torstai 26. toukokuuta 2016

Urheilun kaksi missattua mahdollisuutta



Kun pyörittelee jatkuvasti mielessään markkinoinnin ja urheilun rajapintaan liittyviä ajatuksia, huomaa pidemmän päälle sen vaikuttavan jo siviilielämäänkin. ”Ammattitautina” olenkin huomannut, että nykyään havainnoin jatkuvasti ympäristöstäni mahdollisuuksia, joita urheilu jättää hyödyntämättä. Aika ajoin ympäröivä yhteiskunta tarjoaa urheiluseuroille varsinaisia markkinoinnillisia nappisyöttöjä, mutta seurat jättävät nämä maalipaikkansa käyttämättä. Tässä bloggauksessa havainnollistan tällaisia tilanteita kahdella tuoreella esimerkillä.

Luo kohtaamisia!

Suuntasin viime sunnuntaina rakkaan esikoistyttäreni Turun satamassa vuosittain järjestettävään suureen lastentapahtumaan. Sää oli fantastinen, paikalla arviolta vähintään tuhat perhettä ja näistä valtaosa liikkeellä hyvällä fiiliksellä. Jokirantaan oli pystytetty paljon erilaisten hyväntekeväisyysjärjestöjen kojuja ja myös useammat kaupalliset tahot olivat haistaneet kustannustehokkaan mahdollisuuden luoda kohtaamisia heille erittäin merkittävän kohderyhmän, eli lapsiperheiden, kanssa. Paikalla oli Viking Linen Ville Viikinki, Valio jakoi uutuusjuomiaan lapsille ja niin edelleen. Entäs urheilu sitten?

Urheilukin oli edustettuna, mutta hyvin pienessä roolissa. Itse asiassa spottasin paikalta vain Paavo Nurmi Gamesin ständin. PNG järjesti lapsille mm. onnenpyörä-arvontaa ja jakoi Paavo Nurmi -aiheisia palkintoja. Tämän lisäksi myös paikallinen triathlon tapahtuma oli paikalla. Näitä toimijoita yhdistää muuten se, että molempien takana on käsittääkseni tätä nykyä myös yksityistä yritystoimintaa. 

En voinut kuitenkaan olla ihmettelemättä sitä, ettei paikalla ollut yhtään palloiluseuraa. Ei junioriseuraa esittelemässä toimintaansa, mutta ei myöskään pääsarjaseuroja promoamassa otteluitaan tai myymässä oheistuotteita. Mietitäänpäs hieman vaikkapa turkulaisia jääkiekkoseuroja: Aurinkoinen päivä, hyväntuuliset ihmiset ja #muuten jääkiekon MM-finaali samana iltana. Lähes koko Suomen kansa olisi siis ollut jo Leijonien toimesta viritettynä erittäinkin vastaanottavaan tilaan, joten käsillä olisi ollut hieno mahdollisuus myös turkulaisille lätkäseuroille jalkautua lapsiperheiden pariin. Varsinkin, kun jääkiekko (kuten käytännössä lähes kaikki muutkin perinteiset lajit) tuskailee yhä enemmän katsojaprofiilin ikääntymiseen liittyvien haasteiden kanssa. Väitän, että seurat saisivat suht pienellä vaivalla luotua merkityksellisiä kohtaamisia lapsiperheiden kanssa. Nimikirjoitusten jakoa, pientä arvontaa tai kisaa ja ystävällistä käytöstä. Ehkä hieman groteski esimerkki, mutta ei ollut sattumaa että muuan Hitlerkin pyrki aikanaan maksimoimaan kasvokkain tapahtuvien tapaamisten määrän. Nämä ovat nimittäin vaikuttamisen näkökulmasta erittäin tehokkaita.

Kerro tarina!

Seuraavana päivänä bongasin Twitteristä seuraavan YLEn uutisoinnin:

Linkin takaa paljastuu erittäin hieno tarina Kuopiosta. Vaikka KuPSin kannattaja olenkin, niin kevään kiireissä Kuopion Kanarialintujen seuraaminen on jäänyt hieman normaalia vähemmälle. En nimittäin edes ollut tietoinen, että KuPSin erittäin lupaava laitalinkki Ilmari Niskanen oli joutunut aivoleikkaukseen. Joka tapauksessa, Kiuruveden tuorein lahja Suomen futikselle (pari edellistä ovat Pyry Kärkkäinen & Berat Sadik) antoi haastattelussa itsestään erittäin fiksun kuvan. Nuoren urheilijan päättäväisyydellä kaveri oli toipumisajanjaksonsa aikana panostanut ylioppilaskirjoituksiin, ilmeisen hyvällä menestyksellä. Paluu Veikkausliigan viheriöille taisi tapahtua edellisviikolla.

Näen tässä tarinassa mahtavan mahdollisuuden myös KuPSin markkinoinnin näkökulmasta. Ensinnäkin, kasassa ovat klassisen sankaritarinan rakennusaineet. Sankari joutuu yllättäen kovan haasteen eteen, mutta selviää siitä voittajana. Toki tämä matka vaatii vaikeuksien voittamista ja esteiden kiertämistä. Ihmiset ovat kautta aikain rakastaneet tätä juonikuviota, josta on myös melko helppo rakentaa todella vahvasti tunteisiin vetoava. Ja kuten usein todettua, kun mukana on vahvat tunteet, on markkinoinninkin näkökulmasta vain taivas rajana. 

Tässä tapauksessa Kuopiossa olisi voitu ottaa esimerkkiä vaikkapa Kööpenhaminasta (ja ennen kuin joku taas aloittaa sen ikuisen väninän resurssieroista, niin seuraava esimerkki olisi hyvin helposti skaalattavissa myös Suomen mittakaavaan):

CASE: FC Kööpenhamina, Unibet & Bashkim Kadrii

FC Kööpenhaminan nuori laitahyökkääjä Bashkim Kadrii oli rikkonut lyhyen ajan sisällä polvensa jo toistamiseen. Unibet ja FC Kööpenhamina tuottivat Kadriin kuntoutuksesta dokumentin, josta tuli todellinen markkinoinnin mestariteos. Kuten urheilussa aina, oli tässäkin projektissa epävarmuus vahvasti läsnä. Ei nimittäin ollut mitään takeita siitä, miten kuntoutus tulisi loppupeleissä onnistumaan. Yhteensä dokumenttia kuvattiinkin vuoden verran. Dokumentti kuljettaa katsojan Kadriin mukana koko matkan; kuntoutuksen ylä- ja alamäet, urheilijan kokemat henkiset tuskat, loputtomat testit sekä matkat ulkomaisia polvispesialisteja tapaamaan. Dokumentin lopussa siintää palkinto, eli tässä tapauksessa paluu pelikentille. Kadriin lisäksi dokumentissa haastatellaan hänen joukkuekavereitaan sekä seuran henkilöstöä ja vieraillaan myös pelaajan kotona etsimässä vastauksia siihen mistä hänen taistelutahtonsa kumpuaa.

Dokumentin traileria näytettiin pari viikkoa ennen ensi-iltaa FC Kööpenhaminan kotistadionin lähellä sijaitsevassa leffateatterissa. Ennen virallista (online-)julkaisua myös itse dokumenttielokuvasta järjestettiin eksklusiivinen ennakkonäytös FC Kööpenhaminan kausikortinomistajille ja pelaajille (https://www.youtube.com/watch?v=fLnlaGdvXMs). Tällä osuttiin suoraan seuran kannattajakunnan ytimeen. Samalla Unibet sai hyvän mahdollisuuden luoda kampanjaa tukevaa markkinointimateriaalia haastattelemalla mm. kannattajia ja Kadriin joukkuekavereita aiheen tiimoilta.  

Seuraavan viikon aikana myös muille FC Kööpenhaminan kannattajille tarjottiin mahdollisuus nähdä elokuva ennakkoon. Unibet maksoi näytösten kustannukset ja elokuva oli loppuunmyyty neljänä päivänä perätysten. Tämä loi osaltaan lisähypeä dokumentin virallisen julkaisupäivän ympärille.
Unibet ja FC Kööpenhamina aloittivat dokumentin promoamisen itse asiassa jo yli 4 kuukautta ennen virallista julkaisua. Käytännössä tämä tehtiin jakamalla maistiaisia dokumentin sisällöstä seuran some-kanavissa (Twitter, Instragram, FB, YouTube ja Snapchat) yhteensä 57 postauksen verran.
Some-tunnusluvut = nätit.


Unibet oli asettanut kampanjalleen tavoitteeksi nostaa brändinsä tunnettuutta ja preferenssiä FC Kööpenhaminen kannattajien keskuudessa. Lisäksi tavoite oli saada kampanjalle valtakunnallista näkyvyyttä. 

Some-analytiikan tunnusluvut osoittivat pian kampanjan olleen menestyksekäs. Markkinointitutkimus puolestaan osoitti, että ns. spontaanisti mitattuna 80 % FC Kööpenhaminan kannattajista osasi yhdistää dokumentin Unibetiin. 93 % näistä kannattajista myös suhtautui joko positiivisesti, tai erittäin positiivisesti, siihen että Unibet oli mukana toteuttamassa dokumenttielokuvaa. Lähes kaikki myös ilmoittivat haluavansa nähdä vastaavia aktivointeja seuran ympärillä myös jatkossa.

Dokumentista pyörii YouTubessa useita eri versioita, mutta englanninkielisen versio löydät esimerkiksi täältä: https://www.youtube.com/watch?v=kcbObLAjiuI

Ja miten sitten tämän olisi voinut skaalata esimerkiksi Kuopioon? Voisin kuvitella, että yhteistyökumppaneita tämänkaltaiselle tarinalle olisi hyvinkin mahdollista löytää myös Suomesta. Jos jätetään aina niin tulenarka rahapelikenttä nyt pois laskuista, niin kyllähän tällaisessa nuoren pelaajan kuntoutuksessa mukana oleminen on luontevaa esimerkiksi lähes kaikille terveydenhuoltosektorin yrityksille. Ilmari Niskanen nosti haastattelussa vahvasti esiin loukkaantumisen positiivisen puolen, eli mahdollisuuden keskittyä koulunkäyntiin. KuPS olisi voinut viestinnällisesti sitoa tarinan nätisti myös seuran yhteiskuntavastuullisuuteen (koulunkäynnin tärkeys jne.), joka myös on varmasti monenkin yrityksen näkökulmasta harkitsemisenarvoinen kenttä uusille yhteistyöavauksille. Kuten Haltian Jaakko usein toteaa: ”yhteiskuntavastuussa on kyse nimenomaan uusasiakashankinnasta”. Toki myös Niskasen paluuottelun teemoittaminen olisi ollut harkitsemisen arvoinen asia. Mahdollisuuksia olisi ollut paljon. Todella paljon.

Urheilu missasi nyt nämä kaksi herkullista mahdollisuutta luoda arvokkaita kohtaamisia ja vaikutusta ympäristöönsä. Onneksi uusia mahdollisuuksia tulee koko ajan lisää. Näihin pitää vain jatkossa ymmärtää tarttua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti