Vuonna 2008 perustimme oman salibandyseuran (FBT Blue Flames), joka parhaimmillaan kipusi kakkosdivariin saakka. Tuolla tasolla kuitenkin resurssipula iski pahasti kasvoille. Vuonna 2017 fuusioimme seuran perinteikkääseen paraislaisseura Piffeniin. Kirjoittelin seuramme tarinan ylläpitämääni GM:n blogiin. GM:n blogi nautti melkoista kulttisuosiota Turun Seudun alasarjasählyskenessä takavuosina. Sittemmin aika ja energiat kyseisen foorumin suhteen loppuivat ja viime vuodet päivittely oli hyvinkin epäsäännöllistä.
Ensimmäisenä vuorokautena tarinan oli lukenut jo lähes 1000 lukijaa.
http://fbtblueflames.blogspot.fi/2017/05/sinisen-liekin-on-aika-sammua.html
Kauppatieteiden tohtori Arto Kuuluvainen bloggaa lähinnä bisneksestä ja urheilujohtamisesta & - markkinoinnista. Kuuluvainen on väitellyt Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta. Hän on mm. luonut yhden Suomen ensimmäisistä yliopistotason Urheilujohtamisen -kursseista. Lisäksi Kuuluvainen on ollut mukana useissa urheiluseuroissa sekä monissa urheilubisneksissä omistajana ja partnerina.
perjantai 5. toukokuuta 2017
Tarina Sinisestä Liekistä
Tunnisteet:
Blogi,
FBT Blue Flames,
Salibandy,
Salibandyseura,
Turku,
Urheiluseura
perjantai 24. maaliskuuta 2017
#UJT2017 lähestyy!
Urheilujohtamisen Tulevaisuus Foorumi 2017 lähestyy ja lippu kauppa käy hyvään tahtiin. Tervetuloa mukaan! Lippuja saat hankittua esimerkiksi verkkokaupastani tai ottamalla suoraan yhteyttä sähköpostilla (arto.kuuluvainen@gmail.com):
https://holvi.com/shop/urheilujohtaminen/
Tässä paikallislehden juttu Foorumiin liittyen:
https://holvi.com/shop/urheilujohtaminen/
Tässä paikallislehden juttu Foorumiin liittyen:
Tunnisteet:
#UJT2017,
Arto Kuuluvainen,
Bisnes,
Pieksämäen Lehti,
Pieksämäki,
Seminaari,
urheilubisnes,
Urheilujohtaminen,
Urheilujohtamisen tulevaisuus -foorumi
sunnuntai 8. tammikuuta 2017
URHEILUJOHTAMISEN TULEVAISUUS FOORUMI 2017 (PIEKSÄMÄKI)- Mistä oikein on kysymys?
Eletään 1990-lukua,
kun (etenkin tuohon maailmanaikaan maan selkeästi vaikutusvaltaisin media)
Helsingin Sanomat tekee jutun Pieksämäestä. Juttu ei varsinaisesti mairittele
kaupunkia. Tutkimukseen perustuva juttu leimaa Pieksämäen Suomen
onnettomimmaksi paikkakunnaksi. Tämä stigma palaa syvälle Pieksämäen
orvasketoon. Niin syvään, että kaikuja tuosta jutusta kuulee vielä vuonna 2017.
Mitä Pieksämäki sitten minulle merkitsee? Kesää, mökkiä,
sukulaisia, huikean edullisia liikuntamahdollisuuksia, Pieksämäen Pallo-Seppoja
(PiPS), Savon Palloa (SaPa), Pieksämäen Salibandya (Pisaba) ja tennisseura
T-70:tä. Positiivisia juttuja.
Niin. Vanhempani tekivät paluumuuton paikkakunnalle jokunen
vuosi sitten. Pieksämäki on paikkakunta, joka on kulkenut mukana läpi elämäni,
vaikken ole koskaan kaupungissa asunutkaan. Suuri osa sukuani sen sijaan on,
jonka lisäksi kesäpaikkamme sijaitsee Pieksämäellä. Takavuosina myös urheilu
kuljetti usein kaupunkiin, sillä Kuopion ja Pieksämäen junnujengit olivat usein
samoissa lohkoissa. Sympatiseeraan siis Pieksämäkeä poikkeuksellisen vahvasti. Lisäksi olen hieman sparraillut paikallista lätkäseuraa (PiPS) esimerkiksi sosiaaliseen mediaan liittyen, joskin tuo on lähinnä ollut veljeni projekti.
Hiljattain olen ilolla pannut merkille Pieksämäeltä
kaikuneet vahvat signaalit siitä, että kaupunkiin on palaamassa positiivinen
vire. Jos pystyn jotenkin kaupunkia auttamaan, niin teen sen hyvin mielelläni. Koska
ydinosaamiseni linkittyy vahvasti urheiluun ja urheilubisnekseen, niin olen
tietenkin funtsinut Pieksämäen kaupunkibrändin kehittämistä tätä kautta.
Hyväksi vertailukohdaksi voidaan ottaa vaikkapa
samankokoinen Loimaa (Wikipedian mukaan Pieksämäellä asuu vajaat 19 000
asukasta, Loimaalla vajaat 16 500), jonka kaupunkibrändin rakentumisessa
Hurrikaani ja Bisons ovat olleet selvästi pieksämäkeläisiä seuroja suuremmassa
roolissa. Jos paikan brändääminen urheilun keinoin kiinnostaa, niin erittäin
vahva suositus tälle Jaakko Haltian loistavalla bloggaukselle aiheesta: http://www.csb.fi/arvoa-urheilusta-hanke/loimaanlikat/
”Loimaalla ei ole enää kahta liigajoukkuetta, mutta useamman vuoden kestänyt ajanjakso sai aikaan jotain poikkeuksellista. Hurrikaani-Loimaan ja Bisonsien esitykset parketeilla ja joukkueiden saama mediahuomio ovat nostaneet suomalaisten tietoisuutta Loimaasta.
Loimaan yrityselämässä korostuvat vahvasti investoivat teknologiayritykset, mutta laajempaa tietoisuutta niiden olemassaolosta on vienyt eteenpäin urheiluseurojen kautta syntynyt mediajulkisuus. Nykyisestä asuinpaikastaan riippumatta loimaalaiset ovat olleet piirun verran enemmän loimaalaisia kuin aiemmin.” -Jaakko Haltia
Jos puolestaan katsotaan Pieksämäkeä urheilukaupunkina, niin
mitä tulee mieleen? Usein ensimmäisenä mainitaan suomalaista lentopalloa
vuosikaudet suvereenisti aikanaan dominoinut Pieksämäen NMKY,
”Namika”.
Urheilua seuraava kansalainen mainitsee ehkä myös naisten
lentopallon Mestaruusliigassa pelaavan Pieksämäki Volleyn. Joku osaa vielä
yhdistää nykyisistä huippu-urheilijoista uimari Ari-Pekka Liukkosen ja
rallikuski Esapekka Lapin juuret Pieksämäkeen. Saattaapa joku urheilutietäjä tiedostaa,
että takavuosien urheilutähdistä esimerkiksi Tommi Kovanen sekä muuan Raimo
Kuuluvainen olivat lähtöisin Pieksämäeltä. Voidaan kuitenkin väittää, että
kaupungin suurimmat menestysvuodet urheilukaupunkina ajoittuvat vuosikymmenten
taa.
Potentiaalia profiilinkohotukseen nimenomaisesti urheilu- ja
liikuntakaupunkina Pieksämäelläkin kuitenkin on. Ja sitä on paljon.
Harrastusmahdollisuudet kaupungissa ovat erittäin hyvät. Hiekanpään
urheilualueella sijaitsevat vieri vieressä hyvä jäähalli, urheilutalo, uimahalli
kuntosalilaitteineen, uusi hiekkatekonurmikenttä sekä mm. tennis- ja beach
volley kenttiä. Lisäksi näyttää vahvasti siltä, että alueelle rakennetaan
lähitulevaisuudessa vielä halli mm. palloilu- ja kamppailulajien käyttöön.
Haluaisinkin todella nähdä, että tulevaisuuden Pieksämäki profiloituu nimenomaisesti
urheilullisena ja liikunnallisena kaupunkina. Nämä kun ovat
brändiattribuutteja, jotka korreloivat positiivisesti monen muunkin hyväksi
koetun piirteen kanssa. Tämä taas on omiaan lisäämään kaupungin vetovoimaa,
niin koulutetun työvoiman, tapahtumajärjestäjien kuin turistienkin silmissä.
#UJT2017- Miksi juuri
Pieksämäki?
Ensimmäinen konkreettinen askel tätä visiota kohti otetaan
20.4.2017 Pieksämäen kulttuurikeskus Poleenissa. Tuolloin nimittäin
järjestetään järjestyksessään kolmas Urheilujohtamisen
Tulevaisuus Foorumi.
Juho Nenosen & Itä-Suomen yliopiston Joensuussa keväällä 2015 lanseeraamasta tapahtumasta
on kasvamassa traditio, joka kerää suomalaisesta urheilubisneksestä
kiinnostuneet ympäri maan verkostoitumaan ja kuuntelemaan timanttisia
esiintyjiä. Edellisvuonna oltiin Turussa ja paikalla oli pyöreästi 150 henkeä.
Bloggaukseni edellisvuoden seminaarista löydät täältä: http://kuuluvainen.blogspot.fi/2016/05/ujt2016-kovat-odotukset-viela-kovempi.html
Kisan vuoden 2017 foorumin järjestämisestä vei siis Pieksämäki. Muitakin vaihtoehtoja
oli, mutta Pieksämäki tarttui selvästi aktiivisimmin asiaan ja lupasi tukea järjestelyjä
kaupungin puolesta mm. tarjoamalla tilat tapahtumalle. Kaupungin
kulttuurikeskus Poleeni sopiikin erinomaisesti
tämänkaltaisen seminaarin tapahtumapaikaksi.
Ja onko se Pieksämäki syrjässä ja kaukana? No ei niinkään.
Ensinnäkin kaupunki on tunnettu rautatiekaupunkina, joten VR kuljettaa oikein
nätisti ihmiset paikalle ympäri Suomen. Jos taas haluat tulla autolla, niin
alle 200 kilometrin päässä Pieksämäestä sijaitsevat mm. sellaiset kaupungit
kuin Lahti ja Joensuu. Mikkelistä, Jyväskylästä, Kuopiosta ja Savonlinnasta taas
matkaa Pieksämäelle on vajaat 100 kilometriä. Helsingistäkin alle 300
kilometriä. Junalla Stadista Pieksämäelle menee kolmisen tuntia.
Millaisella
ohjelmalla ollaan liikkeellä?
Tänäkin vuonna tapahtuman puhujalistaus on erittäin tasokas.
Moni key note -puhujista osoitti tasonsa (viimeistään) viime vuoden foorumissa,
mutta toki mukana on nyt myös uusia kasvoja.
Vuoden 2017 puhujakokoonpanon
muodostavat seuraavat nimet (oikeus muutoksiin pidätetään):
- Suomen Olympiakomitean huippu-urheiluyksikön johtaja Mika Kojonkoski
- Turun ammattikorkeakoulun lehtori (urheilujohtaminen) Jaakko Haltia
- European Fighting Challenge -vapaaotteluorganisaation toimitusjohtaja Jarno Kukila
- LähiTapiolan yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Arto Heinonen
- Suomen kaikkien aikojen menestynein taitoluistelija, maamme urheiluliiketoiminnan suurimpiin lupauksiin kuuluva Laura Lepistö.
Tilaisuuden juontaa allekirjoittanut.
Päivän aikana sivuttavia teemoja tulevat olemaan mm.
sosiaalinen media, urheilumarkkinointi, kansainvälisen urheilubisneksen
lanseeraus, yhteiskuntavastuu ja sen urheiluseuroille & järjestöille
tarjoamat mahdollisuudet sekä ihmisten johtaminen ja motivointi. Tilaisuuden
jälkeen järjestetään vielä verkostoitumistilaisuus myöhemmin tarkentuvassa
paikassa.
Piletit kustantavat 50 euroa (ALV 24%) ja tuotot tullaan ohjaamaan
pieksämäkeläisen junioriurheilun hyväksi. Opiskelijat saavat lipuista -30 % alennuksen koodilla "opiskelija".
Osallistujat voivat lippua ostaessaan ohjata suoraan 10 euroa haluamalleen pieksämäkeläiselle seuralle. Tämän lisäksi mahdollisilla tapahtumatuotoilla pyritään rahoittamaan alueellista junioriurheilua. Huom! Mikäli seurakohtainen summa jää alle 50 euron, siirretään summa seminaarin kokonaistuottoihin, joilla pyritään merkittävämpään alueelliseen vaikuttavuuteen juniorityön näkökulmasta. Henkilökohtaisesti allekirjoittanut haluaisi nähdä, että tuotot käytetään nimenomaisesti juniorivalmentajien koulutukseen ja/tai vanhempien kouluttamiseen ns. reilun pelin sääntöihin liittyen.
Sen verran tohtori Kuuluvainen ottaa omaa riskiä kannettavakseen Pieksämäen hyväksi, että henkilökohtainen break-even pisteeni menee noin 90-100 osallistujassa. Pieksämäen kaupungilla, puhumattakaan seuroista, ei siis ole minkäänlaista taloudellista riskiä. Minulla (tai omistamallani Hockey Tiger Oy:lla) sen sijaan on :) En kuitenkaan epäile hetkeäkään, ettemmekö saisi tuota määrää porukkaa häkkiin. Suurempi markkinointimyllytys käynnistellään tammikuun kuluessa. Kiitokset jo tässä vaiheessa avusta Pieksämäen kaupungin suuntaan Kari Koistisella ja Antti Nousiaiselle. Erityiskiitos myös Tiina Stenille jeesistä tapahtumaposterien kanssa. #Respect.
Osallistujat voivat lippua ostaessaan ohjata suoraan 10 euroa haluamalleen pieksämäkeläiselle seuralle. Tämän lisäksi mahdollisilla tapahtumatuotoilla pyritään rahoittamaan alueellista junioriurheilua. Huom! Mikäli seurakohtainen summa jää alle 50 euron, siirretään summa seminaarin kokonaistuottoihin, joilla pyritään merkittävämpään alueelliseen vaikuttavuuteen juniorityön näkökulmasta. Henkilökohtaisesti allekirjoittanut haluaisi nähdä, että tuotot käytetään nimenomaisesti juniorivalmentajien koulutukseen ja/tai vanhempien kouluttamiseen ns. reilun pelin sääntöihin liittyen.
Sen verran tohtori Kuuluvainen ottaa omaa riskiä kannettavakseen Pieksämäen hyväksi, että henkilökohtainen break-even pisteeni menee noin 90-100 osallistujassa. Pieksämäen kaupungilla, puhumattakaan seuroista, ei siis ole minkäänlaista taloudellista riskiä. Minulla (tai omistamallani Hockey Tiger Oy:lla) sen sijaan on :) En kuitenkaan epäile hetkeäkään, ettemmekö saisi tuota määrää porukkaa häkkiin. Suurempi markkinointimyllytys käynnistellään tammikuun kuluessa. Kiitokset jo tässä vaiheessa avusta Pieksämäen kaupungin suuntaan Kari Koistisella ja Antti Nousiaiselle. Erityiskiitos myös Tiina Stenille jeesistä tapahtumaposterien kanssa. #Respect.
Lippuja tapahtumaan voit ostaa täältä (samasta osoitteesta
löydät myös tarkempaa tietoa tapahtumasta): https://holvi.com/shop/urheilujohtaminen/
Jos olet kiinnostunut yhteistyöstä UJT2017-Foorumiin liittyen, ota yhteyttä allekirjoittaneeseen. Voin jo tässä ilmoittaa, ettemme ole juurikaan ostamassa ulkopuolelta palveluita tilaisuuteen liittyen. Erilaiset barter-/vaihtokauppaideat sen sijaan ovat toki aina tervetulleita.
Lipun lunastaneet saavat tilausvahvistuksen mukana myös alennuskoodin, jolla voi hankkia maaliskuussa julkaistavan ”Urheiluseurojen sisäpiirissä”- kirjamme alennetulla hinnalla.
Lipun lunastaneet saavat tilausvahvistuksen mukana myös alennuskoodin, jolla voi hankkia maaliskuussa julkaistavan ”Urheiluseurojen sisäpiirissä”- kirjamme alennetulla hinnalla.
Tarkoitus on selvitellä mahdollisia majoituspaketteja sun
muita. Jos haluat yöpyä kaupungissa, niin laitelkaa viestiä vaikka
allekirjoittaneelle (arto.kuuluvainen@gmail.com),
niin kartoitan mahdollisuuksia alennettuihin hintoihin.
Tunnisteet:
#UJT2017,
Arto Heinonen,
Arto Kuuluvainen,
Jaakko Haltia,
Jarno Kukila,
Laura Lepistö,
Mika Kojonkoski,
Pieksämäki,
Tiina Sten,
Urheilujohtamisen tulevaisuus -foorumi
maanantai 2. tammikuuta 2017
Mitä urheilubisneksessä tapahtuu vuonna 2017? Kohti virtuaalitodellisuutta ja biometristä tunnistamista
Aloitetaan vuosi 2017 kliseemäisellä katsauksella
urheilubisneksen lähitulevaisuuteen. Vaikken olekaan varsinainen teknologia-asiantuntija,
niin teknologisten innovaatioiden siirtäminen urheilun kontekstiin on erittäin
kiehtova aihepiiri, joka tulee määrittämään niin urheilumarkkinoinnin kuin
valmennuksenkin tulevaisuutta.
Tässä bloggauksessa keskitymme virtuaalitodellisuuden (VR)
urheilulle tarjoamiin mahdollisuuksiin. Kolikkoa katsotaan niin urheilijoiden
kuin kannattajienkin perspektiivistä. Bloggauksen lopuksi luodaan pieni katsaus
myös biometrisen tunnistamisen urheilulle tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Käännetäänpä siis jälleen kerran katseet kohti Pohjois-Amerikan
markkinoita. No niin… Siellä joku yskii, että luvassa on jälleen kovin
kaukaiselta tuntuvaa suuren maailman meininkiä. Isojen poikien leikit erikseen,
sillä eihän meillä tällaiseen ole resursseja. Eikä varmaan osaamistakaan. Väärin!
En allekirjoita.
Koska suomalainen urheilu tulee kuitenkin vain hieman
perässä ns. suurta maailmaa, niin mitä todennäköisimmin lähivuosina myös
suomalaiset seurat ja penkkiurheilijat nauttivat tässä bloggauksessa
esitellyistä teknologioista. Toki pian esiteltävät ratkaisut voivat vielä tällä
hetkellä olla kotimaisen urheilun toimijoille pääosin liian kalliita
toteutettavaksi. Teknologialla on kuitenkin tapana skaalautua hyvin nopeasti,
ja hinnat painuvat pian siedettävälle tasolle. Esimerkiksi VR:lle haaste on
toistaiseksi ollut se, että monet applikaatiot vaativat laadukkaasti toimiakseen
kalliit headsetit ja tehokkaat tietokoneet. Valmistajat hakevat kuitenkin koko
ajan edullisempia ratkaisuja, sillä jokainen ymmärtää, että tämä on avaintekijä
koko VR-ilmiön todellisen läpilyönnin näkökulmasta. Kun homma piakkoin alkaa
toimia laadukkaasti halvemmilla kuulokkeilla ja älypuhelimilla,
virtuaalitodellisuuden läpimurto alkaa olla jo hyvin lähellä.
Ehkä jo joulukuussa 2017 tilanne on siis vallan toisenlainen.
Suomalaisittain mielenkiintoista on muuten myös se, että muuan Nokia hamuaa
mukaan VR-kisaan.
Urheilun VR-pioneerit
Urheilu ei globaalistikaan ole ollut mikään pioneeri uusien
teknologien omaksumisen suhteen, mutta VR:n suhteen etenkin Pohjois-Amerikassa
on oltu hyvin hereillä. Voidaankin väittää, että vuonna 2016
virtuaalitodellisuus alkoi jo tehdä jonkinasteista läpimurtoa urheilun parissa,
sillä erilaisia ottelu- ja kilpailusimulaatioita hyödynnetään jo laajalti
harjoittelun tukena. Esimerkiksi useat NFL-seuroista ovat aloittaneet
yhteistyön virtuaalitodellisuuteen erikoistuneiden yritysten kanssa. Hyvänä
esimerkkinä vaikkapa Arizona Cardinals, joka yhteistyössä Stanfordin
yliopistosta lähtöisin olevan STRIVR Labsin (http://www.strivrlabs.com/) kanssa,
on luonut maailman, jossa pelinrakentajat Oculus Rift -virtuaalilaseja käyttäen
harjoittelevat erilaisia pelitilanteita. Tällainen treeni auttaa mm. ennaltaehkäisemään
harjoitustilanteissa tapahtuvia loukkaantumisia. NHL-seuroista ainakin
Washington Capitals hyödyntää samaa teknologiaa. Tarkemmin aiheesta voit lukea
esimerkiksi täältä: http://www.espn.com/blog/arizona-cardinals/post/_/id/18836/cardinals-use-of-virtual-reality-technology-yields-record-season
MLB:ssä (Baseball) jo yli puolet seuroista käyttää EON
Sportsin VR-teknologiaa, joka auttaa lyöjiä valmistautumaan erilaisten
syöttäjien kohtaamiseen. Myös Japanissa, jossa baseball on erittäin suuri laji,
sama teknologia on jo käytössä, kuten vaikkapa tämä video osoittaa: https://youtu.be/Hq1Hlcb8F3E?t=9m54s
Mitä virtuaalitodellisuus sitten voi tuoda urheilufaneille?
Usein fanit haluavat päästä mahdollisimman lähelle kannattamaansa joukkuetta.
He haluavat nähdä ja kokea sen mitä pelaajat ja valmentajat kokevat niin
ottelun alla, sen aikana kuin sen jälkeenkin. Tähän VR tarjoaa ratkaisuja. Jo
nyt virtuaalitodellisuus on mahdollistanut otteluiden seuraamisen ikään kuin sivurajalta
tai vaihtopenkiltä. Voidaankin nähdä, että virtuaalitodellisuuden ratkaisut ikään
kuin muuntavat katsojat tapahtuman osallistujiksi.
Täytyy kuitenkin muistaa, että vaikka VR-teknologiat
kehittyvät hurjaa vauhtia, ollaan vielä kaukana valmiista. Ensinnäkin, 360°-lähetysten
laatu on toistaiseksi ollut parempi sisällä kuin ulkona tehdyissä lähetyksissä.
Tässä vaiheessa on syytä mainita, että käynnissä on myös debatti siitä
edustavatko 360°-videot edes oikeaa virtuaalitodellisuutta, koska katsoja ei
näissä videoissa varsinaisesti pääse liikkumaan stadionilla, hallissa tai
kilpailupaikalla. Toistaiseksi ”oikeaa” VR:a edustavat teknologiat tuntuvat
vielä perustuvan tietokoneella luotuihin graafisiin ratkaisuihin (kts. esim. Ajaxin
ja PSV:n kanssa yhteistyötä tekevä Beyondsports; http://beyondsports.nl/).
Asiantuntijoiden
valistunut arvio tuntuu olevan, että menee vielä reilut viisi vuotta, kunnes
kamerateknologia saavuttaa tason, jota ”oikeat” VR-ratkaisut vaativat
toimiakseen laadukkaasti. Kun tämä tapahtuu, voimme siis kävellä kentällä ja
seurata otteluita ihan mistä päin stadionia tahansa.
Urheilun kontekstissa virtuaalitodellisuutta on kritisoitu
erityisesti siitä, että se vie pois urheilun sosiaalista ulottuvuutta.
Matsikokemukseen, kun kuuluu usein olennaisesti sen katsominen yhdessä ystävien
tai sukulaisten kanssa. Toki sosiaalisen median sekä VoIP-teknologioiden
integrointi tulee tarjoamaan tähän dilemmaan omia ratkaisujaan.
VR tuo mukanaan haasteita myös oikeuksien omistajille. Ilmiö,
ja koko markkina, on niin uusi, ettei VR-oikeuksien arvottaminen ole ihan
yksioikoista. Myös juridisesta näkökulmasta tästä voi vielä nousta haasteita. Oma
aihepiirinsä on esimerkiksi se miten paljon yleisön puhetta voi nauhoittaa ja
lähettää ilman katsojien lupaa. Yksityisyyden suojan rajoja tullaan varmasti koettelemaan.
Jos katsotaan lajeja, niin korkealaatuisinta kuvaa voidaan
tällä hetkellä tuottaa esimerkiksi vapaaottelusta, koripallosta, jääkiekosta
tai nyrkkeilystä. Toisaalta esimerkiksi maksutelevisiojätti Sky on jo tuottanut
yhteistyössä Formula One Managementin ja Williamsin F1- tallin kanssa
VR-lähetyksiä formuloiden testeistä. Formulafanit ovatkin päässeet jo mukaan
mm. Williamsin ohjaamoon sekä varikolle. Nämä lähetykset ovat olleet tarjolla
ainakin Facebook 360 Videon ja Oculuksen kautta. Skyllä, kuten monella
muullakin mediayhtiöllä, on oma applikaationsa VR-lähetyksiä varten. Skyn ja Williamsin 360°- videon löydät
vaikkapa täältä: https://www.jauntvr.com/title/452d091d2b
![]() |
VR tulee- Onko urheilu valmis? |
Miten mediayhtiöt ovat valmistautuneet virtuaalitodellisuuden läpimurtoon?
Esimerkiksi NBC tarjosi jo Rion Olympialaisista 360°-lähetyksiä.
Nämä lähetykset tosin olivat katsottavissa vain tietyillä Samsungin älypuhelimilla
ja VR-headseteillä sekä julkaistiin pääosin vasta jälkilähetyksinä. Pihvinä
kuitenkin se, että kyseessä lienee ensimmäinen suuremman mittakaavan VR-testaus
globaalissa urheilutapahtumassa.
NBC on myös sopinut NextVR -nimisen
yrityksen kanssa siitä, että seuraava Kentucky Derby tullaan tuottamaan myös VR-lähetyksenä. Tämä tulee käsittääkseni olemaan
ensimmäinen hevosurheilusta toteutettava VR-lähetys. NBC:n lisäksi samainen
NextVR on sopinut Fox Sportsin kanssa useiden eri urheilulähetysten
VR-toteutuksista. Näiden joukossa ovat mm. Nascarin Daytona 500 -autokisa sekä Saksan
Bundesliigan otteluita. Yritys on hiljattain kerännyt 80 miljoonan dollaria
uutta pääomaa lähinnä aasialaisilta sijoittajilta. Edellisellä
rahoituskierroksella NextVR:n yli 30 miljoonan dollarin pääomapotti rakentui
lähinnä yhdysvaltalaisten sijoittajien sijoituksista. Rahasummat antavat
osviittaa siitä, että VR:n kaupallisiin mahdollisuuksiin todella uskotaan
globaalilla tasolla.
Myös Nokia on siis lähtenyt mukaan VR-teknologia
markkinoille. Tähän liittyy hauska anekdootti. Annoin kesäkuussa haastattelun
urheilumarkkinoinnista Kauppalehdelle: http://www.kauppalehti.fi/uutiset/urheilumarkkinoinnin-seuraava-mullistus-on-vr---testissa-jo-em-kisoissa/gE4Ac2TT.
Olin tuolloin bongannut brittilehdestä pienen maininnan siitä, että UEFA teki
EM-kisojen yhteyksissä testausta Nokion OZO-kameralla (OZOn avulla pystytään
tekemään suoraa kolmiulotteista lähetystä 360°-videolla). Kerroin tästä
Kauppalehden toimittajalle (Micke Suopuro), joka tiedusteli asiaa suoraan
Nokialta. Nokia kieltäytyi tuolloin kuitenkin kommentoimasta asiaa millään tavoin.
Tuleeko VR sitten syrjäyttämään perinteisemmät tavat
kuluttaa urheilua? Ei varsinaisesti. Valtaosa asiantuntijoista tuntuisi näkevän,
että VR ennemminkin täydentää tarjontaa. Pian katsoja voi esimerkiksi
puoliajalla analyysien katsomisen sijaan vaikkapa käydä ottelun maaleja läpi
eri pelaajien perspektiivistä. Toisaalta samainen katsoja voi päättää
haluavansa seurata koko matsin nimenomaisesti suosikkiurheilijansa kypärän
sisältä. Kyseessä voi siis olla ikään kuin ”Second Screen 2.0”.
Kyseessä on siis ilmiö, joka tavallaan lähestyy jo scifistä
tuttua teleportaatiota. Toisaalta, on myös lajeja, kuten golf ja voimistelu,
joissa VR:n ei uskota välttämättä lyövän läpi. Ainakaan vielä
lähitulevaisuudessa.
Joka tapauksessa, esimerkiksi Miami Dolphinsin
markkinointijohtaja Jeremy Walls visioi hiljattain, että parinkymmenen vuoden päästä seura
myy erillisiä VR-kausikortteja. Tällainen kehitys avaisi kokonaan uuden
markkinan seuroille. Käytännössä Dolphinsillakin voisi siis jatkossa olla
tällaisen VR-kausikortin haltijoita vaikkapa Suomen Turussa.
Biometrinen tunnistaminen- keino kannattajakokemuksen kehittämiseksi?
Biometrinen tunnistaminen on ollut jo vuosia käytössä mm.
lentokentillä ja puhelimissa. Käytännössä tällä siis tarkoitetaan silmän
iiristunnistukseen tai sormenjälkitunnistukseen perustuvia menetelmiä.
Mitä biometrisella tunnistamisella sitten on tekemistä urheilun kanssa? Jokainen varmasti allekirjoittaa väitteen, että jonottaminen on suurimpia urheilutapahtumaan liittyviä asiakaskokemuksen pilaajia.
Olin syksyllä puhumassa henkilöbrändeistä ja sosiaalisesta mediasta
Liigan kaudenavausinfossa. Samassa tilaisuudessa esiteltiin HIFK:n toteuttamaa
palvelumuotoiluprojektia. Päällimmäisenä mieleeni tuosta esityksestä jäi
nimenomaisesti jonojen ja ruuhkien muodostamat haasteet ottelutapahtumalle. Usein
ihmiset ärsyyntyvät ruuhkissa. Tämän lisäksi jonottaminen myös syö suoraan
ottelutapahtuman tuottoja. Yrittäkääpä esimerkiksi ostaa Stadin Derbyn
puoliajalla olutta. Kun saat vihdoin tuopin käteesi, matsi onkin taas alkanut.
Nykymaailmassa myös mm. terroristiuhkan mukanaan tuomat tiukentuneet
turvamääräykset näkyvät pidentyneinä jonotusaikoina. Pohjois-Amerikassa
ensimmäiset seurat ovatkin jo ottaneet käyttöön biometrisen tunnistamisen seurojen
kausikorttilaisille. Ensimmäisten joukossa olivat MLB:n San Francisco Giants ja
NBA:n Miami Heat. Seurat maksavat biometrisen tunnistamisen mahdollistavista
teknologioista usein lisenssimaksun. Kannattajille palvelu ei maksa mitään.
Käytännössä homma toimii niin, että seura varaa 1-2 omaa
linjaa biometrisesti tunnistautuville kannattajilleen. Näissä linjoissa on
asennettuna laitteet, jotka päästävät esimerkiksi sormenjälkitunnisteella
kausikorttilaisen suoraan sisään stadionille. Samalla seurat voivat kerätä
huikeat määrät dataa kannattajiensa kuluttajakäyttäytymisestä, olkoonkin että
yksityisyydensuojaan liittyvät tekijät ovat tältäkin osin vielä hieman
vaiheessa.
Markkinointitutkimuksen ammattilaisena en kuitenkaan malta
olla herkuttelematta tällaisten teknologioiden tarjoamilla tutkimuksellisilla
mahdollisuuksilla. Käytännössä seurat saavat tietoa mm. siitä miten ajoissa
kukin kannattaja tulee otteluihin, missä otteluissa jonottamista helpottaville
palveluille on suurin kysyntä ja millaiset kannattajat näitä palveluja
käyttävät.
Kuulostaa hienolta, mutta näilläkin teknologioilla on vielä
matkaa todelliseen läpilyöntiin. Marraskuun lopussa Miami Heatin ja Memphis
Grizzliesin välisessä NBA-matsissa vain muutamakymmenen kannattajaa käytti
palvelua. Ottelun yleisömäärä oli kuitenkin peräti 19 600. Silmän
iiristunnistuksen osalta homma on vielä enemmän lapsenkengissä. NBA:ssa Indiana
Pacers on ottanut teknologian käyttöönsä, mutta se valvoo tämän kautta vain
henkilöstönsä ja pelaajiensa kulkua kotihalliin. Myös Argentiinassa homma on
viety melko pitkälle, sillä jalkapalloseura Tigre tarjoaa kannattajilleen
mahdollisuutta asentaa kausikorttia vastaava mikrosiru ihonsa alle. Näin he
pääsevät jonottamatta sisään stadionille. http://www.abc.net.au/news/2016-04-27/argentine-club-tigre-launches-microchip-for-fans/7361506
Kuten todettua, teknologiat liki kaiken tässä bloggauksessa
esitellyn toteuttamiseksi ovat jo olemassa. Itse asiassa ne ovat jo pääosin
käytössäkin, mutta matka tavallisen urheilunkuluttajan hyppysiin on vielä
pitkä. Vai onko sittenkään?
Jos haluat lukea hienoja tarinoita suomalaisesta
urheilubisneksestä, niin en malta olla suosittelematta maaliskuussa ilmestyvän
kirjamme ("Urheiluseurojen sisäpiirissä- tarinat tunteen takana") hankkimista. Kun hankit opuksen ennakkoon verkkokauppani kautta,
lahjoitat samalla 5 euroa Hope ry:n ja TPS Salibandyn -projektiin jolla
mahdollistamme heikommista lähtökohdista tuleville lapsille salibandyn
harrastamisen.
Kirjamme voit tilata täältä:
https://holvi.com/shop/urheilujohtaminen/product/3c0275699ebfd0b298c10369dd3d355d/
Tunnisteet:
360°-lähetys,
Biometrinen tunnistaminen,
Kannattajakokemus,
Teknologia,
Virtuaalitodellisuus,
VR
sunnuntai 11. joulukuuta 2016
Kirjan tarina: Urheiluseurojen sisäpiirissä- tarinat tunteen takana
Maaliskuussa 2016 puhelimeni soi. Soittaja oli ystäväni ja pitkäaikainen yhteistyökumppanini, Turun ammattikorkeakoulun urheilujohtamisen opinnoista vastaava, Jaakko Haltia. Jaakon korviin oli kantautunut huhu siitä, että vanha tuttavamme Tero Auvinen suunnittelee kirjaa suomalaisesta urheilujohtamisesta. Teron nimeen törmäsin ensimmäisen kerran hänen toimiessaan FC Hongan toimitusjohtajana. Sittemmin virittelimme pientä yhteistyötä Teron toimiessa Lentopalloliiton toimitusjohtajana.
Joka tapauksessa, olimme viritelleet melko suurella
kirjoittajajoukolla jo pidemmän aikaa omaa oppikirjaprojektiamme
urheilujohtamisesta. Matkalla oli eteen tullut muutama odottamaton muuttuja, ja
näiden johdosta homma oli jäänyt hieman piippuun. Haudattu tuota projektia ei
kuitenkaan missään nimessä edelleenkään ole. Olen itse asiassa tehnyt jokusen
haastattelunkin kyseistä kirjaa varten, mutta noiden työstäminen jää nyt
odottamaan hamaan tulevaisuuteen
Jaakko ja Tero sopivat pian palaverista kirjaprojektin
teemoilta. Pelasimme puolin ja toisin avoimin kortein, ja vaikka Teron kirjan
fokus erosikin jonkin verran meidän suunnitelmistamme, löysimme pian yhteisen
sävelen ja hyppäsimme mukaan uuteen kirjaprojektiin. Itse asiassa Teron proggis
oli jo niin pitkällä, että hän oli tehnyt kustannussopimuksen Talentumin
kanssa. Näin ollen aikataulukin oli lyöty heti lukkoon. Käytännössä sovimme
työnjaosta, jossa Tero haastattelisi lähes kaikki Suomen mielenkiintoisimmat
urheiluseurat läpi. Mukaan otettaisiin tarinoita niin huikeista onnistumisista
kuin karvaista epäonnistumisistakin. Ja keskittyisimme nyt nimenomaan seurojen
taloudellisiin onnistumisiin, ei niinkään urheilullisiin. Joskin on itsestään
selvää, että nämä kulkevat jossain määrin käsi kädessä. Seuratarinat tultaisiin
kertomaan juuri sellaisena kuin seurajohtajat ne esittäisivät. Lajikirjosta muodostui todella laaja.Mukana on seuroja mm. jääkiekosta, jalkapallosta, pesäpallosta, lentopallosta, koripallosta, salibandysta ja jopa golfista.
Minun ja Jaakon rooliksi tulisi täydentää kirja analyyttisemmalla ja teoreettisemmalla näkökulmalla. Allekirjoittaneen vastuulle sovittiin erityisesti seurabrändeihin ja markkinointiin liittyvät osiot.
Minun ja Jaakon rooliksi tulisi täydentää kirja analyyttisemmalla ja teoreettisemmalla näkökulmalla. Allekirjoittaneen vastuulle sovittiin erityisesti seurabrändeihin ja markkinointiin liittyvät osiot.
Mitä helvettiä sä kehität urheilua, jos sä et siinä rinnalla kehitä brändiä, markkinointia, yleisö- ja ottelutapahtumia? Jos se laahaa perässä, niin mennään perse edellä puuhun. (Pasi Peltola, Classic, Salibandy)
Aihepiiri oli hyvinkin tuttu jo
entuudestaan, joten ei muuta kuin homma tulille. Helppo homma?
No, ei todellakaan. Tämän mittakaavan projekteissa sitä aina
huomaa, ennemmin tai myöhemmin, uivansa melkoisen syvissä vesissä. Niin nytkin.
Kun arkielämän yhtälöön kuuluu päivätyöt, perhe, ns. ylimääräiset luento- ja
konsulttikeikat, lukuisia ideointivaiheessa olevia bisnesaihioita sekä yhden
salibandyseuran pyörittäminen, niin pian sitä huomaakin pohtivansa, että mistä
ihmeestä ne tunnit kirjahommalle nyt sitten kaivetaankaan? Nyt lukijakin voi jo
arvata mitä tein kesälomallani ja syksyisinä yön tunteina. Valitettavasti
Jaakko joutui vastaavista syistä luopumaan sittemmin projektista ja
loppupeleissä kirjoitimme kirjan Teron kanssa kahdestaan. Alkuperäisessä
kirjoittajatiimissä oli ollut vielä muutama muukin nimi.
Hommaa oli siis todella paljon, sillä jokainen
haastattelunauha kesti vähintäänkin noin tunnin. Ja yhden nauhan läpikäymiseen
tuli aina varata useampi tunti, koska tein samalla muistiinpanoja ja kelailin
nauhoja suuntaan ja toiseen. Oppimiskokemus oli kuitenkin huikea ja
mittaamattoman arvokas. Olen lähes koko elämäni ihmetellyt urheilujohtamisen
maailmaa. Välillä lähempää ja välillä kauempaa. Olen luennoinut aiheesta,
tutkinut, konsultoinut, sparrannut, viisastellut eri medioissa, myynyt ja
tuonut maahan urheiluvälineitä, sekaantunut hieman agenttibisnekseen,
kuunnellut varmasti satoja alan asiantuntijoiden puheenvuoroja ja tehnyt myös
paljon todellista ”kädet savessa” seurajohtamista alasarjatasoilla. Uunituore
hyppäykseni on liitto -ja järjestöpuoli, sillä minut valittiin juuri LiikU ry:n hallitukseen. Silti jokaisesta kuunnellusta haastattelusta
tarttui kuitenkin jotain uutta matkaan.
Jos harrastetaan pientä ”name
droppingia”, niin haastatteluja kirjaan antoivat mm. seuraavat henkilöt: Juha Junno, Raimo Sarajärvi, Riku Kallioniemi, Sami Kapanen,
Jukka Valtanen, Mika Eskola, Mikko Leinonen, Pasi Peltola, Teukka Ulander ja Juha Tanskanen.
Sekä lisäksi pitkä lista muita meritoituneita seurajohtajia.
Tero painoi siis duunia niska limassa ja kiersi käytännössä
koko Suomen haastatteluiden perässä. Ja bonuksena vielä vähän Espanjassakin,
josta mukaan tarttui mm. La Liga -jengi Malagan johdon haastattelu. Yhteensä
seuratarinoita saatiin kasaan kolmisenkymmentä. Ja millaisia tarinoita nauhalle
tarttuikaan! Huikeita onnistumisia, karmeita epäonnistumisia. Ja todella
rehellistä puhetta mukana olleilta seurajohtajilta. Ihan kaikkea tuskin voidaan
julkaista, mutta 99 % haastatteluiden mielenkiintoisimmasta annista tulee
päätymään kirjaan. Huomionarvoista on, että tasan yhden seuran johto kieltäytyi
haastattelusta. Tästäkin seurasta haastattelu saatiin kuitenkin pitkäaikaiselta
hallituksen jäseneltä. Hieman seurasta riippuen haastattelut tehtiin joko
operatiiviselle johdolle tai hallituksen puheenjohtajalle.
Millaisia aiheita kirja sitten tulee avaamaan lukijalle? No, muutamia esimerkkejä mainitakseni kirja sisältää vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:
- Miksi Oulun Kärpät tekee huikeaa taloudellista tulosta vuodesta toiseen?
- Mitä todella tapahtui FC Hongalle?
- Miksi Loimaan Bisons, Mypa, KuPS Volley ja Espoon Blues syöksyivät taloudellisiin vaikeuksiin?
- Miten Lappeenrannan SaiPa nousi konkurssin partaalta menestyväksi Liigaseuraksi?
- Miten Jarkko Nieminen päätyi Salibandyliigaan?
- Mikä seura myi vain 19 pääsylippua eurocup-peliinsä?
- Mikä arvo sosiaalisella medialla on urheiluseuroille?
- Mistä urheiluseuran brändi rakentuu?
- Mitä voidaan pitää suomalaisen urheilubisneksen syöpänä?
- Mitä menestyvän seurajohtajan tulee ottaa huomioon?
- Miksi seura tekee päätöksiä, jotka saattavat kannattajan näkökulmasta olla järjettömiä?
Hyvän asian puolesta: Yhteistyö TPS Salibandyn ja Hope ry:n kanssa.
Kirjabisneshän ei ole ainakaan minun tapauksessani
todellakaan mikään kultakaivos. Päässäni on kuitenkin jo pidemmän aikaa kytenyt
ajatus siitä, miten voisin osaltani kantaa oman pienen korteni kekoon lasten ja
nuorten hyvinvoinnin parantamiseksi. Kuuntelin hiljattain lääkintöneuvos Sakari
Alhopuron esitelmän, jossa hän kertoi näkevänsä yrittäjyyskasvatuksen yhtenä
kanavana nuorten syrjäytymisen ehkäisemisessä. Ja näin varmasti onkin. Työ
tarjoaa merkittävää sisältöä elämään ja tulevaisuudessa työpaikat tulevat
syntymään yhä enemmän mikroyrityksiin. Alhopuron mukaan yksi syrjäytynyt maksaa
yhteiskunnalle noin 1.5 miljoonaa euroa. Syrjäytymisen hinta on siis todella
korkea.
Olen hiljattain keskustellut useammissa yhteyksissä
liikunnan ja urheilun tarjoamista mahdollisuuksista yritysten yhteiskuntavastuun
toteuttamiselle. Kiitokset näistä keskusteluista nyt esimerkiksi Jaakko
Haltialle, Jaska Kuneliukselle, Harri Piriselle, Kimmo J. Lipposelle ja Vesa Karjalaiselle.
Näissä samoissa keskusteluissa olemme pohtineet mm. sitä, miten seurakenttä
voisi ottaa suurempaa roolia yhteiskunnallisessa keskustelussa ja tätä myöten
myös pönkittää omaa yhteiskunnallista asemaansa. Tämä tulisi pitkässä pelissä
näkymään myös monellakin tapaa paremmin voivina seuroina. Toivon todella, että
esimerkiksi Liikkuva koulu -hankkeet tuovat uusia tuulia tähän kenttään ja,
että seurat myös osaavat ja uskaltavat tarttua syntyviin mahdollisuuksiin.
Olen käytännössä koko ikäni harrastanut joukkueurheilua.
Koenkin, että urheilu, ja erityisesti salibandy, on antanut minulle todella paljon. Nyt on aika antaa edes
hieman takaisin. Olen sopinut TPS Salibandyn toiminnanjohtajan Juha Kiviniemen
kanssa, että lahjoitan jokaisesta ennakkoon myydystä kirjasta 5 euroa TPS
Salibandyn ja Hope ry:n projektiin, jossa tarjotaan mahdollisuus vaikeammista
lähtökohdista tuleville lapsille aloittaa salibandyn harrastaminen. Arvioimme
Juhan kanssa, että mikäli saan verkkokauppani myytyä parisataa kirjaa
ennakkoon, mahdollistamme tällä kahdeksalle lapselle salibandyharrastuksen
vuodeksi TPS Salibandyn salibandykerhoissa. Jos tätä kautta saadaan ehkäistyä
yhdenkin lapsen syrjäytyminen, niin olemme oikealla tiellä.
Mistä sitä kirjaa nyt sitten saa?
Lienee syytä alleviivata, että TPS:n ja Hope ry:n kanssa
toteutettava kampanja on voimassa vain oman verkkokauppani kautta tehtyjen
ennakkotilausten osalta. Muut kirjaa myyvät kanavat eivät ole minun
hallinnassani. Kirjan hinta on 39 euroa (ALV 10%) ja päälle tulee 4,90 euroa posti- ja pakkauskuluja. Jos haluat tilata isomman määrän kerrallaan, niin voit olla yhteyksissä sähköpostitse jo etukäteen, niin katsotaan mahdollisia määräalennuksia.
Huom! Kirjan ilmestymispäivä tulee olemaan maaliskuun
puolessavälissä. Tulen postittamaan ennakkotilaukset heti, kun kirja vain
saapuu varastoon.
Jos haluatte tietää jotain muuta kirjaprojektista, niin
allekirjoittaneen tavoittaa helpoiten osoitteesta:arto.kuuluvainen@gmail.com
Tunnisteet:
Alma,
Jaakko Haltia,
Juha Junno,
Jukka Valtanen,
Kirja,
Pasi Peltola,
Raimo Sarajärvi,
Riku Kallioniemi,
Sami Kapanen,
Talentum,
Tero Auvinen,
Teukka Ulander,
Urheiluseurojen sisäpiirissä
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)