Vedettiin jälleen pirteä puolituntinen Radio Rockin Korporaatiossa. Sivuttuja teemoja olivat mm. urheilumarkkinointi, sponsorointi, urheilijabrändit sekä toki myös legendaarinen henkilöbrändi nimeltään Seppo Räty.
Linkki podcastiin: http://www.radiorock.fi/#!/post/5a2e40a5afa44b040061d197
Löytyy myös mm. Suplasta.
Kauppatieteiden tohtori Arto Kuuluvainen bloggaa lähinnä bisneksestä ja urheilujohtamisesta & - markkinoinnista. Kuuluvainen on väitellyt Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta. Hän on mm. luonut yhden Suomen ensimmäisistä yliopistotason Urheilujohtamisen -kursseista. Lisäksi Kuuluvainen on ollut mukana useissa urheiluseuroissa sekä monissa urheilubisneksissä omistajana ja partnerina.
torstai 14. joulukuuta 2017
Sukellus Startup-maailmaan- aika disruptoida palloilulajien valmennus?
Sosiaalisen median kanaviani seuranneet ovat varmastikin jo
huomanneet, että olen jo jonkin aikaa autellut pienenä sivuprojektinani
suomalaista startup-yritystä nimeltään CoPlays. Palloilulajien valmennusalustaa (jääkiekko, jalkapallo, salibandy, koripallo) kehittävän yrityksen ympärille on
kehittymässä huikea tiimi eri alojen osaajista ja tähtäin ei voi olla muualla kuin ripeässä kansainvälisessä kasvussa. Vahva joukko teknologia- ja
rahoitusosaajia sai juuri vahvistusta jääkiekkomaailmasta hyvinkin tunnetuista
nimistä, Tony Salmelaisen & J-P Vuorisen liittyessä mukaan. Mukana on myös
useamman muun lajin valmennuksen huippuosaajia (mm. Martti Kuusela). Toivottavasti
saadaan keväällä julki vielä pari muutakin urheilupiireissä hyvinkin tunnettua
nimeä. Lue lisää tiimistä esimerkiksi tästä lehdistötiedotteesta.
Mitä CoPlays sitten tekee? Yritys taklaa mobiililla valmennusalustallaan ongelmaa, jonka
kanssa olen itsekin tuskaillut vuosia. Uskon, että seuraava tilanne on monelle
muullekin palloilulajien valmennuksessa mukana olevalle tuttu:
Kello on noin 20.30. Olen
saanut vihdoinkin päivän työ- ja kotihommat siihen malliin, että voin suhteellisen
hyvällä omalla tunnolla starttailla Toyotani moottoria ja ottaa suunnaksi Turun
sählypyhätön Leaf Areenan. Saan nauttia hyvästä omatunnostani noin kahden
minuutin euforisen hetken. Aivoni lähettävät nimittäin pian tutun signaalin. Et
ole taaskaan suunnitellut valmentamani salibandyjoukkueen treenejä käytännössä
lainkaan. Aikaa tähän prosessiin on nyt noin 25 minuuttia ja samalla pitää siis
ajaa treenipaikalle. Keskittyminen ei muutenkaan ole huipussaan, johtuen kello
06.10 alkaneesta sähinästä.
Miten nämä tilanteet
on sitten käytännössä hanskattu? Muistikapasiteetissani on se reilut 10
erilaista drilliä, joita on sitten toisteltu vuosikausia. Uudistumista ei ole
juurikaan nähty ja pääosin nämä ovat peruja omilta junnuvuosiltani. Eli
parinkymmenen vuoden takaa. Uusia drillejä ei ole siis tullut juurikaan
opeteltua. Ei siksi, ettenkö olisi kokenut tarvetta uudistaa harjoitusten
sisältöä, vaan pitkälti olosuhteiden pakottamana. Esimerkiksi
valmentajakoulutus näissä ruuhkavuosissa on täysin epärealistinen haavekuva.
Miten CoPlays sitten voi auttaa valmentajia?
Ensinnäkin, alustan kautta tulee olemaan tarjolla kymmeniä,
pian satoja, erilaisia animoituja harjoitteita. Näitä voi hankkia CoPlaysin
kirjastosta. Voin siis jatkossa poimia eri teemojen ympärille rakennettuja
drillejä käyttööni. Monet näistä ovat ammattivalmentajien laatimia. Esimerkiksi
jalkapallon drilleistä löytyy jo muuan Martti Kuuselan harjoitepankista
siirrettyjä treenejä.
Vaihtoehtona on myös se, että seuran valmentajat piirtävät
kosketusnäyttöpohjaisella piirtotyökalulla drillejä ja jakavat näitä keskenään.
Tämä lienee usein jopa valmiita drillejä suositeltavampaa. Näin seura saa
rakennettua juuri omanlaisensa pelillisen identiteetin.
Seuratasolla CoPlays antaa mahdollisuuksia aiempaa
kokonaisvaltaisempaan, läpi ikäluokkien kulkevaan, valmennuksen suunnitteluun
jota vaikkapa valmennuspäällikön on sitten helpompi seurata ja johtaa.
Toisekseen, valmennus voi jatkossa suunnitella treenit valmiiksi
vaikkapa ruokatunnilla tai bussimatkan aikana. Kun treenit ovat valmiit, ne voi
lähettää yhdellä painalluksella pelaajien ja muiden koutsien tutustuttavaksi. Näin
näille jää runsaasti aikaa tutustua ja omaksua treenit hyvissä ajoin ennen
illan harjoituksia. Uskallan väittää, että tämä tehostaa selvästi kalliin
treeniajan käyttöä. Oma kolmekymmenvuotinen kokemus palloilulajeista on
osoittanut, että käytännössä aina kun olemme käyneet fläppitaululla läpi
kokonaan uusia harjoitteita, on ensimmäisillä kerroilla tuhraantunut paljon
aikaa siihen, että jengi yrittää omaksua nämä uudet drillit. Joku vetää aina
jonkun liikeradan tai syötön vihkoon, jolloin harjoite joko keskeytyy tai
joudutaan aloittamaan alusta. Nyt pelaajat voivat käydä uudet harjoitteet läpi animaationa,
jonka tueksi voidaan liittää esimerkiksi videoita, ääntä tai kirjallisia
ohjeita. Pätevä koutsi tietenkin avaa pelaajille myös mitä harjoitteella
haetaan ja mitä tulee erityisesti ottaa huomioon sitä suoritettaessa.
Kolmanneksi, CoPlaysin alusta edesauttaa
vuorovaikutteisuutta joukkueen sisällä. Ainakin meidän kaltaisemme
III-divisioonaporukka tulee usein viime tipassa treeneihin ja poistaa
välittömästi niiden jälkeen. Siinä ei hirveästi jää aikaa palautteenannolle,
jos ei tähän sitten halua tuhlata maksullista harjoitusaikaa. Palautteenanto on
kuitenkin oppimisprosessien kovinta ydintä. Applikaation avulla koutsit voivat
antaa palautetta yksittäiselle pelaajalla, koko joukkueelle tai toisilleen.
Kaikkea ei siis tarvitse käydä läpi harjoitusten yhteydessä tai kasvokkain. Koutsi
voi siis antaa rakentavaakin kritiikkiä CoPlaysin kanssa, ilman että
esimerkiksi yksittäiselle pelaajalle tulee fiilis siitä, että hänet heitetään nyt
ns. bussin alle koko joukkueen edessä. Lisäksi palautteeseenkin voi liittää
esimerkiksi videoklippejä tai animaatiota havainnollistamaan tiettyjä
pelitilanteita. Pelaajat voivat myös alustan kautta sopia pelikuvioita
keskenään. Tämä, jos mikä, heijastaa modernia ja pelaajalähtöistä lähestymistä
valmentamiseen.
Tällainen alusta on sitten varmasti todella kallis? Ei
mielestäni. Hinta vaihtelee 20-30 euron kuukausilisenssin välillä per joukkue.
Riippuu vähän mitä herkkuja lisenssiinsä haluaa. Käytännössä esimerkiksi meidän
jengissämme hintaa tulee reilut euro per pelaaja per kuukausi. Menee
budjettiimme.
Uusia ominaisuuksia kehitetään koko ajan ja käyttäjien
toiveita kuunnellaan tarkalla korvalla. Jos et ole vielä testannut CoPlaysia,
niin suosittelen antamaan tälle uudelle valmennustyökalulle mahdollisuuden.
Ilmainen koejakso kestää 14 päivää, eikä vaadi edes luottokortin tietoja. Voit
siis rauhassa tsekkailla helpottaako ja parantaako applikaatio myös sinun tai
seurasi elämää. Itselläni kesti noin 15 minuuttia oivaltaa piirtotyökalun
logiikka. Toki tässä olisi helpottanut, jos olisin malttanut keskittyä kunnolla
käyttöä opastaviin videoihin… Ja suosittelen piirtämiseen tabletin käyttämistä. Onnistuu älypuhelimellakin, mutta pienellä näytöllä on haastavampaa hommaa. Ainakin näillä nakkisormilla.
Applikaatio löytyy tietty esim. Google Playsta tai App Storesta.
Applikaatio löytyy tietty esim. Google Playsta tai App Storesta.
Startupin ilmakuopat
Vaikka CoPlaysin ympärillä onkin hyvää pöhinää, on toki
ilmakuoppia mahtunut tämänkin startupin lentomatkalle. Vaikka tässä todella ollaankin
vasta alkukiihdytyksessä, niin monia haasteita on jo tullut vastaan. Itse en
ole yrityksen jokapäiväisessä tekemisessä kuitenkaan mukana, joten suurin osa
näistä haasteista on varmasti ollut sellaisia, etten ole niistä edes
kuullutkaan. Softa ei todellakaan ole yksinkertainen, mutta onneksi tiimissä on
mukana myös kovemman luokan koodareita. Ei voi kuin hattua nostaa.
Omasta näkökulmastani, CoPlaysin suurimpia haasteita on kuitenkin
se, että yrityksen täytyy käytännössä itse luoda markkinansa. Vastaavia
tuotteita ei ole aiemmin juurikaan ollut tarjolla. Ja nekin jotka ovat
toimineet edes jotenkin samalla kentällä, ovat lähinnä tehneet hallaa. Useampi
seura on kritisoinut näitä huonosta käytettävyydestä ja puuttuvista
ominaisuuksista. Ei CoPlayskaan varmasti vielä täydellinen ole, mutta uskallan
väittää, että se on genressään todella hyvä.
CoPlays myös pelaa kentällä, joka on ollut hidas omaksumaan
modernin teknologian tarjoamia mahdollisuuksia. Tietenkin FC Barcelonan
kaltaiset jättiläiset hanskaavat tämänkin homman, mutta vaistoan, että tuolla
jossain on valtavat markkinat, joita ei kukaan ole vielä tosissaan kyennyt
kutittelemaan.
Tietenkin erilaista valmennusteknologiaa on ollut tarjolla
jo pitkän aikaa, mutta näissä ratkaisuissa on ollut suurien asiakasvolyymien
näkökulmasta pari perustavanlaatuista haastetta. Ne ovat olleet joko liian
kalliita, tai niiden käytettävyys tyypillisen junnu-/alasarjakoutsin
näkökulmasta on siis ollut heikkoa. Ei keskimääräistä valmentajaa kiinnosta
niinkään itse teknologia, kuin se lisäarvo jonka nämä ratkaisut tarjoavat
arkeen. Ja tätä lisäarvoa CoPlays pyrkii siis tarjoamaan. Helppoa täysin
uudenlaisen tuotteen myynti ei tietenkään ole. Jo nyt on monta kertaa törmätty
siihen, että valmentaja ei ole valmis käyttämään sitä 10-15 minuuttia
applikaation opetteluun. Ei, vaikka se auttaisi säästämään vähintäänkin tunteja
aikaa per vuosi, rakentaisi treenikirjastoa sekä edesauttaisi monellakin tapaa
aiempaa laadukkaampaa valmentamista. Usein CoPlaysin pojat ovatkin juosseet seuroissa opastamassa applikaation käyttöön. Tämä on varmasti tehokkain tapa, joskin sitoo resursseja.
Toki yrityksen vastuulla on rakentaa markkinointinsa ja viestintänsä niin päteväksi, että se riittää vakuuttamaan valmentajat muutoksen hyödystä. Tyypillisen startupin tapaan tähän ei budjettia juurikaan ole, joten luovuudelle ja pelisilmälle on todellakin käyttöä.
Toki yrityksen vastuulla on rakentaa markkinointinsa ja viestintänsä niin päteväksi, että se riittää vakuuttamaan valmentajat muutoksen hyödystä. Tyypillisen startupin tapaan tähän ei budjettia juurikaan ole, joten luovuudelle ja pelisilmälle on todellakin käyttöä.