löytynyt monenkaan haastatellun seurajohtajan
taustalta, vaan mukana oli esimerkiksi oikeus-, kasvatus- ja valtiotieteellisen
sekä ravintola-alan koulutuksen saaneita henkilöitä.
Lajitaustan rooli
korostuu luonnollisesti silloin, jos seurajohtajan odotetaan kontribuoivan myös
urheilulliseen puoleen. Varsinaisia urheilutoimenjohtajia, kun ei kovinkaan
monesta seurasta tahdo löytyä. Toisin sanoen, esimerkiksi edustusjoukkueen
kokoaminen ilman minkäänlaista lajitoimijoiden verkostoa (kuten
pelaaja-agentit, juniorivalmentajat jne.) on epäilemättä haastavaa. Käytännössä
tietenkin valmennus ottaa suurta roolia tällä saralla. Tässä on puolestaan
taloudellisesta näkökulmasta katsottuna riskinsä. Valmentaja luonnollisesti katsoo
esimerkiksi pelaajahankintoja omasta näkökulmastaan, eli tavoitellen
mahdollisimman hyvää urheilullista menestystä ja samalla omaa meritoitumistaan
valmentajana. Seurajohdon tehtävänä puolestaan on rakentaa realistinen budjetti ja
tarkkailla, ettei seura elä yli varojensa. Usein tämä johtaa siihen, että
seurajohto joutuu esimerkiksi kannattajien epäsuosioon. Keskustelufoorumeilla
Caps Lock –pohjassa mesoavien höyrypäiden kun on mahdotonta käsittää, ettei
valmentajan erottaminen tai uuden, maaliahneeksi tiedetyn, hyökkääjän hankkiminen nyt vain
yksinkertaisesti ole useinkaan taloudellisesti järkevää. Olisi nimittäin suotavaa, että seura olisi pystyssä vielä parinkin vuoden päästä.
Kuulostaako tämä
kaikki itsestäänselvyydeltä? Katso esimerkiksi Liigan, Veikkausliigan tai
Korisliigan seurojen viimeisimmät tilinpäätökset ja huomaat, että taloudellisesti
terveet seurat ovat tänä päivänä erittäin harvinaisia.
No onko sillä
lajitaustalla sitten merkitystä vai ei? Yksiselitteistä vastausta tuskin löytyy.
Seurat ovat erilaisia ja niillä on erilaisia tavoitteita. Voitaneen kuitenkin
todeta, että ainakin niissä seuroissa, joissa urheilulliset ja taloudelliset
osa-alueet on jaettu eri henkilöiden vastuulle, voi homma toimia hyvinkin ilman
toimitus-/toiminnanjohtajan lajitaustaa. Tämä kuitenkin edellyttää, että
hänellä on apunaan ihmisiä, jotka tuntevat kyseisen lajin verkostot ja lainalaisuudet.
Tämän bloggauksen
lopuksi on todettava, että seurojen hallitukset näyttelevät erittäin suurta
roolia seurojen menestyksen taustalla. Usein hallitus esimerkiksi käytännössä
vastaa sponsorirahoituksen kokoamisesta lähes kokonaan. Usein hallituksiin
valikoituu ihmisiä, jotka ovat myös työelämässä vastuullisissa rooleissa ja
omaavat tätä kautta kattavia kontaktiverkostoja. Heillä onkin erittäin tärkeä
rooli auttaa myös seuroihin palkattua henkilöstöä avaamalla heille ovia
potentiaalisten yrityspartnereiden suuntaan. Toki tämän kolikon toinen puoli on
se, että näiltä ihmisiltä vaaditaan intohimoa seuraa kohtaan, jotta he jaksavat
venyä päätyönsä ohella kehittämään myös seuratoimintaa pro bono- henkisesti.
Lisäksi
hallituksen olisi hyvä pohtia sitä miten palkatun henkilöstön osaamiskapeikkoja
voidaan kaventaa ja miten heille voidaan tarjota lisäresursseja, jotta he
voivat keskittyä enemmän työnkuvansa ydintoimintoihin. Tätä kautta saisimme
todennäköisesti myös seuratoimijoiden keskuudessa valitettavan yleisiä loppuun
palamisia paremmin ennaltaehkäistyä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti