keskiviikko 11. toukokuuta 2016

Kohti vuoden suurinta #urheilubisnesseminaaria



Perjantai ja kesäinen Suomen Turku on jo sinällään lyömätön yhdistelmä. Tämänviikkoinen perjantai täällä suomalaisen kulttuurin kehdossa tarjoaa tosin vielä jotain normaaliakin parempaa. Tuolloin päivänvalon näkee nimittäin järjestyksessään toinen Urheilujohtamisen Tulevaisuus –foorumi. Uskallan jo luvata, että tällä kertaa maaginen yhdistelmä 13. päivä & perjantai ei tule olemaan epäonninen. Päinvastoin. 

On nimittäin käynyt niin, että foorumiin on ilmoittautunut yli 250 urheilubisneksestä kiinnostunutta. Häkki tulee siis olemaan täynnä. Vilkaisu ilmoittautuneiden listaan kertoo, että kasassa on erittäin toimiva kombo; On entisiä ja nykyisiä huippu-urheilijoita, on yritysten viestintä- ja markkinointiosaajia, on koulutus- ja tutkimusihmisiä, mediaa sekä liittojen ja seurojen edustajia Suomen joka kolkasta. 

Erittäin positiivista, ettei osallistujajoukko painotu pelkästään Etelä-Suomeen, vaan mukaan on tulossa yllättävänkin paljon jengiä myös Pohjois- ja Itä-Suomesta. Lienee kuitenkin tässä yhteydessä syytä hieman selventää, että mistä koko foorumissa on ylipäänsä kyse?

Mikä ihmeen Urheilujohtamisen Tulevaisuus –foorumi?

Foorumin juuret johtavat Itä-Suomen yliopistoon (UEF), joka pitkälti Juho Nenosen masinoimana järjesti viime vuonna ensimmäisen foorumin. UEF:han on mm. organisoinut ensimmäisen urheilujohtamisen sivuainekokonaisuuden, jossa itsekin olen käynyt pari kertaa jakamassa näkemyksiäni vierailevana luennoitsijana.

Joka tapauksessa, allekirjoittanutkin osallistui viime vuotiseen tapahtumaan. Olin todella vaikuttunut siitä miten urheilubisneksen uusi ja kokeneempi sukupolvi jakoivat ajatuksia foorumin aikana. Bonuksena toki kaupan päälle liiviin tarttui huikea määrä uusia kontakteja täydentämään jo olemassa olevaa sporttibisnesverkostoani. Jos kiinnostaa, niin bloggaukseni viime vuoden foorumista löydät täältä: http://kuuluvainen.blogspot.fi/2015/03/urheilu-johtamisen-tulevaisuus-foorumi.html

Ensimmäinen foorumi oli niin toimiva setti, että jatkoahan sille oli saatava. Monen tekijän summana tämänvuotisen tapahtuman pääarkkitehteina häärivät Nenonen ja Jaakko Haltia Turun ammattikorkeakoululta päätyivät tällä kertaa järjestämään tilaisuuden Turun ammattikorkeakoulun tiloissa Kupittaalla. Pientä lisähaastetta järjestelyihin toi varmasti se, että Neponen tekee parhaillaan suomalaista koripallohistoriaa, siirryttyään viime kuussa yllättäen Argentiinaan. Hienosti herrat ovat kuitenkin homman klaaranneet ja seminaarihommat ovat pysyneet nätisti näpeissä.

Tänä vuonna foorumi nivoutuu kauniisti osaksi Tekes-rahoitteista Arvoa Urheilusta –hanketta, jossa olen itsekin ollut mukana M3 Researchin kautta virallisena tiedonkeruukumppanina sekä sparraajana. Jos et ole jo tutustunut hankkeeseen, niin löydät sen sivut tästä linkistä: http://www.csb.fi/arvoa-urheilusta-hanke/
 
Erityisesti hankeblogi on täynnä timanttista asiaa urheilubisneksen eri ulottuvuuksista. Hankkeessa mukana olevien yritysten ja korkeakoulujen edustajien lisäksi blogissa on nähty runsas joukko nimekkäiden vierailijoiden kirjoituksia. Vahva suositus, jos aihe yhtään kiinnostaa!

Mikä allekirjoittaneen rooli sitten on perjantaisessa foorumissa? Eipä tällä kertaa itseasiassa kovinkaan suuri. Toki olen Juhoa ja Jaakkoa sparrannut ohjelman kanssa ja hieman auttanut jonkun kontaktinkin kautta, mutta muuten olen lähinnä hoitanut tapahtuman mediasuhteita ja lyönyt tietty vähän lisälöylyä sosiaalisessa mediassa. Käytännössä kunnia tapahtumasta kuuluu kuitenkin pitkälti Juholle ja Jaakolle tiimeineen.

Rosteri täynnä huippunimiä

Key note- puhujiksi on kiinnitetty, ainakin omasta mielestäni, erittäin mielenkiintoisia ja ajankohtaisia nimiä. Tapahtuman virallisena suojelijana toimii legendaarinen Ilkka Kanerva.

Ensin suomalaisen viestintämaailman huipulla vaikuttava Kirsi Piha tulee kertomaan näkemyksiään mahdollisuusviestinnästä urheilussa. Sitten aina yhtä fantastinen Laura Lepistö tuo urheilijan näkökulmaa tilaisuuteen. Tämän jälkeen vuorossa on tutkijoiden osuus. En tiedä varmaksi ketkä tästä vastaavat, mutta lonkalta heittäisin betsini Loimaan suurmiesten Haltia & Harri Jalonen suuntaan. 

Seuraavaksi vuoroon päästetään erittäin ajankohtainen nimi, elikkäs viime viikolla lanseeratun uuden vapaaotteluorganisaatio EuroFC:n (http://www.euro-fc.com/) suomalainen toimitusjohtaja Jarno Kukila. Käsittääkseni tämä tulee olemaan ensimmäinen kerta, kun EuroFC:n tarinaa avataan seminaarimuotoisessa tapahtumassa. Tulee mielenkiintoista, sillä olen ollut poikkeuksellisen täpinöissäni EuroFC:n lanseerauksesta. Enkä vähiten siksi, että kyseessä on M3 Researchin asiakas, joka on ottanut insightin mukaan toimintansa ytimeen heti alusta lähtien. Silkkaa musiikkia sielulleni.

Foorumi järjestetään Turun Kupittaalla


Kukilan jälkeen käännetään katseet enemmän teknologiaosastoon, kun Uplausen (http://uplause.com/) toimitusjohtaja Veli-Pekka Marin kertoo, miten urheilutapahtumien käyttäjäkokemusta ja kannattajien sitouttamista voidaan parantaa teknologisten ratkaisujen avulla. Firman referenssilistaus on muuten todella vaikuttava, joten luvassa on todennäköisesti tuulahdus suuren maailman meiningistä. 

Tilaisuuden virallisen osion lopettaa espanjalainen Pedro Duarte. Nykyään suomalaisen Sportacam- startupin tiimissä työskentelevä kaveri on aiemmin tehnyt työuraa mm. sellaisen pikkuseuran kuin Real Madrid digipomona. Tällaisen taustan omaavan jannun saaminen Suomen Turkuun ei ole muuten ihan joka päiväistä herkkua.

Virallisen osion jälkeen siirrytään jatkoille legendaariseen Hamburger Börsiin. Ja jokainenhan tietää, että nämä tilaisuudet ovat niitä kaikkein parhaita uusien kontaktien solmimiseen. Toivottavasti saadaan mahdollisimman suuri jengi mukaan verkostoitumaan, vaikka perjantai-ilta toki voi monelle hieman haasteellinen ajankohta ollakin.

Ja jos et pääse paikanpäälle, niin ei syytä murheeseen. Turun ammattikorkeakoulu on nimittäin luvannut järjestää striimin tilaisuudesta (esityksistä, ei jatkoilta :)). Seuraile sosiaalista mediaa (häsäri: #UJT2016). Tuo linkki varmasti aikanaan ilmestyy mm. Twitteriin.

Urheilujohtamisen Tulevaisuus –foorumi 13.05.2016, ohjelma



klo 11 – 12
Mahdollisuus ruokailla omakustanteisesti ravintola  Sodexhossa, Lemminkäisenkatu 30, Turku

klo 12 – 12.15
Foorumin avaussanat, Ilkka Kanerva

klo 12.15 – 13
Mahdollisuusviestinnän mahdollisuudet urheilussa, Kirsi Piha

klo 13.15 – 13.45
Urheilija ja seura huutaa – mitä yritys haluaa kuulla? Laura Lepistö

klo 14 – 14.30
Tutkija viisastelee: Mitä urheiluorganisaatioiden tulee tietää ja viestiä, Arvoa urheilusta –hanke

klo 14.30 – 15
Tauko

klo 15 – 15.30
EuroFC, Jarno Kukila

klo 15.45 – 16.15
Urheilutapahtumat 2.0, Veli-Pekka Marin

klo 16.30 – 17.15
Future of sports consumption: The ”social digital sport fan”, Pedro Duarte

klo 17.15 – 18
Kuohuviinit Lemminkäisenkadun aulassa

klo 18 – 20.30
Foorumin vapaamuotoinen verkostoitumistilaisuus, Börs Night Club, Eerikinkatu 10, Turku


keskiviikko 6. huhtikuuta 2016

Viimeisimmät mediapaistattelut: Kauppalehti & Turun Sanomat

Urheilubisnes tuntuu ylittävän Suomessakin uutiskynnyksen yhä useammin. Hienoa, että tätä nykyä juttuihin haetaan myös analyyttisempaa kulmaa. Erityiskiitokset tästä pitää laittaa Kauppalehden Emil Elon suuntaan, vaikka toki moni muukin urheilu-/taloustoimittaja on viime vuosina kontribuoinut keskusteluun. Allekirjoittanutkin on antanut viime viikkoina useamman haastattelun urheilubisneksen mahdollisuuksiin ja haasteisiin liittyen.

Tässä pari juttua viime viikoilta aiheen tiimoilta. Palaute on ollut jopa hämmästyttävän positiivista. Haistan muutoksen tuulia ihmisten ajattelutavoissa ja se on kuulkaas hieno asia se:

Kauppalehti 23.3.2016: Suomalaisyritykset eivät osaa hyödyntää urheiluyhteisöjä- "Loistavia kanavia"

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomalaisyritykset-eivat-osaa-hyodyntaa-urheiluyhteisoja---loistavia-kanavia/aFMYnXga

Turun Sanomat 2.4.2016: Urheiluseurassa bisnesäly sumenee: Urheilu on riskibisnestä, mutta ei sentään tähtitiedettä





Uusia blogiaiheita pyörii päässä useampia. Kunhan kevään pahin duuniruuhka on selätetty, niin uutta matskua on siis tulossa. Tarkoituksena mm. avata muutamia suomalaisia caseja, joita olen kerännyt talteen hamassa tulevaisuudessa siintävää kirjaprojektia varten.

torstai 17. maaliskuuta 2016

YLE Radio Suomesta Urheilubisnespäivään – Urheilutalous puhututtaa


Viime kuukaudet on menty niin lujaa, että blogin päivittäminen on jäänyt valitettavan epäsäännölliseksi. Tulilla on niin monta eri projektia, että välillä itseänikin jo puhalluttaa. Moni näistä proggiksista on sellaisia, että niillä tullaan (toivottavasti) julkisuuteen vasta hieman myöhemmin, mutta jos nostetaan esiin muutamia viime viikoilla pinnalla olleita hommia, niin mielenkiintoisimpia esiintymisiäni nimenomaisesti urheilubisneksen näkökulmasta lienevät olleet YLE Radio Suomen haastattelu sekä Sport Business Clubin & Kisakallion urheiluopiston järjestämä urheilubisnespäivä.

YLE & katsaus Liigaseurojen talouteen


YLE julkaisi 1.3.2016 erittäin laajan paketin Liiga-seurojen taloudesta. Tähän liittyen sain soiton, jossa allekirjoittanutta pyydettiin keskustelemaan aiheesta YLE Radio Suomen Ajantasa- ohjelmaan. 

Täytyy myöntää, etten ollut ko. formaatista aiemmin edes kuullut, mutta pikainen tsekkaus osoitti, että kyseessä on, ei enempää eikä vähempää, kuin Suomen suosituin radiokanava. Ja vielä melko ylivoimaisesti suosituin  sillä kanavan päivätavoittavuus on jäätävästi yli 1,2 miljoonaa suomalaista.

Joka tapauksessa, kymmenen minuutin tykityksessäni otin kantaa mm. Liiga-pelaajien viihdearvon ja maksettujen palkkojen väliseen suhteeseen, palkkakattoon, mesenaatteihin, Liigan viestintään, TV-sopimukseen ja muutamiin seuroihinkin. Jos kiinnostaa, niin haastatteluni löydät Yle Areenasta (kohdasta 35:00 eteenpäin): http://areena.yle.fi/1-3280906?autoplay=true

Sports Business Club & Kisakallion Urheiluopisto: Urheilubisnespäivä

Urheilun ympärille rakentuvaa verkostoitumisorganisaatio Sports Business Clubia pyörittävän Jan Koskimiehen kutsusta suuntasin 10.3 Kisakallioon puhumaan urheilumarkkinoinnista. Jos SBC- konsepti ei ole vielä tuttu, niin lisätietoa löydät täältä: http://www.sportsbusinessclub.fi/

Kun nyt satun pyörimään erilaisissa tapahtumissa (joko osallistujana tai puhujana) lähes viikoittain, olen asettanut itselleni yhden nyrkkisäännön. Jokaisesta tapahtumasta pitää oppia jotain uutta ja matkaan pitää tarttua vähintään yksi uusi kontakti. Tässä mielessä Kisakallion Urheilubisnespäivä täytti hyvin paikkansa. Muita esiintyjiä olivat mm. SportsIQ:n Harri Hohteri, Noora Rätyä manageroiva Olli Aro, Yellow Film & TV:n Pasi Jaatinen, HIFK:n Mika Kortelainen & Markus Lindström sekä Innovation Housen Petra Erätuli-Kola & Katja Aalto.

Oman presikseni vedin vähemmän yllättäen asiakasymmärryksestä ja modernimmasta lähestymistavasta urheilumarkkinointiin. Esitykseni slidet löydät tästä: http://www.slideshare.net/artokuuluvainen/urheilumarkkinointi-20-matka-kohti-parempaa-asiakasymmrryst

Data-analytiikka- Tämä on nykyaikaa


Mitä sitten opin muilta esiintyjiltä? 

Jos otetaan muutamia nostoja, niin vahvan koristaustan omaavan Harri Hohterin setti oli hyvä katsaus data-analytiikan urheilulle tarjoamista mahdollisuuksista. Itsekin joskus laukauskarttoja käsipelillä vääntäneenä, osaan arvostaa nykyteknologiaa, joka vähentää huomattavasti virheiden määrää antaen samalla paljon muuta valmennuksellisesti mielenkiintoista tietoa. Tätä tietoa on mm. pelaajien sijoittuminen kussakin tilanteessa, pelaajien syketiedot sekä heidän liikeratansa kussakin vaihdossa. Kun tämän datan vielä integroi otteluvideoihin, niin voidaan puhua jo erittäin arvokkaasta valmennuksellisesta työkalusta.

Kehittyvä analytiikka antaa tietenkin lisäarvoa myös TV-lähetyksille, esimerkiksi havainnollistamalla pallon kulloistakin nopeutta ja tarjoamalla kannattajille mahdollisuuden seurata esimerkiksi vain haluamaansa pelaajaa. Toisin sanoen, painamalla tabletilla suosikkipelaajaasi, seuraat tietyn vaihdon ajan vain tämän pelaajan liikkumista pelin sisällä.  Samalla tämä teknologia avaa tietenkin kokonaan uusia mahdollisuuksia mm. vedonlyönnille.

Hyvät pöhinät Kisakalliossa. Kuva: Toni Nikunen

Markkinointioikeudet- Mitä jos…?

Olli Aron presiksestä mielenkiintoisin nosto oli ajatus siitä, että pelaaja omistaisikin omat markkinointioikeutensa. Pidän ajatuksesta. Käytännössä tämä voisi tuoda esimerkiksi Mestis-pelaajille mahdollisuuden pelata taas lätkää ammattimaisemmin. Oma tuntumani on, että siinä missä vielä vajaa kymmenen vuotta sitten Mestiksessäkin oli suhteellisen paljon jamppoja, jotka pelasivat ammattilaisena (usein toki pienellä liksalla, mutta kuitenkin päätoimisesti), on määrä sittemmin romahtanut. Mikseivät pelaajat sitten voisi myydä henkilökohtaisia yhteistyökumppanuuksia ja ansaita tällä tavoin parempaa liksaa?

Toki tässä tulee heti haaste siitä mitä kumppanuuksia seura myy ja mitä taas pelaajat voivat myydä? Lisäksi voi olla haastetta välttää ristiriitaisia sopimuksia. Jos seuran pääkumppanina on suuri henkilöstövuokrausyritys, niin voiko yksittäinen pelaaja tehdä oman diilin kilpailevan henkilöstövuokrausyrityksen kanssa? Juridisesti tällainen järjestely voi siis sisältää pieniä haasteita. Nämä haasteet ovat tuskin kuitenkaan ylitsepääsemättömiä, mikäli seuroilla vain on oikea tahtotila viedä järjestelmää eteenpäin. Oikein toteutettuna pelaajat siis voisivat pelata ammattilaisena, ilman että tämä vaatisi seuroilta juuri mitään nykyistä enempää. Samalla pelaajille kertyisi kokemusta myynnistä ja markkinoinnista. Tällaiseen systeemiin olisi myös helppo kytkeä esimerkiksi ammatillista koulutusta, jolloin pelaajat saisivat samalla myös muodollisen tutkinnon kehittyvästä osaamisestaan.

Koripallo on edelläkävijöitä mm. data-analytiikan osalta

Myy viihdettä, älä ”vain” urheilua!

Kovaa nousua suomalaisen viihdetaivaan eturiviin viime vuodet tehnyttä Yellow Film & TV:tä tilaisuudessa edusti Pasi Jaatinen. Jaatinen nosti esiin muutamia erittäin hyviä pointteja.


Urheilu on käsikirjoittamaton realityshow - Pasi Jaatinen 

Tästähän urheilun viehätyksessä juuri on kyse. Et koskaan voi tietää mitä tapahtuu seuraavaksi ja asiat joiden todennäköisyyttä voi pitää minimaalisena tapahtuu koko ajan. Vai olisitko aavistanut vielä joku kuukausi sitten, että Leicester marssii kohti Valioliigan mestaruutta tai, että IPK nousee Mestikseen? Tuhkimotarinoita parhaasta päästä.

Jaatisen esitys sisälsi myös hyvää pohdintaa ”pienempien” lajien tarjoamista mahdollisuuksista. Siinä missä Liigan, F1:sen tai Valioliigan lähetysoikeuksien arvo lasketaan kymmenissä miljoonissa, joutuvat muut lajit usein maksamaan itse tuotannoista. Kuitenkin alueellisesta näkökulmasta paikallinen seura on paljon merkityksellisempi kuin kansainvälinen suurseura. Kumpaa luulet, että vaikkapa Kainuussa seurataan tarkemmin, Manchester Unitedia vai Sotkamon Jymyä?

Jarkko Niemisen Final Night on yksi säväyttävimmistä urheilutapahtumista joihin olen viime vuosina osallistunut. Erittäin mielenkiintoinen case, jonka taustoista olen saanut jo aiemminkin kuulla muutamia mielenkiintoisia tarinoita. Urheilubisnespäivässä Jaatinen avasi tarinaa vielä hieman lisää.
Ensinnäkin osa potentiaalisista sponsoreista oli ilmoittanut, että tennis on marginaalihommaa. Tässä vaiheessa jo vanha C-luokan tuuppari syvällä sisimmissäni yski verta. Kyseessä nyt kuitenkin on yksi maailman harrastetuimmista lajeista ja paikalle oli tulossa lajihistorian ehkäpä suurin legenda. Kaikki eivät siis Suomessa oikein ymmärrä miten iso juttu Roger Federerin saaminen Suomeen oli. Toki ymmärrän, että puhutaan Suomen kontekstista mutta on siltikin käsittämätöntä, jos joku ei ymmärrä ”FedExin” kansainvälistä huomioarvoa. Kaveri on Forbesinkin mukaan vuodesta toiseen yksi maailman arvokkaimmista urheilubrändeistä (Federerin brändiarvo pyörii Forbesin mukaan 30 miljoonan dollarin pinnassa) (kts. esim. http://www.forbes.com/pictures/mlm45jemm/2-roger-federer/#7ce136713744)
 
YLE olisi halunnut järjestäjiltä rahaa vastineeksi tuotannosta, joten tapahtuman striimaaminen piti ratkaista toisin tavoin. Pay Per View -diili MTV:n kanssa ratkaisi tämän haasteen.

Suomessakin Pay Per View- lähetykset ovat hiljalleen kasvamassa (vaikka kasvu on varmasti paljon hitaampaa kuin vielä muutama vuosi sitten aavisteltiin). Jaatisen mukaan PPV toimii parhaiten ”heimoille” suunnatuissa tapahtumissa. Itselleni tuli heti mieleen UFC, joka on malliesimerkki tällä kentällä. 

Pay Per View- lähetykset avaavat myös uusia mahdollisuuksia yhteistyökumppaneille. Esimerkiksi Final Nightin sponsorit jakoivat katseluoikeuksia asiakkailleen. Toisena esimerkkinä Jaatinen käytti uuden, Teemu Selänteen, isännöimän Supertähdet sarjan tuotepromoja. Esimerkiksi XZ- shampoissa tulee olemaan koodeja, joilla sarjaa voi katsoa Ruutu-palvelusta jo etukäteen.

Final Nightin onnistumisen taustalla oli Jaatisen mukaan se, että urheiluihmiset hoitivat urheilun ja viihdeihmiset viihteen. Lipunmyynti onnistui myös hyvin. Itsekin lunastin omani erään tennisseuran kautta. Seurat siis saivat myydä lippuja jo ennen kuin myynti avattiin suurelle yleisölle. Lisäksi VIP-lipuista sai maksaa nelinumeroisia summia. Järjestäjät miettivät asian niin, että se että pääset parin metrin päähän Roger Federerin kaltaisesta globaalista supertähdestä on kuitenkin ”kerran elämässä” –luokan tilaisuus, josta ihmiset ovat myös valmiita maksamaan.  Ja näin myös kävi.

Yksi koko päivän mielenkiintoisimmista pohdinnoista liittyi maksumuurien ja katsojalukujen suhteeseen. Erittäin vahvan kokemuksen media-alalta omaavan Jaatisen mukaan legendaarinen Hockey Night keräsi aikoinaan ruudun ääreen 350 000 -1 000 000 katsojaa. Ensimmäinen luku heijasteli SM-Liigan runkosarjanyhjäystä, jälkimmäinen puolestaan finaaleja. 

Tänä päivänä maksumuurin takana olevat lähetykset keräävät 20 000- 100 000 katsojaa. Yllättääkö? Ei varsinaisesti. Aina niin tieteellinen metodini, eli keskustelut naapurinmiesten kanssa, indikoi samaa. Monet ei-niin-kovat-lätkäfanit ovat kertoneet, että aikoinaan matseja tuli väijyttyä Hockey Nightista ja tätä myöten myös koko SM-Liigan kiinnostus oli selvästi korkeammalla. Kun matsit sitten siirtyivät maksullisille kanaville, lopetti moni näistä enemmän satunnaisista katsojista Liigan seuraamisen saman tien. Tätä YLEn ja maksukanavien suhdetta sivusin muuten blogissani jo reilu vuosi sitten jolloin tutkimme suomalaisten urheilun kulutusta: http://kuuluvainen.blogspot.fi/2014/12/suomalainen-penkkiurheilija-miten-ja.html

Jaatisen mukaan YLE vääristää kilpailua tarjoamalla kansalle ilmaista urheilua. Hänen mukaansa tämä on olennainen tekijä sen takana, etteivät suomalaiset ole oikein löytäneet maksukanavia. Jaatinen havainnollisti ilmiötä kertomalla, että hiihdon maakuntaviestit saattavat kerätä 650 000 katsojaa TV:n ääreen, kun taas hiihdon supertähtien Tour de Ski kerää maksulliselle kanavalle vain 100 000 katsojaa. 

Päivä jatkui vielä HIFK:n esityksellä mm. mobiilikausikortin lanseerauksesta. Tästä esityksestä päällimmäisenä jäi mieleen se, että seura on panostanut mm. e-sportsin ja Twitchin haltuunottoon (vanha jengikaverini Suopotkupallojoukkue FC Mihin riveistä, eli Puustisen Juuso #muuten voitti tuon matsinsa "Änärissä"). 

Myös crossmarketing-case Helsinki Horse Shown kanssa oli varmasti hyvä tapa tavoittaa uusia kohderyhmiä. HIFK:n jälkeen ääneen pääsivät vielä Tomi Natri sekä Innovation Housen Petra Erätuli-Kola & Katja Aalto. Valitettavasti nämä esitykset menivät itseltäni ohi, sillä jouduin poistumaan tilaisuudesta hieman ennen loppua. Kokonaisuutena päivä oli kuitenkin oikein mielenkiintoinen. 

Ja kun tapahtumista puhutaan, niin toukokuussa Turusta jyrähtää huolella. Urheilujohtamisen tulevaisuus -foorumi tulee tänä vuonna olemaan timantin kova. Stay tuned.