Vedettiin jälleen pirteä puolituntinen Radio Rockin Korporaatiossa. Sivuttuja teemoja olivat mm. urheilumarkkinointi, sponsorointi, urheilijabrändit sekä toki myös legendaarinen henkilöbrändi nimeltään Seppo Räty.
Linkki podcastiin: http://www.radiorock.fi/#!/post/5a2e40a5afa44b040061d197
Löytyy myös mm. Suplasta.
Kauppatieteiden tohtori Arto Kuuluvainen bloggaa lähinnä bisneksestä ja urheilujohtamisesta & - markkinoinnista. Kuuluvainen on väitellyt Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta. Hän on mm. luonut yhden Suomen ensimmäisistä yliopistotason Urheilujohtamisen -kursseista. Lisäksi Kuuluvainen on ollut mukana useissa urheiluseuroissa sekä monissa urheilubisneksissä omistajana ja partnerina.
torstai 14. joulukuuta 2017
Sukellus Startup-maailmaan- aika disruptoida palloilulajien valmennus?
Sosiaalisen median kanaviani seuranneet ovat varmastikin jo
huomanneet, että olen jo jonkin aikaa autellut pienenä sivuprojektinani
suomalaista startup-yritystä nimeltään CoPlays. Palloilulajien valmennusalustaa (jääkiekko, jalkapallo, salibandy, koripallo) kehittävän yrityksen ympärille on
kehittymässä huikea tiimi eri alojen osaajista ja tähtäin ei voi olla muualla kuin ripeässä kansainvälisessä kasvussa. Vahva joukko teknologia- ja
rahoitusosaajia sai juuri vahvistusta jääkiekkomaailmasta hyvinkin tunnetuista
nimistä, Tony Salmelaisen & J-P Vuorisen liittyessä mukaan. Mukana on myös
useamman muun lajin valmennuksen huippuosaajia (mm. Martti Kuusela). Toivottavasti
saadaan keväällä julki vielä pari muutakin urheilupiireissä hyvinkin tunnettua
nimeä. Lue lisää tiimistä esimerkiksi tästä lehdistötiedotteesta.
Mitä CoPlays sitten tekee? Yritys taklaa mobiililla valmennusalustallaan ongelmaa, jonka
kanssa olen itsekin tuskaillut vuosia. Uskon, että seuraava tilanne on monelle
muullekin palloilulajien valmennuksessa mukana olevalle tuttu:
Kello on noin 20.30. Olen
saanut vihdoinkin päivän työ- ja kotihommat siihen malliin, että voin suhteellisen
hyvällä omalla tunnolla starttailla Toyotani moottoria ja ottaa suunnaksi Turun
sählypyhätön Leaf Areenan. Saan nauttia hyvästä omatunnostani noin kahden
minuutin euforisen hetken. Aivoni lähettävät nimittäin pian tutun signaalin. Et
ole taaskaan suunnitellut valmentamani salibandyjoukkueen treenejä käytännössä
lainkaan. Aikaa tähän prosessiin on nyt noin 25 minuuttia ja samalla pitää siis
ajaa treenipaikalle. Keskittyminen ei muutenkaan ole huipussaan, johtuen kello
06.10 alkaneesta sähinästä.
Miten nämä tilanteet
on sitten käytännössä hanskattu? Muistikapasiteetissani on se reilut 10
erilaista drilliä, joita on sitten toisteltu vuosikausia. Uudistumista ei ole
juurikaan nähty ja pääosin nämä ovat peruja omilta junnuvuosiltani. Eli
parinkymmenen vuoden takaa. Uusia drillejä ei ole siis tullut juurikaan
opeteltua. Ei siksi, ettenkö olisi kokenut tarvetta uudistaa harjoitusten
sisältöä, vaan pitkälti olosuhteiden pakottamana. Esimerkiksi
valmentajakoulutus näissä ruuhkavuosissa on täysin epärealistinen haavekuva.
Miten CoPlays sitten voi auttaa valmentajia?
Ensinnäkin, alustan kautta tulee olemaan tarjolla kymmeniä,
pian satoja, erilaisia animoituja harjoitteita. Näitä voi hankkia CoPlaysin
kirjastosta. Voin siis jatkossa poimia eri teemojen ympärille rakennettuja
drillejä käyttööni. Monet näistä ovat ammattivalmentajien laatimia. Esimerkiksi
jalkapallon drilleistä löytyy jo muuan Martti Kuuselan harjoitepankista
siirrettyjä treenejä.
Vaihtoehtona on myös se, että seuran valmentajat piirtävät
kosketusnäyttöpohjaisella piirtotyökalulla drillejä ja jakavat näitä keskenään.
Tämä lienee usein jopa valmiita drillejä suositeltavampaa. Näin seura saa
rakennettua juuri omanlaisensa pelillisen identiteetin.
Seuratasolla CoPlays antaa mahdollisuuksia aiempaa
kokonaisvaltaisempaan, läpi ikäluokkien kulkevaan, valmennuksen suunnitteluun
jota vaikkapa valmennuspäällikön on sitten helpompi seurata ja johtaa.
Toisekseen, valmennus voi jatkossa suunnitella treenit valmiiksi
vaikkapa ruokatunnilla tai bussimatkan aikana. Kun treenit ovat valmiit, ne voi
lähettää yhdellä painalluksella pelaajien ja muiden koutsien tutustuttavaksi. Näin
näille jää runsaasti aikaa tutustua ja omaksua treenit hyvissä ajoin ennen
illan harjoituksia. Uskallan väittää, että tämä tehostaa selvästi kalliin
treeniajan käyttöä. Oma kolmekymmenvuotinen kokemus palloilulajeista on
osoittanut, että käytännössä aina kun olemme käyneet fläppitaululla läpi
kokonaan uusia harjoitteita, on ensimmäisillä kerroilla tuhraantunut paljon
aikaa siihen, että jengi yrittää omaksua nämä uudet drillit. Joku vetää aina
jonkun liikeradan tai syötön vihkoon, jolloin harjoite joko keskeytyy tai
joudutaan aloittamaan alusta. Nyt pelaajat voivat käydä uudet harjoitteet läpi animaationa,
jonka tueksi voidaan liittää esimerkiksi videoita, ääntä tai kirjallisia
ohjeita. Pätevä koutsi tietenkin avaa pelaajille myös mitä harjoitteella
haetaan ja mitä tulee erityisesti ottaa huomioon sitä suoritettaessa.
Kolmanneksi, CoPlaysin alusta edesauttaa
vuorovaikutteisuutta joukkueen sisällä. Ainakin meidän kaltaisemme
III-divisioonaporukka tulee usein viime tipassa treeneihin ja poistaa
välittömästi niiden jälkeen. Siinä ei hirveästi jää aikaa palautteenannolle,
jos ei tähän sitten halua tuhlata maksullista harjoitusaikaa. Palautteenanto on
kuitenkin oppimisprosessien kovinta ydintä. Applikaation avulla koutsit voivat
antaa palautetta yksittäiselle pelaajalla, koko joukkueelle tai toisilleen.
Kaikkea ei siis tarvitse käydä läpi harjoitusten yhteydessä tai kasvokkain. Koutsi
voi siis antaa rakentavaakin kritiikkiä CoPlaysin kanssa, ilman että
esimerkiksi yksittäiselle pelaajalle tulee fiilis siitä, että hänet heitetään nyt
ns. bussin alle koko joukkueen edessä. Lisäksi palautteeseenkin voi liittää
esimerkiksi videoklippejä tai animaatiota havainnollistamaan tiettyjä
pelitilanteita. Pelaajat voivat myös alustan kautta sopia pelikuvioita
keskenään. Tämä, jos mikä, heijastaa modernia ja pelaajalähtöistä lähestymistä
valmentamiseen.
Tällainen alusta on sitten varmasti todella kallis? Ei
mielestäni. Hinta vaihtelee 20-30 euron kuukausilisenssin välillä per joukkue.
Riippuu vähän mitä herkkuja lisenssiinsä haluaa. Käytännössä esimerkiksi meidän
jengissämme hintaa tulee reilut euro per pelaaja per kuukausi. Menee
budjettiimme.
Uusia ominaisuuksia kehitetään koko ajan ja käyttäjien
toiveita kuunnellaan tarkalla korvalla. Jos et ole vielä testannut CoPlaysia,
niin suosittelen antamaan tälle uudelle valmennustyökalulle mahdollisuuden.
Ilmainen koejakso kestää 14 päivää, eikä vaadi edes luottokortin tietoja. Voit
siis rauhassa tsekkailla helpottaako ja parantaako applikaatio myös sinun tai
seurasi elämää. Itselläni kesti noin 15 minuuttia oivaltaa piirtotyökalun
logiikka. Toki tässä olisi helpottanut, jos olisin malttanut keskittyä kunnolla
käyttöä opastaviin videoihin… Ja suosittelen piirtämiseen tabletin käyttämistä. Onnistuu älypuhelimellakin, mutta pienellä näytöllä on haastavampaa hommaa. Ainakin näillä nakkisormilla.
Applikaatio löytyy tietty esim. Google Playsta tai App Storesta.
Applikaatio löytyy tietty esim. Google Playsta tai App Storesta.
Startupin ilmakuopat
Vaikka CoPlaysin ympärillä onkin hyvää pöhinää, on toki
ilmakuoppia mahtunut tämänkin startupin lentomatkalle. Vaikka tässä todella ollaankin
vasta alkukiihdytyksessä, niin monia haasteita on jo tullut vastaan. Itse en
ole yrityksen jokapäiväisessä tekemisessä kuitenkaan mukana, joten suurin osa
näistä haasteista on varmasti ollut sellaisia, etten ole niistä edes
kuullutkaan. Softa ei todellakaan ole yksinkertainen, mutta onneksi tiimissä on
mukana myös kovemman luokan koodareita. Ei voi kuin hattua nostaa.
Omasta näkökulmastani, CoPlaysin suurimpia haasteita on kuitenkin
se, että yrityksen täytyy käytännössä itse luoda markkinansa. Vastaavia
tuotteita ei ole aiemmin juurikaan ollut tarjolla. Ja nekin jotka ovat
toimineet edes jotenkin samalla kentällä, ovat lähinnä tehneet hallaa. Useampi
seura on kritisoinut näitä huonosta käytettävyydestä ja puuttuvista
ominaisuuksista. Ei CoPlayskaan varmasti vielä täydellinen ole, mutta uskallan
väittää, että se on genressään todella hyvä.
CoPlays myös pelaa kentällä, joka on ollut hidas omaksumaan
modernin teknologian tarjoamia mahdollisuuksia. Tietenkin FC Barcelonan
kaltaiset jättiläiset hanskaavat tämänkin homman, mutta vaistoan, että tuolla
jossain on valtavat markkinat, joita ei kukaan ole vielä tosissaan kyennyt
kutittelemaan.
Tietenkin erilaista valmennusteknologiaa on ollut tarjolla
jo pitkän aikaa, mutta näissä ratkaisuissa on ollut suurien asiakasvolyymien
näkökulmasta pari perustavanlaatuista haastetta. Ne ovat olleet joko liian
kalliita, tai niiden käytettävyys tyypillisen junnu-/alasarjakoutsin
näkökulmasta on siis ollut heikkoa. Ei keskimääräistä valmentajaa kiinnosta
niinkään itse teknologia, kuin se lisäarvo jonka nämä ratkaisut tarjoavat
arkeen. Ja tätä lisäarvoa CoPlays pyrkii siis tarjoamaan. Helppoa täysin
uudenlaisen tuotteen myynti ei tietenkään ole. Jo nyt on monta kertaa törmätty
siihen, että valmentaja ei ole valmis käyttämään sitä 10-15 minuuttia
applikaation opetteluun. Ei, vaikka se auttaisi säästämään vähintäänkin tunteja
aikaa per vuosi, rakentaisi treenikirjastoa sekä edesauttaisi monellakin tapaa
aiempaa laadukkaampaa valmentamista. Usein CoPlaysin pojat ovatkin juosseet seuroissa opastamassa applikaation käyttöön. Tämä on varmasti tehokkain tapa, joskin sitoo resursseja.
Toki yrityksen vastuulla on rakentaa markkinointinsa ja viestintänsä niin päteväksi, että se riittää vakuuttamaan valmentajat muutoksen hyödystä. Tyypillisen startupin tapaan tähän ei budjettia juurikaan ole, joten luovuudelle ja pelisilmälle on todellakin käyttöä.
Toki yrityksen vastuulla on rakentaa markkinointinsa ja viestintänsä niin päteväksi, että se riittää vakuuttamaan valmentajat muutoksen hyödystä. Tyypillisen startupin tapaan tähän ei budjettia juurikaan ole, joten luovuudelle ja pelisilmälle on todellakin käyttöä.
tiistai 17. lokakuuta 2017
Case: SponsorOptimizer. Julmetun pitkä matka kohti tehokkaampaa sponsorointia.
Jos sponsorointi on lähellä sydäntäsi, niin olet mahdollisesti jo huomannutkin, että toimme hiljattain, yhteistyössä viestintä- & pr-toimisto Republic of Communicationsin kanssa Suomen markkinoille sponsorointityökalun nimeltään SponsorOptimizer. Ja jos koet, ettei nyt oikein napostele lukea tarinaa SponsorOptimizerin taustoista, niin voit toki imaista oleellisimmat tiedot konseptista myös tästä: Sponsoroinnissa tunne saa nyt vierelleen järjen.
Mikä ihmeen sponsorointityökalu? Kyseessä on jäätävän kokoiseen
kuluttajatutkimukseen perustuva Excel-työkalu, jossa sponsorointikohteet ja
sponsorit pystyvät helposti hakemaan arvomaailmaltaan parhaiten sopivia
kumppaneita 39 eri arvon ja/tai näiden kombinaatioiden suhteen.
Havainnollistetaan hieman; SponsorOptimizer kertoo selvästi,
että suomalaiset näkevät salibandymaajoukkueen edustavan energisyyttä. Kun
salibandymaajoukkueelle haetaan potentiaalisia uusia yhteistyökumppaneita
yritysmaailmasta, rankkaa työkalu kaikki mitatut noin 270 yritys-/tuotebrändiä
järjestykseen näiden arvomaailmasta kuluttajille heijastuvan energisyyden suhteen.
Yhdellä klikkauksella salibandyliiton myynnissä esimerkiksi nuori mestari
Nikunen saa ajettua jokaisesta mitatusta yrityksestä/tuotteesta brändikartat ja
vertailtua näitä salibandymaajoukkueen vastaaviin. Tältä pohjalta on
huomattavasti fiksumpaa ja uskottavampaa lähteä rakentamaan yhteistä tarinaa. Sama
toimii toki myös toisinpäin, eli yritykset voivat hakea kuhunkin tarpeeseen
arvomaailmaltaan sopivimmat sponsorointikohteet parilla klikkauksella.
Kuinka moni suomalainen urheiluseura- tai -liitto,
musafestari, teatteri-, museo- tai vaikkapa hyväntekeväisyysjärjestö on tähän
saakka havainnollistanut arvomaailmojen yhteensopivuutta ensimmäisessä
tapaamisessa ajankohtaisilla brändikartoilla? Niinpä.
Kaupanpäälle tarjoamme jokaiselle asiakkaallemme myös
bränditutkimuksen, jossa käydään läpi tunnettuus, kiinnostavuus, suosittelu,
toimialapositio, arvovertailut pääkilpailijoihin arvoihin ja niin edelleen.
Kuulostaako hienolta? Sitä se onkin, mutta voin kertoa,
ettei SponsorOptimizer- konseptin tuominen Suomeen ollut mikään pikasprintti. Tässä
blogauksessa käydään läpi matka ideasta SponsorOptimizerin Suomen
lanseeraukseen.
Siitä se ajatus sitten lähti….
Kuten tähän blogiin aiemmin tutustuneet tietävätkin, oma
taustani on vahvasti urheiluliiketoiminnassa sekä akateemisessa tutkimuksessa.
Vaihdoin akateemisen pestini Turun kauppakorkeakoululta yksityisen sektorin
houkutuksiin loppuvuodesta 2013. Taustaani peilaten ei ollut varmaan
järisyttävä yllätys, että aloin pian kelailla millainen tutkimus voisi auttaa
suomalaista urheilua kehittämään markkinointiaan ja myyntiään.
Ensimmäisiä havaintojani oli, että asiakkaiden segmentointi
on suomalaisessa urheilussa vielä lapsenkengissään. HJK oli kyllä toteuttanut
katsojistaan oikein pätevän segmentoinnin, mutta muuten suomalaisen urheilun
asiakasymmärrys tuntui kauniisti sanottuna minimaaliselta. Törmäsin useisiin
esimerkkeihin tästä. Liigaseuran toimitusjohtajan kuvaus tyypillisestä
asiakkaasta voidaan osoittaa jo silmämääräisesti vääräksi. Toisen suuren lajin
pääsarjaseuran hallituksen käsitys seuransa edustamista arvoista osoitetaan
sidosryhmätutkimuksella eroavan todella paljon mm. jäsenien näkemyksistä ja
niin edelleen.
Rakensinkin pikaisesti kunnianhimoisen tutkimussuunnitelman
urheilunkuluttajien motiivipohjaisesta segmentoinnista ja lähdin sparraamaan
ideaani muutamien suomalaisen urheilumarkkinoinnin eturivin osaajien kanssa. Nämä
keskustelut vahvistivat näkemystäni asiakasymmärryksen parantamisen
tarpeellisuudesta, joskin sain samalla myös hyvän palautuksen reaalimaailmaan.
Poikkeuksetta kaikki pitivät ideaani hyvänä ja kiinnostavana, mutta samaan
aikaan varoittelivat siitä, että kaupallistamispotentiaali on tässä maassa
hyvinkin rajallinen. Toisin sanoen, kovin harvalla urheilujohtajalla riittää
näkemystä investoida edes muutamaa tonnia tutkimuspalveluihin, vaikka voisi
pitää hyvinkin todennäköisenä, että investoinnin ROI tulisi olemaan pitkässä
pelissä moninkertainen. Ideaani päästiin kuitenkin testaamaan Salibandyliiton
(Salibandyliigan) kanssa. Projektin lopputuloksena syntyi segmentointi, jota
edelleenkin pidän yhtenä syvimmälle asiakkaiden motiiveihin menevistä
tutkimusprojekteista, joita suomalaisessa urheilumarkkinoinnissa on toteutettu.
Samaan hengenvetoon on todettava, että projektin päätyttyä olin joutunut
myöntämään, että ei ole kovinkaan kustannustehokasta käyttää työaikaa kyseisen
konseptin myyntityöhön. Kun työnkuvan ytimessä on myynti, niin tutkimuksellinen
idealismi joutuu valitettavasti välillä siirtymään taka-alalle. Money talks,
you know.
Keskustelin kuitenkin asiasta vielä tanskalaisen esimieheni
kanssa ja hän linkitti minut välittömästi Gersdorff Research -nimisen
tanskalaisfirman kanssa. Yrityksen perustaja Claus Gersdorff on entinen kollegani,
jota en kuitenkaan koskaan ehtinyt kasvokkain tavata, miehen siirryttyä
yrittäjäksi vain pari kuukautta sen jälkeen, kun olin itse aloittanut Bilendin
(eli silloisen M3 Researchin) palveluksessa. Claus oli vuonna 2015 lanseerannut
Tanskassa uuden sponsorointitutkimus-konseptin, SponsorOptimizerin, ja oli jo
onnistunut saamaan asiakkaikseen monia merkittäviä tanskalaisia
organisaatioita. Suomessa näistä tunnetuimpia lienevät mm. futiksen suurseurat
FC Kööpenhamina, Teemu Pukin Brøndby IF, FC Midtjylland, Köpiksen eläintarha
sekä Tanskan jalkapalloliitto. Lisäksi asiakkaina oli jo mm.
hyväntekeväisyysjärjestöjä, musiikkitapahtumia sekä yrityspuolelta erityisesti
pankkeja.
SponsorOptimizer-konsepti herättikin heti kiinnostukseni.
Urheilumarkkinointia sivuavat akateemiset tutkimukset olivat jo vuosia
alleviivanneet kohteiden ja sponsoreiden brändien arvojen yhteensopivuuden
tärkeyttä menestyksekkään yhteistyön ajurina. Tämä ”brand fit” tai kongruenssi
on kuitenkin jäänyt valitettavan usein höttöisäksi yläpilveksi, eikä ajatus ole
käytännössä kovinkaan usein siirtynyt käytäntöön. Onnistuneissakin caseissa
kyse on ollut enemmänkin sattumasta tai asianomaisten hyvästä intuitiosta.
Erittäin harvoin yhteistyön taustalta on sen sijaan löytynyt mitään järjestelmällistä,
dataperusteista, päätöksentekomallia. Tähän tarpeeseen SponsorOptimizer vastaa.
Neuvottelukierros. Jos toinenkin…
Olen aina ollut suomalaisen urheilumarkkinoinnin suhteen idealisti.
Yksi työurani motivoivimpia tavoitteita on ollut järjen ja datan tuominen
suomalaisen urheilun kaupalliseen puoleen. Tätä olen aiemmin toteuttanut
pitkälti erilaisten luennointi- ja koulutuskeikkojen kautta. Unohtamatta
tietenkään aktiivista saarnaamista sosiaalisessa ja perinteisemmässäkin
mediassa.
Viime vuosina olen kuitenkin lyönyt käsiä syvemmälle saveen
ja näinkin SponsorOptimizerin olevan erinomainen työkalu maamme urheilubisneksen
kehittämiseen. Neuvottelut ottivat kuitenkin selvästi pitempään kuin olin
alkuun arvellutkaan. Kuten tanskalaisten kanssa bisnestä tehneet varmaan
tietävätkin, niin vanha kauppiaskansa osaa kyllä neuvottelukikat. Siinä missä
Suomessa olen usein tottunut hyvin suoraviivaisiin ja nopeisiin neuvotteluihin,
niin tällä kertaa mallia hiottiin selvästi tarkemmin ja pidempään. Molempia
osapuolia tyydyttävä diili kuitenkin saatiin aikaiseksi.
Seuraava askel oli etsiä rahoitusta ja yhteistyökumppaneita
Suomesta. Vaikka keräsimmekin luonnollisesti datan omasta kuluttajapaneelistamme,
on tällä tietenkin sisäinen hinta. Eikä se ole näin valtavassa projektissa
mitään taskurahoja. Asiakkaita oli siis vakuutettava mukaan projektiin jo ennen
kuin sen toteutumisesta oli edes ihan 100% varmuutta. Ei muuta kuin lisää rasvaa
tukkaan ja myymään.
Esittelin ideaa alkuun muutamille sopivaksi kokemilleni
potentiaalisille yhteistyökumppaneille. Pian löysimmekin yhteisen sävelen
Republic of Communicationsin kanssa. Tämä lukuisia palkintoja viime vuosina
napsinut Vuoden 2017 viestintätoimisto (MTL Communications Awards) edustaa hyvin
sitä osaamistasoa, jota etsimme kumppaneiltamme. On aina mukavampaa tehdä
yhteistyötä parhaiden kanssa. Toki yhteisymmärryksen nopeaa löytymistä
edesauttoi se, että olimme tehneet jo useamman vuoden yhteistyötä muiden
projektien tiimoilta. Republic osaa sponsoroinnin aktivoinnin todennäköisesti
paremmin kuin kukaan muu Suomessa, joten tämän yhteistyön ”match” on ollut
hyvinkin helppo perustella. Me tuomme yhteistyöhön dataa ja insightia, jonka
Republic sitten jalkauttaa käytäntöön erilaisten aktivointien muodossa.
Seuraavaksi kontaktoin omasta verkostostani seuroja,
liittoja ja yrityksiä, joilla tiesin olevan jo entuudestaan eturivin
sponsorointiosaamista. Suurin osa näistä tahoista koppasi SponsorOptimizerin
idean ja konseptin tuoman lisäarvon lähes välittömästi. Saimmekin myytyä
SponsorOptimizeria jo etukäteen niin hyvin, että olimme käytännössä break
evenissä jo ennen datan keruun aloittamista. Tämä oli erittäin tärkeää
konseptin sisäisen myynnin näkökulmasta. Olimmehan tekemisissä kokonaan uuden
tuotteen kanssa, joka vieläpä poikkesi huomattavasti ns. perustekemisestämme.
Dataa, todella paljon dataa…
Lopulta vuodenvaihteessa 2016-2017 polkaistiin käyntiin
massiivinen projektiurakka. Tätä edelsi mm. lomakkeiden kääntämistä tanskasta
suomeksi. Lisäksi lomakkeita jouduttiin tietenkin modifioimaan paremmin
suomalaista liiketoimintaympäristöä vastaavaksi. Käytännössä esimerkiksi
brändilistat menivät pitkälti uusiksi, koska vaikkapa päivittäistavarakaupan toimijoiden
osalta Suomen ja Tanskan markkinoiden pelurit ovat kovin erilaiset. Sponsorointikohteet
taas piti vaihtaa tietenkin kokonaan kotimaisiin vaihtoehtoihin.
Vaikka loppupeleissä mittasimmekin sen 270
yritys-/tuotebrändiä sekä reilut 150 sponsorointikohdetta, vaati lopullisen
listan vahvistaminen ankaraa pohdintaa. Listat muodostettiin pitkälti niin,
että käytiin läpi eri sarjojen, tapahtumien ja järjestöjen kotisivuja ja
poimittiin pääsponsoreita omille listoillemme. Lisäksi palloteltiin listoja
niiden tahojen kanssa, jotka sitoutuivat tilaamaan SponsorOptimizerin jo
ennakkoon. Toisin sanoen, asiakkaiden ääni tuotiin mukaan valintaprosessiin.
Keväällä 2017 meillä oli sitten käsissämme yli 4200
suomalaista kattava, kansallisesti edustava (iän, sukupuolen ja asuinpaikan
mukaan) erittäin järeä datasetti. Tässä vaiheessa huomasimme, että pari
oleellista brändiä oli sittenkin jäänyt mittaamatta. Keräsimmekin vielä N=1000
lisäotoksen tätä tarkoitusta varten.
Dataa Suomessa toimivasta brändeistä ja suomalaisista
sponsorointikohteista siis oli, ja on tietty vieläkin, todella hurjat määrät.
Meiltä löytyy todella paljon relevanttia bränditietoa, mutta myös
mielenkiintoisia knoppeja, joita olenkin pudotellut eri sosiaalisen median
kanavissa pitkin vuotta 2017. Jos esimerkiksi eri palloilusarjojen tai
musiikkitapahtumien tunnettuudet, tai futiksen suosio suomalaisten keskuudessa
kiinnostavat, kannattaa tsekkailla SponsorOptimizerin Twitter-tili
(@SponsorOptimize).
”Virallisesti” SponsorOptimizer lanseerattiin yhdessä
Republic of Communicationsin ja Sponsorointi- ja tapahtumamarkkinointi ry:n
(SJTM) kanssa järjestetyssä Kohti tehokkaampaa sponsorointia -aamuseminaarissa
syyskuussa 2017. Aihe tuntui kiinnostavan, sillä tapahtumaa varten varatun
tilan maksimikapasiteetti tuli vastaan jo alle parissa vuorokaudessa tapahtuman
julkistamisesta. Paikalle saapuikin noin 50 suomalaista sponsoroinnin,
tapahtumamarkkinoinnin ja urheilubisneksen ammattilaista. Hieno sekoitus timanttista
ammattitaitoa eri aloilta. Paikalla oli ilahduttavan paljon myös entisiä
huippu-urheilijoita. Entisiä Liigakiekkoilijoitakin taisi olla noin kentällisen
verran yleisössä. Mielenkiintoista nähdä mitä nämä mestarit saavat aikaan
maamme urheilubisneksissä seuraavien vuosikymmenien aikana.
Lanseerauksessa oli häkki täynnä. |
Kuvia tapahtumasta löytyy esimerkiksi täältä: https://drive.google.com/drive/folders/0B47vrziP76RrYzZQNWM2VWotekE
Lanseeraustilaisuus meni ainakin järjestäjien silmin oikein
hyvin. Tapahtumasta kerätty palautekin puolsi
tätä näkymystä hyvinkin vahvasti. Marginaalista kritiikkiä tuli tilaisuuden
kaupallisuudesta, mutta omasta mielestäni on itsestäänselvyys, että ne tahot
jotka tällaisissa tilaisuuksissa kustantavat tarjoilut ja tilat sekä
järjestävät ohjelman lunastavat tällä oikeuden myös hieman promota omia
tuotteitaan tai palveluitaan. Omasta mielestäni tuo tehtiin kuitenkin ihan
hyvällä maulla ja fokus pyrittiin pitämään isossa kuvassa. Toki on muistettava,
että tietenkään et voi koskaan miellyttää kaikkia.
Joka tapauksessa, SponsorOptimizerin matka on vasta alussa.
Kuten Republic of Communicationsin mainio toimitusjohtaja Hasse Eranka
lanseeraustilaisuudessa maalaili, tähtäimeksi on asetettava se, että jatkossa
SponsorOptimizer tulee muodostamaan yhden alan standardeista. Täydellisessä
maailmassa SponsorOptimizerista tulee joku kaunis päivä se ensimmäinen vaihe, kun
sponsorointikohteet ja yritysbrändit alkavat kartoittaa potentiaalisia
yhteistyökumppaneita. Tätä kautta varmistetaan jo heti neuvottelujen
alkuvaiheessa, että osapuolten brändeissä on yhteistä arvopohjaista rajapintaa.
Tämä, ja vain tämä, mahdollistaa hedelmällisen yhteistyökumppanuuden
syntymisen. Toki tätä brand fitia pystyy myös rakentamaan mm. tarinoilla ja
raaputtamalla hieman pintaa syvemmältä. Tämä rakennusprosessi muutamalla
kansainvälisellä benchmark-casella marinoituna voisi kuitenkin olla sitten jo
ihan toisen bloggauksen aihe.
SponsorOptimizer pääsi jo mukaan Arvonluonnin pelikirjaan |
Jos aihepiiri kiinnostaa, niin lataa ihmeessä huikea
Arvonluonnin pelikirja (ilmaiseksi) tästä linkistä: http://julkaisumyynti.turkuamk.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=9789522166272
SponsorOptimizer on muuten jo mainittu kyseissä teoksessa. Muutenkin valtava hatunnosto Jaakko Haltialle, Harri Jaloselle, Arto Ryömälle, Sasu Tuomiselle ja kaikille muille Tekesin Arvoa Urheilusta -hankkeessa mukanaolleille. Huikea hanke.
Ai niin. Jos kiinnostus SponsorOptimizeria kohtaan heräsi,
niin kerron konseptista tietty mielelläni tarkemmin. Pistä mailia (a.kuuluvainen@bilendi.com) tai
viestiä sosiaalisen median kautta ja kutsun sinut vaikkapa kaffelle
toimistollemme Fredalle (tai jonnekin muualle). Toki sparrailen aina mielelläni
muutenkin urheilubisneksiin liittyen.
perjantai 18. elokuuta 2017
Sports Marketing & Influencers
Viime kuukausina ei ole valitettavasti ehtinyt blogia päivitellä. Ehkä joku kaunis päivä taas...
Ohessa kuitenkin ajatuksiani (englanniksi) urheilumarkkinoinnista ja urheilijoista mielipidevaikuttajina. Haastattelun teki InsightsAtlas.
Ohessa kuitenkin ajatuksiani (englanniksi) urheilumarkkinoinnista ja urheilijoista mielipidevaikuttajina. Haastattelun teki InsightsAtlas.
sunnuntai 7. toukokuuta 2017
#UJT2017 Pieksämäellä: Pienet resurssit, iso onnistuminen
20.4.2017 koitti pitkään odotettu päivä. Noin puoli vuotta olin, kaikkien muiden projektieni ohella, vääntänyt pro bono -henkisesti kasaan Urheilujohtamisen Tulevaisuus Foorumia vuosimallia 2017. Foorumin taustoista bloggasin jo tammikuussa. Esimerkiksi vastaus kysymykseen miksi #UJT2017 järjestettiin nimenomaisesti Pieksämäellä, ja miksi sen järjestämisestä päävastuun kantoi tällä kertaa juuri allekirjoittanut. löytyy tuosta bloggauksesta: http://kuuluvainen.blogspot.fi/2017/01/urheilujohtamisen-tulevaisuus-foorumi.html
Mikä ihmeen markkinointibudjetti?
Koska meillä ei käytännössä ollut lainkaan
markkinointibudjettia, niin tällä kertaa todellakin käytin Foorumin
markkinointiin kaikki kuviteltavissa olevat verkostoni. Rahaa varsinaiseen
tapahtuman markkinointiin käytettiin yhteensä noin 100 euron verran. Jokainen
ymmärtää, että tuo on naurettavan pieni summa, kun kyseessä on kuitenkin yli
100 henkeä vetävä tapahtuma. Jokainen ymmärtää myös sen, että tuolla summalla
ei saa printtimediasta yhtään mitään. Markkinointi menikin pitkälti sosiaalisen
median kautta. Käytännössä siis rummutin tapahtumaa Facebookissa, Twitterissä
ja LinkedInissä, niin paljon että varmasti jotakuta tuo rupesi jo
ärsyttämäänkin. Taustatulta sain onneksi puhujiltamme, joista suurin osa
levitti #UJT2017 -ilosanomaa omissa kanavissaan. Erityiskiitos tästä Jaakko Haltia, Laura Lepistö ja Jarno Kukila. #Respect.
Olin myös yhteydessä Pieksämäellä vaikuttaviin järjestöihin,
tosin vaihtelevalla menestyksellä. Pari urheiluseuraa sekä paikallinen
nuorkauppakamari & yhteistyökumppanina mukaan lähtenyt Etelä-Savon
kauppakamari jakoivat tietoa tapahtumasta omilla sivuillaan. Myös savolaiset liikunnan
aluejärjestöt ja urheiluakatemiat lähtivät onneksi viestinnällisesti mukaan
talkoisiin. Lisäksi Pieksämäen Lehti teki pari ennakkojuttua tapahtumasta. Sain kontakteillani tapahtumaviestintää myös mm. Tekesin Arvoa Urheilusta -hankkeen
uutiskirjeeseen sekä Jyväskylän ammattikorkeakoululle ja Itä-Suomen
yliopistolle.
Hieman on tullut Pieksämäen suunnasta kritiikkiä siitä, että
viesti tapahtumasta ei tavoittanut itse pieksämäkeläisiä. Näin varmasti olikin, mikä on toki harmi,
mutta markkinoinnin nollabudjetilla ei siis investoida esimerkiksi
lehtimainoksiin. Haluan alleviivata sitä, että tapahtuman tavoitteena oli
kerätä rahaa paikalliselle junioriurheilulle sekä virkistää osaltaan Pieksämäen
kaupunkibrändiä. En missään tapauksessa halunnut riskeerata hyvinkin epävarmoja
tapahtumatuottoja ennakkoon. Loppupeleissä tapahtumasta jäi nytkin käteen alle
tuhat euroa voittoa. Lopullinen, junioreille jaettava summa, selviää kun tiedetään tuliko myynneistä luottotappioita. Jonkin verran on nimittäin erääntyneitä saatavia eri puolille tapahtumaan liittyen. Lippuja tapahtumaan myytiin rapiat 100 kappaletta, mutta
näistä merkittävä osa oli opiskelijalippuja, joiden kate oli melko
marginaalinen. Halusimme kuitenkin tarjota opiskelijaystävällisen hinnan
urheilubisneksestä kiinnostuneille tulevaisuuden vaikuttajille. Tällä kun on
tapana maksaa muodossa tai toisessa takaisin tulevaisuudessa. Kun annat, niin
saat. Ennemmin tai myöhemmin.
Erityiskiitos yhteityökumppanillemme LähiTapiolalle, joka kustansi tilaisuuteen jaettavaksi noin 70 kappaletta "Urheiluseurojen Sisäpiirissä- Tarinat tunteen takana teostamme". Melkoisen hienoa sponsorointia, jolla toivottavasti on pidempikantoisia seurauksia. Uskallan väittää, että kirjamme lukemalla, moni urheiluseura alkaa funtsia tekemistään hieman erilaisesta näkökulmasta.
Erityiskiitos yhteityökumppanillemme LähiTapiolalle, joka kustansi tilaisuuteen jaettavaksi noin 70 kappaletta "Urheiluseurojen Sisäpiirissä- Tarinat tunteen takana teostamme". Melkoisen hienoa sponsorointia, jolla toivottavasti on pidempikantoisia seurauksia. Uskallan väittää, että kirjamme lukemalla, moni urheiluseura alkaa funtsia tekemistään hieman erilaisesta näkökulmasta.
Analytiikka osoittaa kuitenkin sen, että viesti tapahtumasta
tavoitti hyvän määrän silmäpareja. Yli 11 000 henkeä näki
tapahtumailmoituksen Facebook-feedissään ja yli 1300 henkeä myös tsekkasi Facebookin
tapahtumasivuston. Tähän sitten päälle kaikki muut kanavat, kuten LinkedIn,
Twitter ja Instagram, allekirjoittaneen ja puhujien henkilökohtaisilla tileillä
jaettu tapahtumainfo, liikunnan aluejärjestöjen kanavat sekä Pieksämäen Lehden
lukijat.
#UJT2017- Great Success!
Itse tapahtuma meni oikein hyvin. Käytännössä
tapahtumajärjestelyistä vastasi tiimi jossa allekirjoittaneen lisäksi
vaikuttivat Pieksämäen kaupungilta kehitysjohtaja Kari Koistinen ja
liikuntapalvelupäällikkö Antti Nousiainen. Lisäksi järjestelyissä jeesasi
talkoilla veljeni Timo Kuuluvainen. Pieksämäen kaupungille täytyykin antaa
kiitokset aktiivisuudesta tapahtuman suhteen. Kuten todettua, muitakin
vaihtoehtoja oli, mutta kaupungin tarjoama tila sekä kahvitukset oli
kädenojennus, jolla uskaltauduimme järjestämään tapahtuman Pieksämäellä. Tietenkin
olisi ollut paljon helpompaa järjestää Urheilujohtamisen Foorumi taas Turussa
tai vaikkapa Helsingissä, mutta pidän tärkeänä, että paremman urheilujohtamisen
ilosanomaa levitetään tasaisesti ympäri maata. Toki tämä tarkoittaa sitä, että
suurempien osallistujamäärien saaminen paikalle vaatii huomattavasti enemmän
duunia järjestäjiltä.
Uskon, että Pieksämäen kaupunki sai pienelle sijoitukselleen
vastinetta. Suurin osa osallistujista tuli muualta Suomesta, jokunen yöpyikin
paikkakunnalla ja sosiaalisessa mediassakin tapahtuman ympärillä oli hyvää
pöhinää. Tapahtumapäivänä Twiittini saivat reilut 13 500 näyttökertaa. Ei
tarvitse olla penaalin terävin kynä arvatakseen, että esimerkiksi Laura
Lepistön ja Jarno Kukilan tapahtumatwiitit ylittävät allekirjoittaneen luvut
todella reilusti. Lisäksi paikalla olivat paikallisten medioiden lisäksi ainakin Savon Sanomat ja Länsi-Savo, joten myös muualla Savossa tapahtuma noteerattiin oikein hyvin.
Olen varma, että Pieksämäen kaupunkibrändi liikahti
osallistujien keskuudessa hitusen positiivisempaan suuntaan. Ainakin minulle
asti tullut palaute on ollut pääosin hyvin positiivista. Ainoat soraäänet ovat
tulleet ihmisiltä, jotka eivät edes olleet paikanpäällä. Toki jos joltakulta
löytyy osaamista tehdä isompi tapahtuma pienemmillä resursseilla, niin
fantastinen juttu. Ei voi tuossa tapauksessa muuta kuin hattua nostaa ja
asettua nimikirjoitusjonoon odottamaan vuoroaan.
Esimerkki somen tavoittavuudesta. Pelkästään tämän postauksen on nähnyt LinkedInissä jo päälle 6000 henkeä. |
Tällä kertaa en avaa esiintyjien puheenvuoroja blogissani
sen tarkemmin. Päivän aikana saimme nauttia todella monipuolisesta kattauksesta
teemojen vaihdellessa sponsoroinnista yhteiskuntavastuuseen ja ihmisten
johtamiseen. Valtava kiitos puhujille & mukana olleille startupeille
panoksestanne. Ilman teitä päivä ei olisi onnistunut!
Puhujien materiaaleihin voitte tutustua oheisesta linkistä:
Kimmo Peltosen mainiot kuvat tapahtumasta löytyvät täältä:
Harri Jalosen yhteenvedon tapahtumasta löydät täältä:
Ps. Jälkipeleillä paikalliset tahot ilmaisivat
kiinnostuksensa järjestää myös #UJT2018 Pieksämäellä ja vielä selvästi
tämänkertaista suurempana tapahtumana. Yhdessä pohdimme myös sitä, että
tapahtumalla voisi olla pieni uudelleenbrändäyksen paikka. Urheilujohtaminen
tapahtuman nimessä voi johtaa hieman harhaan, sillä monet aiheista olivat
tänäkin vuonna sellaisia, että ne koskettavat kaikkea liiketoimintaa ja myös
kolmatta sektoria yleensäkin. Jätetään hautumaan.