Ohessa kuitenkin ajatuksiani (englanniksi) urheilumarkkinoinnista ja urheilijoista mielipidevaikuttajina. Haastattelun teki InsightsAtlas.
Kauppatieteiden tohtori Arto Kuuluvainen bloggaa lähinnä bisneksestä ja urheilujohtamisesta & - markkinoinnista. Kuuluvainen on väitellyt Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta. Hän on mm. luonut yhden Suomen ensimmäisistä yliopistotason Urheilujohtamisen -kursseista. Lisäksi Kuuluvainen on ollut mukana useissa urheiluseuroissa sekä monissa urheilubisneksissä omistajana ja partnerina.
perjantai 18. elokuuta 2017
Sports Marketing & Influencers
Viime kuukausina ei ole valitettavasti ehtinyt blogia päivitellä. Ehkä joku kaunis päivä taas...
Ohessa kuitenkin ajatuksiani (englanniksi) urheilumarkkinoinnista ja urheilijoista mielipidevaikuttajina. Haastattelun teki InsightsAtlas.
Ohessa kuitenkin ajatuksiani (englanniksi) urheilumarkkinoinnista ja urheilijoista mielipidevaikuttajina. Haastattelun teki InsightsAtlas.
Tunnisteet:
InsightsAtlas,
mielipidevaikuttaja,
Urheilumarkkinointi,
YouTube
sunnuntai 7. toukokuuta 2017
#UJT2017 Pieksämäellä: Pienet resurssit, iso onnistuminen
20.4.2017 koitti pitkään odotettu päivä. Noin puoli vuotta olin, kaikkien muiden projektieni ohella, vääntänyt pro bono -henkisesti kasaan Urheilujohtamisen Tulevaisuus Foorumia vuosimallia 2017. Foorumin taustoista bloggasin jo tammikuussa. Esimerkiksi vastaus kysymykseen miksi #UJT2017 järjestettiin nimenomaisesti Pieksämäellä, ja miksi sen järjestämisestä päävastuun kantoi tällä kertaa juuri allekirjoittanut. löytyy tuosta bloggauksesta: http://kuuluvainen.blogspot.fi/2017/01/urheilujohtamisen-tulevaisuus-foorumi.html
Mikä ihmeen markkinointibudjetti?
Koska meillä ei käytännössä ollut lainkaan
markkinointibudjettia, niin tällä kertaa todellakin käytin Foorumin
markkinointiin kaikki kuviteltavissa olevat verkostoni. Rahaa varsinaiseen
tapahtuman markkinointiin käytettiin yhteensä noin 100 euron verran. Jokainen
ymmärtää, että tuo on naurettavan pieni summa, kun kyseessä on kuitenkin yli
100 henkeä vetävä tapahtuma. Jokainen ymmärtää myös sen, että tuolla summalla
ei saa printtimediasta yhtään mitään. Markkinointi menikin pitkälti sosiaalisen
median kautta. Käytännössä siis rummutin tapahtumaa Facebookissa, Twitterissä
ja LinkedInissä, niin paljon että varmasti jotakuta tuo rupesi jo
ärsyttämäänkin. Taustatulta sain onneksi puhujiltamme, joista suurin osa
levitti #UJT2017 -ilosanomaa omissa kanavissaan. Erityiskiitos tästä Jaakko Haltia, Laura Lepistö ja Jarno Kukila. #Respect.
Olin myös yhteydessä Pieksämäellä vaikuttaviin järjestöihin,
tosin vaihtelevalla menestyksellä. Pari urheiluseuraa sekä paikallinen
nuorkauppakamari & yhteistyökumppanina mukaan lähtenyt Etelä-Savon
kauppakamari jakoivat tietoa tapahtumasta omilla sivuillaan. Myös savolaiset liikunnan
aluejärjestöt ja urheiluakatemiat lähtivät onneksi viestinnällisesti mukaan
talkoisiin. Lisäksi Pieksämäen Lehti teki pari ennakkojuttua tapahtumasta. Sain kontakteillani tapahtumaviestintää myös mm. Tekesin Arvoa Urheilusta -hankkeen
uutiskirjeeseen sekä Jyväskylän ammattikorkeakoululle ja Itä-Suomen
yliopistolle.
Hieman on tullut Pieksämäen suunnasta kritiikkiä siitä, että
viesti tapahtumasta ei tavoittanut itse pieksämäkeläisiä. Näin varmasti olikin, mikä on toki harmi,
mutta markkinoinnin nollabudjetilla ei siis investoida esimerkiksi
lehtimainoksiin. Haluan alleviivata sitä, että tapahtuman tavoitteena oli
kerätä rahaa paikalliselle junioriurheilulle sekä virkistää osaltaan Pieksämäen
kaupunkibrändiä. En missään tapauksessa halunnut riskeerata hyvinkin epävarmoja
tapahtumatuottoja ennakkoon. Loppupeleissä tapahtumasta jäi nytkin käteen alle
tuhat euroa voittoa. Lopullinen, junioreille jaettava summa, selviää kun tiedetään tuliko myynneistä luottotappioita. Jonkin verran on nimittäin erääntyneitä saatavia eri puolille tapahtumaan liittyen. Lippuja tapahtumaan myytiin rapiat 100 kappaletta, mutta
näistä merkittävä osa oli opiskelijalippuja, joiden kate oli melko
marginaalinen. Halusimme kuitenkin tarjota opiskelijaystävällisen hinnan
urheilubisneksestä kiinnostuneille tulevaisuuden vaikuttajille. Tällä kun on
tapana maksaa muodossa tai toisessa takaisin tulevaisuudessa. Kun annat, niin
saat. Ennemmin tai myöhemmin.
Erityiskiitos yhteityökumppanillemme LähiTapiolalle, joka kustansi tilaisuuteen jaettavaksi noin 70 kappaletta "Urheiluseurojen Sisäpiirissä- Tarinat tunteen takana teostamme". Melkoisen hienoa sponsorointia, jolla toivottavasti on pidempikantoisia seurauksia. Uskallan väittää, että kirjamme lukemalla, moni urheiluseura alkaa funtsia tekemistään hieman erilaisesta näkökulmasta.
Erityiskiitos yhteityökumppanillemme LähiTapiolalle, joka kustansi tilaisuuteen jaettavaksi noin 70 kappaletta "Urheiluseurojen Sisäpiirissä- Tarinat tunteen takana teostamme". Melkoisen hienoa sponsorointia, jolla toivottavasti on pidempikantoisia seurauksia. Uskallan väittää, että kirjamme lukemalla, moni urheiluseura alkaa funtsia tekemistään hieman erilaisesta näkökulmasta.
Analytiikka osoittaa kuitenkin sen, että viesti tapahtumasta
tavoitti hyvän määrän silmäpareja. Yli 11 000 henkeä näki
tapahtumailmoituksen Facebook-feedissään ja yli 1300 henkeä myös tsekkasi Facebookin
tapahtumasivuston. Tähän sitten päälle kaikki muut kanavat, kuten LinkedIn,
Twitter ja Instagram, allekirjoittaneen ja puhujien henkilökohtaisilla tileillä
jaettu tapahtumainfo, liikunnan aluejärjestöjen kanavat sekä Pieksämäen Lehden
lukijat.
#UJT2017- Great Success!
Itse tapahtuma meni oikein hyvin. Käytännössä
tapahtumajärjestelyistä vastasi tiimi jossa allekirjoittaneen lisäksi
vaikuttivat Pieksämäen kaupungilta kehitysjohtaja Kari Koistinen ja
liikuntapalvelupäällikkö Antti Nousiainen. Lisäksi järjestelyissä jeesasi
talkoilla veljeni Timo Kuuluvainen. Pieksämäen kaupungille täytyykin antaa
kiitokset aktiivisuudesta tapahtuman suhteen. Kuten todettua, muitakin
vaihtoehtoja oli, mutta kaupungin tarjoama tila sekä kahvitukset oli
kädenojennus, jolla uskaltauduimme järjestämään tapahtuman Pieksämäellä. Tietenkin
olisi ollut paljon helpompaa järjestää Urheilujohtamisen Foorumi taas Turussa
tai vaikkapa Helsingissä, mutta pidän tärkeänä, että paremman urheilujohtamisen
ilosanomaa levitetään tasaisesti ympäri maata. Toki tämä tarkoittaa sitä, että
suurempien osallistujamäärien saaminen paikalle vaatii huomattavasti enemmän
duunia järjestäjiltä.
Uskon, että Pieksämäen kaupunki sai pienelle sijoitukselleen
vastinetta. Suurin osa osallistujista tuli muualta Suomesta, jokunen yöpyikin
paikkakunnalla ja sosiaalisessa mediassakin tapahtuman ympärillä oli hyvää
pöhinää. Tapahtumapäivänä Twiittini saivat reilut 13 500 näyttökertaa. Ei
tarvitse olla penaalin terävin kynä arvatakseen, että esimerkiksi Laura
Lepistön ja Jarno Kukilan tapahtumatwiitit ylittävät allekirjoittaneen luvut
todella reilusti. Lisäksi paikalla olivat paikallisten medioiden lisäksi ainakin Savon Sanomat ja Länsi-Savo, joten myös muualla Savossa tapahtuma noteerattiin oikein hyvin.
Olen varma, että Pieksämäen kaupunkibrändi liikahti
osallistujien keskuudessa hitusen positiivisempaan suuntaan. Ainakin minulle
asti tullut palaute on ollut pääosin hyvin positiivista. Ainoat soraäänet ovat
tulleet ihmisiltä, jotka eivät edes olleet paikanpäällä. Toki jos joltakulta
löytyy osaamista tehdä isompi tapahtuma pienemmillä resursseilla, niin
fantastinen juttu. Ei voi tuossa tapauksessa muuta kuin hattua nostaa ja
asettua nimikirjoitusjonoon odottamaan vuoroaan.
![]() |
Esimerkki somen tavoittavuudesta. Pelkästään tämän postauksen on nähnyt LinkedInissä jo päälle 6000 henkeä. |
Tällä kertaa en avaa esiintyjien puheenvuoroja blogissani
sen tarkemmin. Päivän aikana saimme nauttia todella monipuolisesta kattauksesta
teemojen vaihdellessa sponsoroinnista yhteiskuntavastuuseen ja ihmisten
johtamiseen. Valtava kiitos puhujille & mukana olleille startupeille
panoksestanne. Ilman teitä päivä ei olisi onnistunut!
Puhujien materiaaleihin voitte tutustua oheisesta linkistä:
Kimmo Peltosen mainiot kuvat tapahtumasta löytyvät täältä:
Harri Jalosen yhteenvedon tapahtumasta löydät täältä:
Ps. Jälkipeleillä paikalliset tahot ilmaisivat
kiinnostuksensa järjestää myös #UJT2018 Pieksämäellä ja vielä selvästi
tämänkertaista suurempana tapahtumana. Yhdessä pohdimme myös sitä, että
tapahtumalla voisi olla pieni uudelleenbrändäyksen paikka. Urheilujohtaminen
tapahtuman nimessä voi johtaa hieman harhaan, sillä monet aiheista olivat
tänäkin vuonna sellaisia, että ne koskettavat kaikkea liiketoimintaa ja myös
kolmatta sektoria yleensäkin. Jätetään hautumaan.
Tunnisteet:
#UJT2017,
#UJT2018,
Harri Jalonen,
Jaakko Haltia,
Jarno Kukila,
Kimmo Peltonen,
Laura Lepistö,
Pieksämäen Lehti,
Pieksämäki,
Sosiaalinen media,
Urheilujohtaminen
perjantai 5. toukokuuta 2017
Tarina Sinisestä Liekistä
Vuonna 2008 perustimme oman salibandyseuran (FBT Blue Flames), joka parhaimmillaan kipusi kakkosdivariin saakka. Tuolla tasolla kuitenkin resurssipula iski pahasti kasvoille. Vuonna 2017 fuusioimme seuran perinteikkääseen paraislaisseura Piffeniin. Kirjoittelin seuramme tarinan ylläpitämääni GM:n blogiin. GM:n blogi nautti melkoista kulttisuosiota Turun Seudun alasarjasählyskenessä takavuosina. Sittemmin aika ja energiat kyseisen foorumin suhteen loppuivat ja viime vuodet päivittely oli hyvinkin epäsäännöllistä.
Ensimmäisenä vuorokautena tarinan oli lukenut jo lähes 1000 lukijaa.
http://fbtblueflames.blogspot.fi/2017/05/sinisen-liekin-on-aika-sammua.html
Ensimmäisenä vuorokautena tarinan oli lukenut jo lähes 1000 lukijaa.
http://fbtblueflames.blogspot.fi/2017/05/sinisen-liekin-on-aika-sammua.html
Tunnisteet:
Blogi,
FBT Blue Flames,
Salibandy,
Salibandyseura,
Turku,
Urheiluseura
perjantai 24. maaliskuuta 2017
#UJT2017 lähestyy!
Urheilujohtamisen Tulevaisuus Foorumi 2017 lähestyy ja lippu kauppa käy hyvään tahtiin. Tervetuloa mukaan! Lippuja saat hankittua esimerkiksi verkkokaupastani tai ottamalla suoraan yhteyttä sähköpostilla (arto.kuuluvainen@gmail.com):
https://holvi.com/shop/urheilujohtaminen/
Tässä paikallislehden juttu Foorumiin liittyen:
https://holvi.com/shop/urheilujohtaminen/
Tässä paikallislehden juttu Foorumiin liittyen:
Tunnisteet:
#UJT2017,
Arto Kuuluvainen,
Bisnes,
Pieksämäen Lehti,
Pieksämäki,
Seminaari,
urheilubisnes,
Urheilujohtaminen,
Urheilujohtamisen tulevaisuus -foorumi
sunnuntai 8. tammikuuta 2017
URHEILUJOHTAMISEN TULEVAISUUS FOORUMI 2017 (PIEKSÄMÄKI)- Mistä oikein on kysymys?
Eletään 1990-lukua,
kun (etenkin tuohon maailmanaikaan maan selkeästi vaikutusvaltaisin media)
Helsingin Sanomat tekee jutun Pieksämäestä. Juttu ei varsinaisesti mairittele
kaupunkia. Tutkimukseen perustuva juttu leimaa Pieksämäen Suomen
onnettomimmaksi paikkakunnaksi. Tämä stigma palaa syvälle Pieksämäen
orvasketoon. Niin syvään, että kaikuja tuosta jutusta kuulee vielä vuonna 2017.
Mitä Pieksämäki sitten minulle merkitsee? Kesää, mökkiä,
sukulaisia, huikean edullisia liikuntamahdollisuuksia, Pieksämäen Pallo-Seppoja
(PiPS), Savon Palloa (SaPa), Pieksämäen Salibandya (Pisaba) ja tennisseura
T-70:tä. Positiivisia juttuja.
Niin. Vanhempani tekivät paluumuuton paikkakunnalle jokunen
vuosi sitten. Pieksämäki on paikkakunta, joka on kulkenut mukana läpi elämäni,
vaikken ole koskaan kaupungissa asunutkaan. Suuri osa sukuani sen sijaan on,
jonka lisäksi kesäpaikkamme sijaitsee Pieksämäellä. Takavuosina myös urheilu
kuljetti usein kaupunkiin, sillä Kuopion ja Pieksämäen junnujengit olivat usein
samoissa lohkoissa. Sympatiseeraan siis Pieksämäkeä poikkeuksellisen vahvasti. Lisäksi olen hieman sparraillut paikallista lätkäseuraa (PiPS) esimerkiksi sosiaaliseen mediaan liittyen, joskin tuo on lähinnä ollut veljeni projekti.
Hiljattain olen ilolla pannut merkille Pieksämäeltä
kaikuneet vahvat signaalit siitä, että kaupunkiin on palaamassa positiivinen
vire. Jos pystyn jotenkin kaupunkia auttamaan, niin teen sen hyvin mielelläni. Koska
ydinosaamiseni linkittyy vahvasti urheiluun ja urheilubisnekseen, niin olen
tietenkin funtsinut Pieksämäen kaupunkibrändin kehittämistä tätä kautta.
Hyväksi vertailukohdaksi voidaan ottaa vaikkapa
samankokoinen Loimaa (Wikipedian mukaan Pieksämäellä asuu vajaat 19 000
asukasta, Loimaalla vajaat 16 500), jonka kaupunkibrändin rakentumisessa
Hurrikaani ja Bisons ovat olleet selvästi pieksämäkeläisiä seuroja suuremmassa
roolissa. Jos paikan brändääminen urheilun keinoin kiinnostaa, niin erittäin
vahva suositus tälle Jaakko Haltian loistavalla bloggaukselle aiheesta: http://www.csb.fi/arvoa-urheilusta-hanke/loimaanlikat/
”Loimaalla ei ole enää kahta liigajoukkuetta, mutta useamman vuoden kestänyt ajanjakso sai aikaan jotain poikkeuksellista. Hurrikaani-Loimaan ja Bisonsien esitykset parketeilla ja joukkueiden saama mediahuomio ovat nostaneet suomalaisten tietoisuutta Loimaasta.
Loimaan yrityselämässä korostuvat vahvasti investoivat teknologiayritykset, mutta laajempaa tietoisuutta niiden olemassaolosta on vienyt eteenpäin urheiluseurojen kautta syntynyt mediajulkisuus. Nykyisestä asuinpaikastaan riippumatta loimaalaiset ovat olleet piirun verran enemmän loimaalaisia kuin aiemmin.” -Jaakko Haltia
Jos puolestaan katsotaan Pieksämäkeä urheilukaupunkina, niin
mitä tulee mieleen? Usein ensimmäisenä mainitaan suomalaista lentopalloa
vuosikaudet suvereenisti aikanaan dominoinut Pieksämäen NMKY,
”Namika”.
Urheilua seuraava kansalainen mainitsee ehkä myös naisten
lentopallon Mestaruusliigassa pelaavan Pieksämäki Volleyn. Joku osaa vielä
yhdistää nykyisistä huippu-urheilijoista uimari Ari-Pekka Liukkosen ja
rallikuski Esapekka Lapin juuret Pieksämäkeen. Saattaapa joku urheilutietäjä tiedostaa,
että takavuosien urheilutähdistä esimerkiksi Tommi Kovanen sekä muuan Raimo
Kuuluvainen olivat lähtöisin Pieksämäeltä. Voidaan kuitenkin väittää, että
kaupungin suurimmat menestysvuodet urheilukaupunkina ajoittuvat vuosikymmenten
taa.
Potentiaalia profiilinkohotukseen nimenomaisesti urheilu- ja
liikuntakaupunkina Pieksämäelläkin kuitenkin on. Ja sitä on paljon.
Harrastusmahdollisuudet kaupungissa ovat erittäin hyvät. Hiekanpään
urheilualueella sijaitsevat vieri vieressä hyvä jäähalli, urheilutalo, uimahalli
kuntosalilaitteineen, uusi hiekkatekonurmikenttä sekä mm. tennis- ja beach
volley kenttiä. Lisäksi näyttää vahvasti siltä, että alueelle rakennetaan
lähitulevaisuudessa vielä halli mm. palloilu- ja kamppailulajien käyttöön.
Haluaisinkin todella nähdä, että tulevaisuuden Pieksämäki profiloituu nimenomaisesti
urheilullisena ja liikunnallisena kaupunkina. Nämä kun ovat
brändiattribuutteja, jotka korreloivat positiivisesti monen muunkin hyväksi
koetun piirteen kanssa. Tämä taas on omiaan lisäämään kaupungin vetovoimaa,
niin koulutetun työvoiman, tapahtumajärjestäjien kuin turistienkin silmissä.
#UJT2017- Miksi juuri
Pieksämäki?
Ensimmäinen konkreettinen askel tätä visiota kohti otetaan
20.4.2017 Pieksämäen kulttuurikeskus Poleenissa. Tuolloin nimittäin
järjestetään järjestyksessään kolmas Urheilujohtamisen
Tulevaisuus Foorumi.
Juho Nenosen & Itä-Suomen yliopiston Joensuussa keväällä 2015 lanseeraamasta tapahtumasta
on kasvamassa traditio, joka kerää suomalaisesta urheilubisneksestä
kiinnostuneet ympäri maan verkostoitumaan ja kuuntelemaan timanttisia
esiintyjiä. Edellisvuonna oltiin Turussa ja paikalla oli pyöreästi 150 henkeä.
Bloggaukseni edellisvuoden seminaarista löydät täältä: http://kuuluvainen.blogspot.fi/2016/05/ujt2016-kovat-odotukset-viela-kovempi.html
Kisan vuoden 2017 foorumin järjestämisestä vei siis Pieksämäki. Muitakin vaihtoehtoja
oli, mutta Pieksämäki tarttui selvästi aktiivisimmin asiaan ja lupasi tukea järjestelyjä
kaupungin puolesta mm. tarjoamalla tilat tapahtumalle. Kaupungin
kulttuurikeskus Poleeni sopiikin erinomaisesti
tämänkaltaisen seminaarin tapahtumapaikaksi.
Ja onko se Pieksämäki syrjässä ja kaukana? No ei niinkään.
Ensinnäkin kaupunki on tunnettu rautatiekaupunkina, joten VR kuljettaa oikein
nätisti ihmiset paikalle ympäri Suomen. Jos taas haluat tulla autolla, niin
alle 200 kilometrin päässä Pieksämäestä sijaitsevat mm. sellaiset kaupungit
kuin Lahti ja Joensuu. Mikkelistä, Jyväskylästä, Kuopiosta ja Savonlinnasta taas
matkaa Pieksämäelle on vajaat 100 kilometriä. Helsingistäkin alle 300
kilometriä. Junalla Stadista Pieksämäelle menee kolmisen tuntia.
Millaisella
ohjelmalla ollaan liikkeellä?
Tänäkin vuonna tapahtuman puhujalistaus on erittäin tasokas.
Moni key note -puhujista osoitti tasonsa (viimeistään) viime vuoden foorumissa,
mutta toki mukana on nyt myös uusia kasvoja.
Vuoden 2017 puhujakokoonpanon
muodostavat seuraavat nimet (oikeus muutoksiin pidätetään):
- Suomen Olympiakomitean huippu-urheiluyksikön johtaja Mika Kojonkoski
- Turun ammattikorkeakoulun lehtori (urheilujohtaminen) Jaakko Haltia
- European Fighting Challenge -vapaaotteluorganisaation toimitusjohtaja Jarno Kukila
- LähiTapiolan yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Arto Heinonen
- Suomen kaikkien aikojen menestynein taitoluistelija, maamme urheiluliiketoiminnan suurimpiin lupauksiin kuuluva Laura Lepistö.
Tilaisuuden juontaa allekirjoittanut.
Päivän aikana sivuttavia teemoja tulevat olemaan mm.
sosiaalinen media, urheilumarkkinointi, kansainvälisen urheilubisneksen
lanseeraus, yhteiskuntavastuu ja sen urheiluseuroille & järjestöille
tarjoamat mahdollisuudet sekä ihmisten johtaminen ja motivointi. Tilaisuuden
jälkeen järjestetään vielä verkostoitumistilaisuus myöhemmin tarkentuvassa
paikassa.
Piletit kustantavat 50 euroa (ALV 24%) ja tuotot tullaan ohjaamaan
pieksämäkeläisen junioriurheilun hyväksi. Opiskelijat saavat lipuista -30 % alennuksen koodilla "opiskelija".
Osallistujat voivat lippua ostaessaan ohjata suoraan 10 euroa haluamalleen pieksämäkeläiselle seuralle. Tämän lisäksi mahdollisilla tapahtumatuotoilla pyritään rahoittamaan alueellista junioriurheilua. Huom! Mikäli seurakohtainen summa jää alle 50 euron, siirretään summa seminaarin kokonaistuottoihin, joilla pyritään merkittävämpään alueelliseen vaikuttavuuteen juniorityön näkökulmasta. Henkilökohtaisesti allekirjoittanut haluaisi nähdä, että tuotot käytetään nimenomaisesti juniorivalmentajien koulutukseen ja/tai vanhempien kouluttamiseen ns. reilun pelin sääntöihin liittyen.
Sen verran tohtori Kuuluvainen ottaa omaa riskiä kannettavakseen Pieksämäen hyväksi, että henkilökohtainen break-even pisteeni menee noin 90-100 osallistujassa. Pieksämäen kaupungilla, puhumattakaan seuroista, ei siis ole minkäänlaista taloudellista riskiä. Minulla (tai omistamallani Hockey Tiger Oy:lla) sen sijaan on :) En kuitenkaan epäile hetkeäkään, ettemmekö saisi tuota määrää porukkaa häkkiin. Suurempi markkinointimyllytys käynnistellään tammikuun kuluessa. Kiitokset jo tässä vaiheessa avusta Pieksämäen kaupungin suuntaan Kari Koistisella ja Antti Nousiaiselle. Erityiskiitos myös Tiina Stenille jeesistä tapahtumaposterien kanssa. #Respect.
Osallistujat voivat lippua ostaessaan ohjata suoraan 10 euroa haluamalleen pieksämäkeläiselle seuralle. Tämän lisäksi mahdollisilla tapahtumatuotoilla pyritään rahoittamaan alueellista junioriurheilua. Huom! Mikäli seurakohtainen summa jää alle 50 euron, siirretään summa seminaarin kokonaistuottoihin, joilla pyritään merkittävämpään alueelliseen vaikuttavuuteen juniorityön näkökulmasta. Henkilökohtaisesti allekirjoittanut haluaisi nähdä, että tuotot käytetään nimenomaisesti juniorivalmentajien koulutukseen ja/tai vanhempien kouluttamiseen ns. reilun pelin sääntöihin liittyen.
Sen verran tohtori Kuuluvainen ottaa omaa riskiä kannettavakseen Pieksämäen hyväksi, että henkilökohtainen break-even pisteeni menee noin 90-100 osallistujassa. Pieksämäen kaupungilla, puhumattakaan seuroista, ei siis ole minkäänlaista taloudellista riskiä. Minulla (tai omistamallani Hockey Tiger Oy:lla) sen sijaan on :) En kuitenkaan epäile hetkeäkään, ettemmekö saisi tuota määrää porukkaa häkkiin. Suurempi markkinointimyllytys käynnistellään tammikuun kuluessa. Kiitokset jo tässä vaiheessa avusta Pieksämäen kaupungin suuntaan Kari Koistisella ja Antti Nousiaiselle. Erityiskiitos myös Tiina Stenille jeesistä tapahtumaposterien kanssa. #Respect.
Lippuja tapahtumaan voit ostaa täältä (samasta osoitteesta
löydät myös tarkempaa tietoa tapahtumasta): https://holvi.com/shop/urheilujohtaminen/
Jos olet kiinnostunut yhteistyöstä UJT2017-Foorumiin liittyen, ota yhteyttä allekirjoittaneeseen. Voin jo tässä ilmoittaa, ettemme ole juurikaan ostamassa ulkopuolelta palveluita tilaisuuteen liittyen. Erilaiset barter-/vaihtokauppaideat sen sijaan ovat toki aina tervetulleita.
Lipun lunastaneet saavat tilausvahvistuksen mukana myös alennuskoodin, jolla voi hankkia maaliskuussa julkaistavan ”Urheiluseurojen sisäpiirissä”- kirjamme alennetulla hinnalla.
Lipun lunastaneet saavat tilausvahvistuksen mukana myös alennuskoodin, jolla voi hankkia maaliskuussa julkaistavan ”Urheiluseurojen sisäpiirissä”- kirjamme alennetulla hinnalla.
Tarkoitus on selvitellä mahdollisia majoituspaketteja sun
muita. Jos haluat yöpyä kaupungissa, niin laitelkaa viestiä vaikka
allekirjoittaneelle (arto.kuuluvainen@gmail.com),
niin kartoitan mahdollisuuksia alennettuihin hintoihin.
Tunnisteet:
#UJT2017,
Arto Heinonen,
Arto Kuuluvainen,
Jaakko Haltia,
Jarno Kukila,
Laura Lepistö,
Mika Kojonkoski,
Pieksämäki,
Tiina Sten,
Urheilujohtamisen tulevaisuus -foorumi
maanantai 2. tammikuuta 2017
Mitä urheilubisneksessä tapahtuu vuonna 2017? Kohti virtuaalitodellisuutta ja biometristä tunnistamista
Aloitetaan vuosi 2017 kliseemäisellä katsauksella
urheilubisneksen lähitulevaisuuteen. Vaikken olekaan varsinainen teknologia-asiantuntija,
niin teknologisten innovaatioiden siirtäminen urheilun kontekstiin on erittäin
kiehtova aihepiiri, joka tulee määrittämään niin urheilumarkkinoinnin kuin
valmennuksenkin tulevaisuutta.
Tässä bloggauksessa keskitymme virtuaalitodellisuuden (VR)
urheilulle tarjoamiin mahdollisuuksiin. Kolikkoa katsotaan niin urheilijoiden
kuin kannattajienkin perspektiivistä. Bloggauksen lopuksi luodaan pieni katsaus
myös biometrisen tunnistamisen urheilulle tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Käännetäänpä siis jälleen kerran katseet kohti Pohjois-Amerikan
markkinoita. No niin… Siellä joku yskii, että luvassa on jälleen kovin
kaukaiselta tuntuvaa suuren maailman meininkiä. Isojen poikien leikit erikseen,
sillä eihän meillä tällaiseen ole resursseja. Eikä varmaan osaamistakaan. Väärin!
En allekirjoita.
Koska suomalainen urheilu tulee kuitenkin vain hieman
perässä ns. suurta maailmaa, niin mitä todennäköisimmin lähivuosina myös
suomalaiset seurat ja penkkiurheilijat nauttivat tässä bloggauksessa
esitellyistä teknologioista. Toki pian esiteltävät ratkaisut voivat vielä tällä
hetkellä olla kotimaisen urheilun toimijoille pääosin liian kalliita
toteutettavaksi. Teknologialla on kuitenkin tapana skaalautua hyvin nopeasti,
ja hinnat painuvat pian siedettävälle tasolle. Esimerkiksi VR:lle haaste on
toistaiseksi ollut se, että monet applikaatiot vaativat laadukkaasti toimiakseen
kalliit headsetit ja tehokkaat tietokoneet. Valmistajat hakevat kuitenkin koko
ajan edullisempia ratkaisuja, sillä jokainen ymmärtää, että tämä on avaintekijä
koko VR-ilmiön todellisen läpilyönnin näkökulmasta. Kun homma piakkoin alkaa
toimia laadukkaasti halvemmilla kuulokkeilla ja älypuhelimilla,
virtuaalitodellisuuden läpimurto alkaa olla jo hyvin lähellä.
Ehkä jo joulukuussa 2017 tilanne on siis vallan toisenlainen.
Suomalaisittain mielenkiintoista on muuten myös se, että muuan Nokia hamuaa
mukaan VR-kisaan.
Urheilun VR-pioneerit
Urheilu ei globaalistikaan ole ollut mikään pioneeri uusien
teknologien omaksumisen suhteen, mutta VR:n suhteen etenkin Pohjois-Amerikassa
on oltu hyvin hereillä. Voidaankin väittää, että vuonna 2016
virtuaalitodellisuus alkoi jo tehdä jonkinasteista läpimurtoa urheilun parissa,
sillä erilaisia ottelu- ja kilpailusimulaatioita hyödynnetään jo laajalti
harjoittelun tukena. Esimerkiksi useat NFL-seuroista ovat aloittaneet
yhteistyön virtuaalitodellisuuteen erikoistuneiden yritysten kanssa. Hyvänä
esimerkkinä vaikkapa Arizona Cardinals, joka yhteistyössä Stanfordin
yliopistosta lähtöisin olevan STRIVR Labsin (http://www.strivrlabs.com/) kanssa,
on luonut maailman, jossa pelinrakentajat Oculus Rift -virtuaalilaseja käyttäen
harjoittelevat erilaisia pelitilanteita. Tällainen treeni auttaa mm. ennaltaehkäisemään
harjoitustilanteissa tapahtuvia loukkaantumisia. NHL-seuroista ainakin
Washington Capitals hyödyntää samaa teknologiaa. Tarkemmin aiheesta voit lukea
esimerkiksi täältä: http://www.espn.com/blog/arizona-cardinals/post/_/id/18836/cardinals-use-of-virtual-reality-technology-yields-record-season
MLB:ssä (Baseball) jo yli puolet seuroista käyttää EON
Sportsin VR-teknologiaa, joka auttaa lyöjiä valmistautumaan erilaisten
syöttäjien kohtaamiseen. Myös Japanissa, jossa baseball on erittäin suuri laji,
sama teknologia on jo käytössä, kuten vaikkapa tämä video osoittaa: https://youtu.be/Hq1Hlcb8F3E?t=9m54s
Mitä virtuaalitodellisuus sitten voi tuoda urheilufaneille?
Usein fanit haluavat päästä mahdollisimman lähelle kannattamaansa joukkuetta.
He haluavat nähdä ja kokea sen mitä pelaajat ja valmentajat kokevat niin
ottelun alla, sen aikana kuin sen jälkeenkin. Tähän VR tarjoaa ratkaisuja. Jo
nyt virtuaalitodellisuus on mahdollistanut otteluiden seuraamisen ikään kuin sivurajalta
tai vaihtopenkiltä. Voidaankin nähdä, että virtuaalitodellisuuden ratkaisut ikään
kuin muuntavat katsojat tapahtuman osallistujiksi.
Täytyy kuitenkin muistaa, että vaikka VR-teknologiat
kehittyvät hurjaa vauhtia, ollaan vielä kaukana valmiista. Ensinnäkin, 360°-lähetysten
laatu on toistaiseksi ollut parempi sisällä kuin ulkona tehdyissä lähetyksissä.
Tässä vaiheessa on syytä mainita, että käynnissä on myös debatti siitä
edustavatko 360°-videot edes oikeaa virtuaalitodellisuutta, koska katsoja ei
näissä videoissa varsinaisesti pääse liikkumaan stadionilla, hallissa tai
kilpailupaikalla. Toistaiseksi ”oikeaa” VR:a edustavat teknologiat tuntuvat
vielä perustuvan tietokoneella luotuihin graafisiin ratkaisuihin (kts. esim. Ajaxin
ja PSV:n kanssa yhteistyötä tekevä Beyondsports; http://beyondsports.nl/).
Asiantuntijoiden
valistunut arvio tuntuu olevan, että menee vielä reilut viisi vuotta, kunnes
kamerateknologia saavuttaa tason, jota ”oikeat” VR-ratkaisut vaativat
toimiakseen laadukkaasti. Kun tämä tapahtuu, voimme siis kävellä kentällä ja
seurata otteluita ihan mistä päin stadionia tahansa.
Urheilun kontekstissa virtuaalitodellisuutta on kritisoitu
erityisesti siitä, että se vie pois urheilun sosiaalista ulottuvuutta.
Matsikokemukseen, kun kuuluu usein olennaisesti sen katsominen yhdessä ystävien
tai sukulaisten kanssa. Toki sosiaalisen median sekä VoIP-teknologioiden
integrointi tulee tarjoamaan tähän dilemmaan omia ratkaisujaan.
VR tuo mukanaan haasteita myös oikeuksien omistajille. Ilmiö,
ja koko markkina, on niin uusi, ettei VR-oikeuksien arvottaminen ole ihan
yksioikoista. Myös juridisesta näkökulmasta tästä voi vielä nousta haasteita. Oma
aihepiirinsä on esimerkiksi se miten paljon yleisön puhetta voi nauhoittaa ja
lähettää ilman katsojien lupaa. Yksityisyyden suojan rajoja tullaan varmasti koettelemaan.
Jos katsotaan lajeja, niin korkealaatuisinta kuvaa voidaan
tällä hetkellä tuottaa esimerkiksi vapaaottelusta, koripallosta, jääkiekosta
tai nyrkkeilystä. Toisaalta esimerkiksi maksutelevisiojätti Sky on jo tuottanut
yhteistyössä Formula One Managementin ja Williamsin F1- tallin kanssa
VR-lähetyksiä formuloiden testeistä. Formulafanit ovatkin päässeet jo mukaan
mm. Williamsin ohjaamoon sekä varikolle. Nämä lähetykset ovat olleet tarjolla
ainakin Facebook 360 Videon ja Oculuksen kautta. Skyllä, kuten monella
muullakin mediayhtiöllä, on oma applikaationsa VR-lähetyksiä varten. Skyn ja Williamsin 360°- videon löydät
vaikkapa täältä: https://www.jauntvr.com/title/452d091d2b
![]() |
VR tulee- Onko urheilu valmis? |
Miten mediayhtiöt ovat valmistautuneet virtuaalitodellisuuden läpimurtoon?
Esimerkiksi NBC tarjosi jo Rion Olympialaisista 360°-lähetyksiä.
Nämä lähetykset tosin olivat katsottavissa vain tietyillä Samsungin älypuhelimilla
ja VR-headseteillä sekä julkaistiin pääosin vasta jälkilähetyksinä. Pihvinä
kuitenkin se, että kyseessä lienee ensimmäinen suuremman mittakaavan VR-testaus
globaalissa urheilutapahtumassa.
NBC on myös sopinut NextVR -nimisen
yrityksen kanssa siitä, että seuraava Kentucky Derby tullaan tuottamaan myös VR-lähetyksenä. Tämä tulee käsittääkseni olemaan
ensimmäinen hevosurheilusta toteutettava VR-lähetys. NBC:n lisäksi samainen
NextVR on sopinut Fox Sportsin kanssa useiden eri urheilulähetysten
VR-toteutuksista. Näiden joukossa ovat mm. Nascarin Daytona 500 -autokisa sekä Saksan
Bundesliigan otteluita. Yritys on hiljattain kerännyt 80 miljoonan dollaria
uutta pääomaa lähinnä aasialaisilta sijoittajilta. Edellisellä
rahoituskierroksella NextVR:n yli 30 miljoonan dollarin pääomapotti rakentui
lähinnä yhdysvaltalaisten sijoittajien sijoituksista. Rahasummat antavat
osviittaa siitä, että VR:n kaupallisiin mahdollisuuksiin todella uskotaan
globaalilla tasolla.
Myös Nokia on siis lähtenyt mukaan VR-teknologia
markkinoille. Tähän liittyy hauska anekdootti. Annoin kesäkuussa haastattelun
urheilumarkkinoinnista Kauppalehdelle: http://www.kauppalehti.fi/uutiset/urheilumarkkinoinnin-seuraava-mullistus-on-vr---testissa-jo-em-kisoissa/gE4Ac2TT.
Olin tuolloin bongannut brittilehdestä pienen maininnan siitä, että UEFA teki
EM-kisojen yhteyksissä testausta Nokion OZO-kameralla (OZOn avulla pystytään
tekemään suoraa kolmiulotteista lähetystä 360°-videolla). Kerroin tästä
Kauppalehden toimittajalle (Micke Suopuro), joka tiedusteli asiaa suoraan
Nokialta. Nokia kieltäytyi tuolloin kuitenkin kommentoimasta asiaa millään tavoin.
Tuleeko VR sitten syrjäyttämään perinteisemmät tavat
kuluttaa urheilua? Ei varsinaisesti. Valtaosa asiantuntijoista tuntuisi näkevän,
että VR ennemminkin täydentää tarjontaa. Pian katsoja voi esimerkiksi
puoliajalla analyysien katsomisen sijaan vaikkapa käydä ottelun maaleja läpi
eri pelaajien perspektiivistä. Toisaalta samainen katsoja voi päättää
haluavansa seurata koko matsin nimenomaisesti suosikkiurheilijansa kypärän
sisältä. Kyseessä voi siis olla ikään kuin ”Second Screen 2.0”.
Kyseessä on siis ilmiö, joka tavallaan lähestyy jo scifistä
tuttua teleportaatiota. Toisaalta, on myös lajeja, kuten golf ja voimistelu,
joissa VR:n ei uskota välttämättä lyövän läpi. Ainakaan vielä
lähitulevaisuudessa.
Joka tapauksessa, esimerkiksi Miami Dolphinsin
markkinointijohtaja Jeremy Walls visioi hiljattain, että parinkymmenen vuoden päästä seura
myy erillisiä VR-kausikortteja. Tällainen kehitys avaisi kokonaan uuden
markkinan seuroille. Käytännössä Dolphinsillakin voisi siis jatkossa olla
tällaisen VR-kausikortin haltijoita vaikkapa Suomen Turussa.
Biometrinen tunnistaminen- keino kannattajakokemuksen kehittämiseksi?
Biometrinen tunnistaminen on ollut jo vuosia käytössä mm.
lentokentillä ja puhelimissa. Käytännössä tällä siis tarkoitetaan silmän
iiristunnistukseen tai sormenjälkitunnistukseen perustuvia menetelmiä.
Mitä biometrisella tunnistamisella sitten on tekemistä urheilun kanssa? Jokainen varmasti allekirjoittaa väitteen, että jonottaminen on suurimpia urheilutapahtumaan liittyviä asiakaskokemuksen pilaajia.
Olin syksyllä puhumassa henkilöbrändeistä ja sosiaalisesta mediasta
Liigan kaudenavausinfossa. Samassa tilaisuudessa esiteltiin HIFK:n toteuttamaa
palvelumuotoiluprojektia. Päällimmäisenä mieleeni tuosta esityksestä jäi
nimenomaisesti jonojen ja ruuhkien muodostamat haasteet ottelutapahtumalle. Usein
ihmiset ärsyyntyvät ruuhkissa. Tämän lisäksi jonottaminen myös syö suoraan
ottelutapahtuman tuottoja. Yrittäkääpä esimerkiksi ostaa Stadin Derbyn
puoliajalla olutta. Kun saat vihdoin tuopin käteesi, matsi onkin taas alkanut.
Nykymaailmassa myös mm. terroristiuhkan mukanaan tuomat tiukentuneet
turvamääräykset näkyvät pidentyneinä jonotusaikoina. Pohjois-Amerikassa
ensimmäiset seurat ovatkin jo ottaneet käyttöön biometrisen tunnistamisen seurojen
kausikorttilaisille. Ensimmäisten joukossa olivat MLB:n San Francisco Giants ja
NBA:n Miami Heat. Seurat maksavat biometrisen tunnistamisen mahdollistavista
teknologioista usein lisenssimaksun. Kannattajille palvelu ei maksa mitään.
Käytännössä homma toimii niin, että seura varaa 1-2 omaa
linjaa biometrisesti tunnistautuville kannattajilleen. Näissä linjoissa on
asennettuna laitteet, jotka päästävät esimerkiksi sormenjälkitunnisteella
kausikorttilaisen suoraan sisään stadionille. Samalla seurat voivat kerätä
huikeat määrät dataa kannattajiensa kuluttajakäyttäytymisestä, olkoonkin että
yksityisyydensuojaan liittyvät tekijät ovat tältäkin osin vielä hieman
vaiheessa.
Markkinointitutkimuksen ammattilaisena en kuitenkaan malta
olla herkuttelematta tällaisten teknologioiden tarjoamilla tutkimuksellisilla
mahdollisuuksilla. Käytännössä seurat saavat tietoa mm. siitä miten ajoissa
kukin kannattaja tulee otteluihin, missä otteluissa jonottamista helpottaville
palveluille on suurin kysyntä ja millaiset kannattajat näitä palveluja
käyttävät.
Kuulostaa hienolta, mutta näilläkin teknologioilla on vielä
matkaa todelliseen läpilyöntiin. Marraskuun lopussa Miami Heatin ja Memphis
Grizzliesin välisessä NBA-matsissa vain muutamakymmenen kannattajaa käytti
palvelua. Ottelun yleisömäärä oli kuitenkin peräti 19 600. Silmän
iiristunnistuksen osalta homma on vielä enemmän lapsenkengissä. NBA:ssa Indiana
Pacers on ottanut teknologian käyttöönsä, mutta se valvoo tämän kautta vain
henkilöstönsä ja pelaajiensa kulkua kotihalliin. Myös Argentiinassa homma on
viety melko pitkälle, sillä jalkapalloseura Tigre tarjoaa kannattajilleen
mahdollisuutta asentaa kausikorttia vastaava mikrosiru ihonsa alle. Näin he
pääsevät jonottamatta sisään stadionille. http://www.abc.net.au/news/2016-04-27/argentine-club-tigre-launches-microchip-for-fans/7361506
Kuten todettua, teknologiat liki kaiken tässä bloggauksessa
esitellyn toteuttamiseksi ovat jo olemassa. Itse asiassa ne ovat jo pääosin
käytössäkin, mutta matka tavallisen urheilunkuluttajan hyppysiin on vielä
pitkä. Vai onko sittenkään?
Jos haluat lukea hienoja tarinoita suomalaisesta
urheilubisneksestä, niin en malta olla suosittelematta maaliskuussa ilmestyvän
kirjamme ("Urheiluseurojen sisäpiirissä- tarinat tunteen takana") hankkimista. Kun hankit opuksen ennakkoon verkkokauppani kautta,
lahjoitat samalla 5 euroa Hope ry:n ja TPS Salibandyn -projektiin jolla
mahdollistamme heikommista lähtökohdista tuleville lapsille salibandyn
harrastamisen.
Kirjamme voit tilata täältä:
https://holvi.com/shop/urheilujohtaminen/product/3c0275699ebfd0b298c10369dd3d355d/
Tunnisteet:
360°-lähetys,
Biometrinen tunnistaminen,
Kannattajakokemus,
Teknologia,
Virtuaalitodellisuus,
VR
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)