Suomalaiset
korkeakoulut ovat viime vuosina heränneet alumniverkostojen tarjoamiin
mahdollisuuksiin. Yhdysvalloissahan paikalliset yliopistot ovat jo pitkään
investoineet paljon alumnisuhteidensa ylläpitoon ja kehittämiseen. Ryhdyinkin pohdiskelemaan mitä vastaava malli
voisi tarjota suomalaisille urheiluseuroille.
Erään arvion
mukaan Suomessa on noin 10 000 urheiluseuraa. "Nuorten Vapaa-aika"
-tutkimuksen (2013) mukaan 7-29 –vuotiaista suomalaisista urheiluseuroissa
(vähintään viikoittain) liikkuu noin kolmannes. Meillä on siis jo olemassa
huikea pooli ihmisiä, joilla on henkilökohtainen tunnesidos seuroihin. Jos
seura on hoitanut asiat aikanaan edes kohtuullisesti, tämä tunne on positiivinen.
Miten seurat
sitten pitävät yhteyttä niihin ihmisiin, jotka eivät enää ole seuran jäseniä?
Olen elämäni aikana ehtinyt edustaa jo reilua 10 eri urheiluseuraa eri puolilla
Suomea. Onko yksikään seura ollut minuun yhteydessä sen jälkeen kun olen lopettanut
jäsenyyteni? Eipä juurikaan. Kun ihminen eroaa seurasta, olisi paikallaan selvittää syy
tähän. Näin voidaan reagoida ajoissa epäkohtiin ja kehittää seuratoimintaa laadukkaammaksi.
Pienissä seuroissa nämä syyt toki tulevat kaikkien tietoon luonnollista reittiä.
Suuremmissa, satoja tai tuhansia jäseniä liikuttavissa, seuroissa ei
näin kuitenkaan tapahdu.
Miksi sitten olen itse eronnut eri seuroista? Motiivit
ovat vaihdelleet. Lapsena saatoin innostua toisesta lajista tai palo tiettyä
lajia kohtaan vain hiipui. Näin jälkikäteen katsottuna tähän motivaation hiipumiseen johtaneita syitä olivat mm. heikkotasoinen ja huonosti sitoutunut valmennus. Sittemmin olen joko vaihtanut kilpailullisempaan
seuraan tai yksinkertaisesti vaihtanut töiden perässä paikkakuntaa.
Allekirjoittaneellekin on jokunen kilometri kertynyt sitten 1980-luvun lopun |
Seuraan kuitenkin edelleen mielelläni vanhojen seurojeni tapahtumia ja
tuloksia esimerkiksi median välityksellä. Väitänkin, että
mikäli seura vain tarjoaisi fiksuja tapoja osallistua toimintaan myös ”etänä”,
moni tarttuisi näihin mahdollisuuksiensa rajoissa. Mitä nämä konseptit sitten
voisivat olla? Vain mielikuvitus on rajana. Perinteisten kaulaliina- ja
kannatusjäsenyyksien lisäksi seurat voisivat konseptoida erilaisia
alumnitapahtumia, aivan kuten yliopistotkin tekevät. Esimerkiksi itse
osallistuisin mielelläni vaikkapa vanhan futisjengimme kokoontumiseen, vaikken
suurinta osaa pelaajista parinkymmenen vuoden jälkeen todennäköisesti enää edes ulkonäöltä
tunnistaisi.
Tällaiset tapahtumat toisivat ”uusvanhoja”
verkostoja takaisin seuran vaikutuspiiriin ja tätä kautta
rakentuva verkosto edesauttaisi myös uusien yritysyhteistyökumppanien
hankintaa. Karrikoiden: mitä suurempi verkosto seuran ympärillä vaikuttaa, sitä
mielenkiintoisempi se on esimerkiksi sponsorin näkökulmasta. Varsinkin, jos
seuraa osaa tuotteistaa ja myydä tätä verkostoaan. Ikävä kyllä, moni seura ei tätä edelleenkään oikein osaa.Lisäksi suuret alumnimassat
sisältävät varmasti henkilöitä, jotka ovat tällä hetkellä markkinointipäättäjiä
ja vähintäänkin sparraavat seuraa mielellään urheilumarkkinointiin
liittyen, mikäli sitä vain heiltä pyydetään. Potentiaalisten asiakkaiden osallistaminen on aina hyvä tapa saada hyödyllistä näkemystä kehittämisen pohjaksi.
Toki tällaisen
järjestelmän rakentaminen voi vaatia seuralta hieman investointeja
järjestelmiin (CRM/jäsenrekisterit), mutta mitä todennäköisimmin nämä tulisivat
maksamaan itsensä nopeasti takaisin. Jos seura joutuu aloittamaan alumnirekisterin rakentamisen nollasta, niin sosiaalinen media on yksi hyvä tapa tavoittaa vanhoja jäseniä. Pitkä tie? Todennäköisesti, mutta ehdottomasti katsomisen arvoinen kortti!
Viime viikkoina jälleen mediassa itseään ryvettänyt
Liiga ansaitsee positiivista palautetta siitä, että se on lähtenyt organisoimaan
pelaaja-alumnien toimintaa. Kuka ottaa ensimmäisenä kopin myös entisistä
junioreista ja harrastajista? Benchmarkia toiminnalle voi hakea vaikka suuren meren takaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti