Aloitetaan vuosi 2017 kliseemäisellä katsauksella
urheilubisneksen lähitulevaisuuteen. Vaikken olekaan varsinainen teknologia-asiantuntija,
niin teknologisten innovaatioiden siirtäminen urheilun kontekstiin on erittäin
kiehtova aihepiiri, joka tulee määrittämään niin urheilumarkkinoinnin kuin
valmennuksenkin tulevaisuutta.
Tässä bloggauksessa keskitymme virtuaalitodellisuuden (VR)
urheilulle tarjoamiin mahdollisuuksiin. Kolikkoa katsotaan niin urheilijoiden
kuin kannattajienkin perspektiivistä. Bloggauksen lopuksi luodaan pieni katsaus
myös biometrisen tunnistamisen urheilulle tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Käännetäänpä siis jälleen kerran katseet kohti Pohjois-Amerikan
markkinoita. No niin… Siellä joku yskii, että luvassa on jälleen kovin
kaukaiselta tuntuvaa suuren maailman meininkiä. Isojen poikien leikit erikseen,
sillä eihän meillä tällaiseen ole resursseja. Eikä varmaan osaamistakaan. Väärin!
En allekirjoita.
Koska suomalainen urheilu tulee kuitenkin vain hieman
perässä ns. suurta maailmaa, niin mitä todennäköisimmin lähivuosina myös
suomalaiset seurat ja penkkiurheilijat nauttivat tässä bloggauksessa
esitellyistä teknologioista. Toki pian esiteltävät ratkaisut voivat vielä tällä
hetkellä olla kotimaisen urheilun toimijoille pääosin liian kalliita
toteutettavaksi. Teknologialla on kuitenkin tapana skaalautua hyvin nopeasti,
ja hinnat painuvat pian siedettävälle tasolle. Esimerkiksi VR:lle haaste on
toistaiseksi ollut se, että monet applikaatiot vaativat laadukkaasti toimiakseen
kalliit headsetit ja tehokkaat tietokoneet. Valmistajat hakevat kuitenkin koko
ajan edullisempia ratkaisuja, sillä jokainen ymmärtää, että tämä on avaintekijä
koko VR-ilmiön todellisen läpilyönnin näkökulmasta. Kun homma piakkoin alkaa
toimia laadukkaasti halvemmilla kuulokkeilla ja älypuhelimilla,
virtuaalitodellisuuden läpimurto alkaa olla jo hyvin lähellä.
Ehkä jo joulukuussa 2017 tilanne on siis vallan toisenlainen.
Suomalaisittain mielenkiintoista on muuten myös se, että muuan Nokia hamuaa
mukaan VR-kisaan.
Urheilun VR-pioneerit
Urheilu ei globaalistikaan ole ollut mikään pioneeri uusien
teknologien omaksumisen suhteen, mutta VR:n suhteen etenkin Pohjois-Amerikassa
on oltu hyvin hereillä. Voidaankin väittää, että vuonna 2016
virtuaalitodellisuus alkoi jo tehdä jonkinasteista läpimurtoa urheilun parissa,
sillä erilaisia ottelu- ja kilpailusimulaatioita hyödynnetään jo laajalti
harjoittelun tukena. Esimerkiksi useat NFL-seuroista ovat aloittaneet
yhteistyön virtuaalitodellisuuteen erikoistuneiden yritysten kanssa. Hyvänä
esimerkkinä vaikkapa Arizona Cardinals, joka yhteistyössä Stanfordin
yliopistosta lähtöisin olevan STRIVR Labsin (http://www.strivrlabs.com/) kanssa,
on luonut maailman, jossa pelinrakentajat Oculus Rift -virtuaalilaseja käyttäen
harjoittelevat erilaisia pelitilanteita. Tällainen treeni auttaa mm. ennaltaehkäisemään
harjoitustilanteissa tapahtuvia loukkaantumisia. NHL-seuroista ainakin
Washington Capitals hyödyntää samaa teknologiaa. Tarkemmin aiheesta voit lukea
esimerkiksi täältä: http://www.espn.com/blog/arizona-cardinals/post/_/id/18836/cardinals-use-of-virtual-reality-technology-yields-record-season
MLB:ssä (Baseball) jo yli puolet seuroista käyttää EON
Sportsin VR-teknologiaa, joka auttaa lyöjiä valmistautumaan erilaisten
syöttäjien kohtaamiseen. Myös Japanissa, jossa baseball on erittäin suuri laji,
sama teknologia on jo käytössä, kuten vaikkapa tämä video osoittaa: https://youtu.be/Hq1Hlcb8F3E?t=9m54s
Mitä virtuaalitodellisuus sitten voi tuoda urheilufaneille?
Usein fanit haluavat päästä mahdollisimman lähelle kannattamaansa joukkuetta.
He haluavat nähdä ja kokea sen mitä pelaajat ja valmentajat kokevat niin
ottelun alla, sen aikana kuin sen jälkeenkin. Tähän VR tarjoaa ratkaisuja. Jo
nyt virtuaalitodellisuus on mahdollistanut otteluiden seuraamisen ikään kuin sivurajalta
tai vaihtopenkiltä. Voidaankin nähdä, että virtuaalitodellisuuden ratkaisut ikään
kuin muuntavat katsojat tapahtuman osallistujiksi.
Täytyy kuitenkin muistaa, että vaikka VR-teknologiat
kehittyvät hurjaa vauhtia, ollaan vielä kaukana valmiista. Ensinnäkin, 360°-lähetysten
laatu on toistaiseksi ollut parempi sisällä kuin ulkona tehdyissä lähetyksissä.
Tässä vaiheessa on syytä mainita, että käynnissä on myös debatti siitä
edustavatko 360°-videot edes oikeaa virtuaalitodellisuutta, koska katsoja ei
näissä videoissa varsinaisesti pääse liikkumaan stadionilla, hallissa tai
kilpailupaikalla. Toistaiseksi ”oikeaa” VR:a edustavat teknologiat tuntuvat
vielä perustuvan tietokoneella luotuihin graafisiin ratkaisuihin (kts. esim. Ajaxin
ja PSV:n kanssa yhteistyötä tekevä Beyondsports; http://beyondsports.nl/).
Asiantuntijoiden
valistunut arvio tuntuu olevan, että menee vielä reilut viisi vuotta, kunnes
kamerateknologia saavuttaa tason, jota ”oikeat” VR-ratkaisut vaativat
toimiakseen laadukkaasti. Kun tämä tapahtuu, voimme siis kävellä kentällä ja
seurata otteluita ihan mistä päin stadionia tahansa.
Urheilun kontekstissa virtuaalitodellisuutta on kritisoitu
erityisesti siitä, että se vie pois urheilun sosiaalista ulottuvuutta.
Matsikokemukseen, kun kuuluu usein olennaisesti sen katsominen yhdessä ystävien
tai sukulaisten kanssa. Toki sosiaalisen median sekä VoIP-teknologioiden
integrointi tulee tarjoamaan tähän dilemmaan omia ratkaisujaan.
VR tuo mukanaan haasteita myös oikeuksien omistajille. Ilmiö,
ja koko markkina, on niin uusi, ettei VR-oikeuksien arvottaminen ole ihan
yksioikoista. Myös juridisesta näkökulmasta tästä voi vielä nousta haasteita. Oma
aihepiirinsä on esimerkiksi se miten paljon yleisön puhetta voi nauhoittaa ja
lähettää ilman katsojien lupaa. Yksityisyyden suojan rajoja tullaan varmasti koettelemaan.
Jos katsotaan lajeja, niin korkealaatuisinta kuvaa voidaan
tällä hetkellä tuottaa esimerkiksi vapaaottelusta, koripallosta, jääkiekosta
tai nyrkkeilystä. Toisaalta esimerkiksi maksutelevisiojätti Sky on jo tuottanut
yhteistyössä Formula One Managementin ja Williamsin F1- tallin kanssa
VR-lähetyksiä formuloiden testeistä. Formulafanit ovatkin päässeet jo mukaan
mm. Williamsin ohjaamoon sekä varikolle. Nämä lähetykset ovat olleet tarjolla
ainakin Facebook 360 Videon ja Oculuksen kautta. Skyllä, kuten monella
muullakin mediayhtiöllä, on oma applikaationsa VR-lähetyksiä varten. Skyn ja Williamsin 360°- videon löydät
vaikkapa täältä: https://www.jauntvr.com/title/452d091d2b
VR tulee- Onko urheilu valmis? |
Miten mediayhtiöt ovat valmistautuneet virtuaalitodellisuuden läpimurtoon?
Esimerkiksi NBC tarjosi jo Rion Olympialaisista 360°-lähetyksiä.
Nämä lähetykset tosin olivat katsottavissa vain tietyillä Samsungin älypuhelimilla
ja VR-headseteillä sekä julkaistiin pääosin vasta jälkilähetyksinä. Pihvinä
kuitenkin se, että kyseessä lienee ensimmäinen suuremman mittakaavan VR-testaus
globaalissa urheilutapahtumassa.
NBC on myös sopinut NextVR -nimisen
yrityksen kanssa siitä, että seuraava Kentucky Derby tullaan tuottamaan myös VR-lähetyksenä. Tämä tulee käsittääkseni olemaan
ensimmäinen hevosurheilusta toteutettava VR-lähetys. NBC:n lisäksi samainen
NextVR on sopinut Fox Sportsin kanssa useiden eri urheilulähetysten
VR-toteutuksista. Näiden joukossa ovat mm. Nascarin Daytona 500 -autokisa sekä Saksan
Bundesliigan otteluita. Yritys on hiljattain kerännyt 80 miljoonan dollaria
uutta pääomaa lähinnä aasialaisilta sijoittajilta. Edellisellä
rahoituskierroksella NextVR:n yli 30 miljoonan dollarin pääomapotti rakentui
lähinnä yhdysvaltalaisten sijoittajien sijoituksista. Rahasummat antavat
osviittaa siitä, että VR:n kaupallisiin mahdollisuuksiin todella uskotaan
globaalilla tasolla.
Myös Nokia on siis lähtenyt mukaan VR-teknologia
markkinoille. Tähän liittyy hauska anekdootti. Annoin kesäkuussa haastattelun
urheilumarkkinoinnista Kauppalehdelle: http://www.kauppalehti.fi/uutiset/urheilumarkkinoinnin-seuraava-mullistus-on-vr---testissa-jo-em-kisoissa/gE4Ac2TT.
Olin tuolloin bongannut brittilehdestä pienen maininnan siitä, että UEFA teki
EM-kisojen yhteyksissä testausta Nokion OZO-kameralla (OZOn avulla pystytään
tekemään suoraa kolmiulotteista lähetystä 360°-videolla). Kerroin tästä
Kauppalehden toimittajalle (Micke Suopuro), joka tiedusteli asiaa suoraan
Nokialta. Nokia kieltäytyi tuolloin kuitenkin kommentoimasta asiaa millään tavoin.
Tuleeko VR sitten syrjäyttämään perinteisemmät tavat
kuluttaa urheilua? Ei varsinaisesti. Valtaosa asiantuntijoista tuntuisi näkevän,
että VR ennemminkin täydentää tarjontaa. Pian katsoja voi esimerkiksi
puoliajalla analyysien katsomisen sijaan vaikkapa käydä ottelun maaleja läpi
eri pelaajien perspektiivistä. Toisaalta samainen katsoja voi päättää
haluavansa seurata koko matsin nimenomaisesti suosikkiurheilijansa kypärän
sisältä. Kyseessä voi siis olla ikään kuin ”Second Screen 2.0”.
Kyseessä on siis ilmiö, joka tavallaan lähestyy jo scifistä
tuttua teleportaatiota. Toisaalta, on myös lajeja, kuten golf ja voimistelu,
joissa VR:n ei uskota välttämättä lyövän läpi. Ainakaan vielä
lähitulevaisuudessa.
Joka tapauksessa, esimerkiksi Miami Dolphinsin
markkinointijohtaja Jeremy Walls visioi hiljattain, että parinkymmenen vuoden päästä seura
myy erillisiä VR-kausikortteja. Tällainen kehitys avaisi kokonaan uuden
markkinan seuroille. Käytännössä Dolphinsillakin voisi siis jatkossa olla
tällaisen VR-kausikortin haltijoita vaikkapa Suomen Turussa.
Biometrinen tunnistaminen- keino kannattajakokemuksen kehittämiseksi?
Biometrinen tunnistaminen on ollut jo vuosia käytössä mm.
lentokentillä ja puhelimissa. Käytännössä tällä siis tarkoitetaan silmän
iiristunnistukseen tai sormenjälkitunnistukseen perustuvia menetelmiä.
Mitä biometrisella tunnistamisella sitten on tekemistä urheilun kanssa? Jokainen varmasti allekirjoittaa väitteen, että jonottaminen on suurimpia urheilutapahtumaan liittyviä asiakaskokemuksen pilaajia.
Olin syksyllä puhumassa henkilöbrändeistä ja sosiaalisesta mediasta
Liigan kaudenavausinfossa. Samassa tilaisuudessa esiteltiin HIFK:n toteuttamaa
palvelumuotoiluprojektia. Päällimmäisenä mieleeni tuosta esityksestä jäi
nimenomaisesti jonojen ja ruuhkien muodostamat haasteet ottelutapahtumalle. Usein
ihmiset ärsyyntyvät ruuhkissa. Tämän lisäksi jonottaminen myös syö suoraan
ottelutapahtuman tuottoja. Yrittäkääpä esimerkiksi ostaa Stadin Derbyn
puoliajalla olutta. Kun saat vihdoin tuopin käteesi, matsi onkin taas alkanut.
Nykymaailmassa myös mm. terroristiuhkan mukanaan tuomat tiukentuneet
turvamääräykset näkyvät pidentyneinä jonotusaikoina. Pohjois-Amerikassa
ensimmäiset seurat ovatkin jo ottaneet käyttöön biometrisen tunnistamisen seurojen
kausikorttilaisille. Ensimmäisten joukossa olivat MLB:n San Francisco Giants ja
NBA:n Miami Heat. Seurat maksavat biometrisen tunnistamisen mahdollistavista
teknologioista usein lisenssimaksun. Kannattajille palvelu ei maksa mitään.
Käytännössä homma toimii niin, että seura varaa 1-2 omaa
linjaa biometrisesti tunnistautuville kannattajilleen. Näissä linjoissa on
asennettuna laitteet, jotka päästävät esimerkiksi sormenjälkitunnisteella
kausikorttilaisen suoraan sisään stadionille. Samalla seurat voivat kerätä
huikeat määrät dataa kannattajiensa kuluttajakäyttäytymisestä, olkoonkin että
yksityisyydensuojaan liittyvät tekijät ovat tältäkin osin vielä hieman
vaiheessa.
Markkinointitutkimuksen ammattilaisena en kuitenkaan malta
olla herkuttelematta tällaisten teknologioiden tarjoamilla tutkimuksellisilla
mahdollisuuksilla. Käytännössä seurat saavat tietoa mm. siitä miten ajoissa
kukin kannattaja tulee otteluihin, missä otteluissa jonottamista helpottaville
palveluille on suurin kysyntä ja millaiset kannattajat näitä palveluja
käyttävät.
Kuulostaa hienolta, mutta näilläkin teknologioilla on vielä
matkaa todelliseen läpilyöntiin. Marraskuun lopussa Miami Heatin ja Memphis
Grizzliesin välisessä NBA-matsissa vain muutamakymmenen kannattajaa käytti
palvelua. Ottelun yleisömäärä oli kuitenkin peräti 19 600. Silmän
iiristunnistuksen osalta homma on vielä enemmän lapsenkengissä. NBA:ssa Indiana
Pacers on ottanut teknologian käyttöönsä, mutta se valvoo tämän kautta vain
henkilöstönsä ja pelaajiensa kulkua kotihalliin. Myös Argentiinassa homma on
viety melko pitkälle, sillä jalkapalloseura Tigre tarjoaa kannattajilleen
mahdollisuutta asentaa kausikorttia vastaava mikrosiru ihonsa alle. Näin he
pääsevät jonottamatta sisään stadionille. http://www.abc.net.au/news/2016-04-27/argentine-club-tigre-launches-microchip-for-fans/7361506
Kuten todettua, teknologiat liki kaiken tässä bloggauksessa
esitellyn toteuttamiseksi ovat jo olemassa. Itse asiassa ne ovat jo pääosin
käytössäkin, mutta matka tavallisen urheilunkuluttajan hyppysiin on vielä
pitkä. Vai onko sittenkään?
Jos haluat lukea hienoja tarinoita suomalaisesta
urheilubisneksestä, niin en malta olla suosittelematta maaliskuussa ilmestyvän
kirjamme (
hankkimista. Kun hankit opuksen ennakkoon verkkokauppani kautta,
lahjoitat samalla 5 euroa Hope ry:n ja TPS Salibandyn -projektiin jolla
mahdollistamme heikommista lähtökohdista tuleville lapsille salibandyn
harrastamisen.
Kirjamme voit tilata täältä:
https://holvi.com/shop/urheilujohtaminen/product/3c0275699ebfd0b298c10369dd3d355d/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti